Podczas imprezy w Chabówce będzie można zobaczyć najstarszą w Polsce czynną lokomotywę Ol12 licząca już 101 lat. Na swoje święto przybędą także maszyny z sąsiednich państw, m.in. ze Słowacji i Czech.
Urodzinowe atrakcje
W tym roku przypadają 20 urodziny Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, dlatego oprócz wystawy kolekcji zabytkowych parowozów, historycznych składów wagonów pasażerskich i towarowych, będzie można odwiedzić skansen z około 120 eksponatami, w tym 40 parowozami, w którym przygotowany będzie specjalny program artystyczny z atrakcjami dla zwiedzających.
- Mamy bardzo bogate dziedzictwo i staramy się zachować je dla następnych pokoleń. Ale Parowozjada to także piknik rodzinny, a więc możliwość spędzenia sierpniowego weekendu w gronie najbliższych - mówi Łukasz Boroń, prezes PKP CARGO.
Zobacz fotorelację z VIII Parowozjady w obiektywie Robura:
Pełną parą
Ze 100 zabytkowych parowozów, pod opieką PKP Cargo, około 40 znajduje się w skansenie w Chabówce. Pozostałe znajdują się m.in. w Wolsztynie koło Poznania, czyli w ostatniej lokomotywowni na świecie, z której niemal codziennie wyjeżdżają parowozy prowadzące regularne planowe pociągi pasażerskie.
Co ciekawe, cztery lokomotywy są "pod parą", w każdej chwili gotowe do prowadzenia pociągów. Są to: TKt48, TKh, Ty42 - wszystkie polskiej produkcji i wspomniany najstarszy Ol12 z austriackim rodowodem.
W kolekcji skansenu znajduje się także kilka niezwykłych wagonów towarowych, takie jak cysterny, węglarki, kryte, czy unikatowy na skalę światową, polskiej budowy wagon do przewozu gęsi.
Kłęby pary, muzyka i fajerwerki
W sobotę, 24 sierpnia zaplanowana jest prezentacja parowozów i pociągów historycznych - każdy parowóz, a później pociąg historyczny indywidualnie przejedzie przez Skansen umożliwiając miłośnikom kolei wykonanie fotografii.
Wieczorem parowozy zaprezentują się na tle pokazu fajerwerków. Uczestnicy moga liczyć także na bogaty program artystyczny: występ Fever Dance, Wu-shu, pokazy sztuk walki, koncert Norbiego i zespołu Śrubki z Andrzejem Sikorowskim, konkursy i zabawy dla dzieci oraz wiele innych atrakcji.
Dzień później będzie można poczuć się jak maszynista parowozu podczas przejażdżki zabytkowym składem. Oprócz samych maszyn będzie można podziwiać zawody drużyn parowozowych.
Program Parowozjady 2013
Sobota, 24 sierpnia 2013
10.00 – 12.30 – otwarcie skansenu i miasteczka dla najmłodszych
12.30 – 14.00 – oficjalne rozpoczęcie Parowozjady 2013
14.00 – 14.15 – konkursy ze sceny prowadzone przez konferansjerów
14.15 – 15.00 – program artystyczny – Fever Dance, Wu-shu – pokazy sztuk walki
15.00 – 16.00 – uroczysty pokaz zabytkowych pociągów z okazji jubileuszu Skansenu
16.00 – 17.00 – finał konkursu plastycznego „Parada Parowozów” oraz wyjazd pociągu retro w kierunku Rabki- Zaryte
17.00 – 17.30 – Mini Parada Parowozów z udziałem dzieci
17.30 – 18.15 – program artystyczny – Fever Dance, Wu-shu – pokazy sztuk walki
18.00 – powrót pociągu z Rabki-Zaryte
18.15 – 19.00 – na scenie Norbi
19.10 – 19.30 – konkursy ze sceny
19.30 – 20.45 – występ gwiazdy wieczoru – zespołu Śrubki z Andrzejem Sikorowskim
20.45 – 21.00 – konkursy ze sceny prowadzone przez konferansjerów
21.00 – 22.00 – pokaz specjalny z udziałem parowozów zakończony pokazem ogni sztucznych
Niedziela, 25 sierpnia 2013
9.00 – 10.30 – otwarcie skansenu i miasteczka dla najmłodszych
9.00 – 13.00 – przejazdy w kabinie maszynisty parowozu
10.30 – 10.40 – wyjazd pociągu retro (Mszana Dolna)
10.40 – 11.30 – program artystyczny – Fever Dance, Krzysztof Golonka
11.30 – 11.45 – konkursy ze sceny prowadzone przez konferansjerów
11.45 – 12.45 – występ Fever Band
12.45 – 13.00 – konkursy ze sceny prowadzone przez konferansjerów
13.00 – 13.30 – warsztaty muzyczne „Stoi na stacji lokomotywa!”
13.30 – 14.30 – zawody maszynistów
14.30 – 15.30 – występ Fever Band
16.00 – zakończenie Parowozjady
Co będzie można zobaczyć?
Ol49-69 – Zbudowany w 1953 roku w zakładach Fablok - Chrzanów. Przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, prowadził także pociągi towarowe i wykonywał manewry na stacji. Warto wspomnieć, że znajdujący się na stanie w Wolsztynie parowóz to w rzeczywistości lokomotywa Ol49-99. "Zamiany" parowozów dokonano w 2001 roku podczas naprawy głównej Ol49-69 w Gnieźnie.
Ol12-7 - Zbudowany w 1912 roku w Maschinenfabrik der K. und K. Staatseisenbahn-Gesellschaft (StEG), Stacjonuje w Chabówce i jest jedynym zachowanym w Polsce parowozem serii Ol12. Parowozy te stanowiły zmodernizowaną wersję (na parę przegrzaną) austriackich parowozów serii 329. Po pierwszej wojnie światowej na PKP znalazło się 106 maszyn tej serii, które obsługiwały pociągi osobowe na liniach kolejowych byłego zaboru austriackiego. Jest obecnie najstarszym normalnotorowym czynnym parowozem w Polsce. Warto wiedzieć, że parowozy tej serii były budowane w dwóch odmianach tzn. z silnikiem bliźniaczym i z silnikiem sprzężonym.
Ty42-107 – Wyprodukowany w 1946 roku. Producentem parowozu były Zakłady Metalowe H. Cegielski w Poznaniu. W 1997 r. został wycofany z eksploatacji a w następnym roku skreślony z inwentarza PKP. Po piętnastu latach postoju w kwietniu 2013 r. został przywrócony do ruchu przez PKP CARGO.
TKt48-191 - Wyprodukowany w 1957 roku. To ostatnia lokomotywa zbudowana dla PKP w zakładach Fablok – Chrzanów. Parowozy serii TKt48 produkowano od 1950 do 1957 roku. PKP zakupiło 191 lokomotyw tej serii do obsługi pociągów w ruchu podmiejskim i lokalnym, a w rejonach górskich pociągów osobowych i pośpiesznych.
TKh49-1 – Zbudowany w 1961 roku w zakładach Fablok – Chrzanów. Jest najmniejszym i najmłodszym parowozem w Skansenie w Chabówce, dokąd trafił w 1996 roku z Huty "Florian" w Świętochłowicach, gdzie pracował pod oznaczeniem TKh-5695. Jest czynnym parowozem reprezentującym serię trzyosiowych tendrzaków typu "Ferrum", przeznaczonych do obsługi manewrów na bocznicach wewnątrzzakładowych.
475.101 „ Šlachtična” - w tłumaczeniu z czeskiego na polski oznacza Szlachciankę. Wyprodukowana została w 1947 roku w zakładach Škody w Pilznie i w tym samym roku je opuściła. Maksymalna prędkość jaką może osiągnąć to 100 km/h. Warto wiedzieć, że jest to najdłuższy parowóz, który będzie obecny na Parowozjadzie. Długość Szlachcianki wynosi 24.800m.
Ty42-24 – wyprodukowany w roku 1945 w Chrzanowie. W dniu 18 czerwca br. po trwającej blisko 4 lata naprawie głównej odbyła się próba parowa oraz odbiór kotła parowozu przez inspektora Transportowego Dozoru Technicznego. Na co dzień można go podziwiać w siedzibie Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice.
Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?