Zobacz, jak powstaje nowy szpital uniwersytecki w Krakowie [ZDJĘCIA, WIDEO]

Katarzyna Kojzar
Budowa nowego szpitala uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu, zdjęcia z października 2016.
Budowa nowego szpitala uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu, zdjęcia z października 2016. fot. Adam Wojnar
Udostępnij:
Odwiedziliśmy plac budowy nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu. W ciągu roku wiele się tutaj zmieniło.

Autorka: Katarzyna Kojzar, Gazeta Krakowska

24 sale operacyjne, 925 łóżek, ponad 15 hektarów terenu - tak w liczbach można przedstawić plany dotyczące nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu. Odwiedziliśmy budowę rok temu i teraz różnica jest zasadnicza. Wtedy można było zobaczyć jedynie fundamenty, dziś już stoi tu część budynków.

Będzie ich sporo. Główna część obiektu ma się składać z dziewięciu połączonych segmentów. Oprócz tego powstanie budynek oddziału zakaźnego i kilka mniejszych, technicznych. Do tego parking wielopoziomowy i plac z miejscami postojowymi. Razem zmieści się tam ponad tysiąc samochodów.

- Będzie to jedyny w Polsce szpital z parkingiem wielkości tych, jakie znajdują się w galeriach handlowych - mówi Marcin Jędrychowski, pełnomocnik rektora UJ ds. inwestycji „Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu”.

Rosną nowe kondygnacje

- Mamy wykończoną w stu procentach konstrukcję budynku chorób zakaźnych, kotłowni, zbiornika wód opadowych oraz zbiornika awaryjnego. Skończyliśmy także realizację konstrukcji budynku D, czyli jednego z trzech obiektów o przeznaczeniu diagnostyczno-zabiegowym - tłumaczy Tomasz Blecharski, dyrektor kontraktu z Warbudu - firmy tworzącej konsorcjum wraz z Porrem i Vamedem, które realizuje inwestycję. - Docelowo znajdą się tu poradnie i laboratoria - zaznacza.

Harmonogram wygląda następująco: do końca roku budowlańcy mają zakończyć konstrukcję trzech najwyższych, ośmiokondygnacyjnych budynków: G, H, I, przeznaczonych na oddziały łóżkowe. Natomiast prace przy budynku A, który pomieści część administracyjną i dydaktyczną kompleksu szpitalnego, rozpoczną się w listopadzie.

Są już widoczne pierwsze kondygnacje budynku F, czyli przyszłego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i bloku z salami operacyjnymi oraz centralną sterylizatornią. Mocno zaawansowane są także roboty na budynkach B i C, w których w przyszłości będą gabinety diagnostyczno-zabiegowe.

- Ich konstrukcję planujemy zakończyć na początku przyszłego roku - mówi Tomasz Blecharski. - Jednocześnie pracujemy nad ukształtowaniem terenu. Przed nami jeszcze podłączenia sieciowo-sanitarne (kanalizacja sanitarna i deszczowa) oraz energetyczne.

Kolejne etapy prac to wykonanie i montaż ślusarki okiennej oraz dachów, a także instalacje i prace wewnętrzne.

Dojazd to wciąż kłopot

Cała budowa ma się zakończyć w kwietniu 2019 r. Koszt prac to ponad miliard złotych. W tym roku zostanie wydanych 158 milionów. - Uczelnia przygotowuje także dokumentację do projektu europejskiego, który mo że nam dać 200 milionów złotych dofinansowania na wyposażenie szpitala - mówi Marcin Jędrychowski.

Kontrakt podpisany z konsorcjum, czyli trzema firmami, które zajmują się budową, opiewa na 819 milionów złotych. - To są jedynie koszty budowlanki, pozostaje potem najtrudniejsza część - czyli doposażenie oddziałów - podkreśla Jędrychowski.

Oprócz funduszy unijnych uczelnia wykorzysta też środki Ministerstwa Zdrowia i Collegium Medicum UJ. - Teraz, na trzy lata przed przenosinami, zaczynamy tworzyć zespoły, które będą odpowiedzialne za logistykę, rozwiązywanie kwestii własnościowych budynków przy Kopernika oraz wyposażenia - tłumaczy pełnomocnik.

Uczelnia wciąż układa plan, jak wykorzystać budynki, które zostaną przy ulicy Kopernika.

- Chcemy, żeby te obiekty służyły osobom przewlekle chorym. Zostanie tu więc geriatria, a być może także neurologia - mówi Jędrychowski.

Nierozwiązana pozostaje kwestia dojazdu do nowej kliniki. Najbliższy przystanek tramwajowy to „Prokocim Szpital”. Żeby dojść do nowej siedziby, trzeba przez kilkanaście minut maszerować pod górę. W okolice szpitala jeździ co prawda autobus, ale po otwarciu ośrodka te kursy nie wystarczą. - Chcielibyśmy porozumieć się z miastem, żeby kursowały tutaj dodatkowe linie, a przystanek był tuż przy nowej siedzibie szpitala - tłumaczy Marcin Jędrychowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie