Zobacz, gdzie powstaną nowe ścieżki rowerowe w Krakowie!

Arkadiusz Maciejowski
W tym roku ścieżka rowerowa powstać ma m.in. wzdłuż ulic Skotnickiej i Babińskiego od ul. Bunscha do Trockiego w Krakowie - długość 1 540 m.
Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br
W tym roku ścieżka rowerowa powstać ma m.in. wzdłuż ulic Skotnickiej i Babińskiego od ul. Bunscha do Trockiego w Krakowie - długość 1 540 m. Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br fot. Adam Wojnar
66 milionów złotych. Tyle w tym roku miasto ma wydać pieniędzy na budowę nowych ścieżek rowerowych. Wygląda to tak, jakby prezydent Jacek Majchrowski, tuż przed jesiennymi wyborami samorządowymi, chciał nadrobić wieloletnie zaniedbania. W ostatnich latach w Krakowie powstawało bowiem dramatycznie mało nowych dróg dla rowerów.

– Budowa w tym roku prawie 19 kilometrów nowych ścieżek rowerowych w Krakowie to nie przełom, a jedynie sprawny marketing polityczny – ocenia Grzegorz Mazur, aktywista rowerowy, organizator w Krakowie rowerowej masy krytycznej.

W ciągu kilku ostatnich lat mieliśmy w Krakowie kuriozalną sytuację. W 2014 roku w referendum aż 85,2 proc. krakowian odpowiedziało „tak” na pytanie „Czy zdaniem Pani/Pana w Krakowie powinno się budować więcej ścieżek rowerowych?”. W efekcie... po referendum zaczęło powstawać mniej ścieżek niż przed nim. Jak już podawaliśmy – w 2015 r. zbudowano w Krakowie 6,3 km ścieżek (z czego większość to trasy realizowane przy okazji innych inwestycji, czyli np. na estakadzie Lipska – Wielicka), w 2016 r. niewiele ponad 7 kilometrów, a w 2017 niecałe 6 km. Dla porównania np. w 2011 r. powstało w Krakowie 14 kilometrów nowych ścieżek rowerowych, w 2012 r. – 13 km, a w 2013 r. – 8,3 km.

W tym roku, zgodnie z zapowiedziami urzędników z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, powstać ma blisko... 20 kilometrów nowych ścieżek dla cyklistów. W kilku newralgicznych miejscach.

Jedną z najważniejszych, planowanych tras dla cyklistów z pewnością będzie ta wzdłuż ul. M. Konopnickiej do ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej. Łącznie ma mieć ona długość 4 700 metrów i pozwoli rowerzystom w końcu sprawnie przejeżdżać m.in. z rejonu Bieżanowa i Prokocimia do centrum Krakowa. Jej otwarcie zaplanowane jest na październik.

Jak informują urzędnicy z ZIKiT, już rozpoczęła się budowa ścieżki m.in. wzdłuż ul. Nowohuckiej, na odcinkach od ulicy Saskiej do ulicy Koszykarskiej i od mostu na Wiśle do ronda Dywizjonu 308. Inwestycja ma kosztować około 3,4 mln zł. – Po zakończeniu prac – 30 czerwca – ciąg pieszo-rowerowy połączy się z niedawno oddanym odcinkiem ścieżki od ronda Dywizjonu 308 do al. Jana Pawła II, po stronie parku Lotników Polskich.

Dzięki temu jeszcze sprawniej będzie rowerzystom pokonać trasę z Podgórza do Nowej Huty – informują w ZIKiT, którzy przesłali nam długą listę ścieżek, które mają powstać w tym roku.

Planują ich budowę również m.in.: wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej – od ul. Bunscha do Trockiego (długość 1 540 m) oraz od ul. Powstańców – wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej (długość 2 200 m). Trasa dla rowerów powstać ma też np. wzdłuż ulic: Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta (dł. 4 km) i wzdłuż al. 29 Listopada, od ul. Żelaznej do Opolskiej (1,4 km).

Grzegorz Mazur zwraca jednak uwagę, że rozmiar tegorocznych inwestycji wynika z wieloletnich opóźnień w realizacji programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), w ramach którego co roku przesuwano realizację bieżących zadań na następne lata. – Wobec zbliżającego się nieubłaganie końca programu konieczne było nadrobienie zaległości, co zbiegło się czasowo z możliwością odtrąbienia sukcesu przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi – podkreśla Grzegorz Mazur.

Zaznacza, że oczywiście lepiej późno niż wcale, ale opóźnienie nie jest jedynym problemem ambitnego planu urzędników. Przede wszystkim na znaczną część inwestycji nie zostały jeszcze rozstrzygnięte przetargi (na niektóre nawet nie są rozpisane). – Dopiero więc przekonamy się, ile spośród nich zostanie rzeczywiście w tym roku zrealizowanych – wskazuje Mazur.

Obecnie w Krakowie mamy około 100 km wydzielonych dróg dla rowerów.

Lista ścieżek do budowy przygotowana przez ZIKiT:

Jeśli chodzi o budowę nowych ścieżek rowerowych to do realizacji na 2018 rok, są następujące:

1) wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do Trockiego w Krakowie - długość 1 540 m

Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. - ZIT

2) od ul. Powstańców wzdłuż Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej - długość 2 200 m

Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. - ZIT

3) od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ulice Brogi - Rakowicka do ruchu rowerowego - długość 1 400 m

Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. (I etap), później od lipca br. (II etap) - ZIT

4) od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ulic: Armii krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta - długość 4 000 m

Planowany termin oddania - 30 września br. , prace po 30 maja br. - ZIT

5) od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. M. Konopnickiej do Ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej - długość 4 700 m

Planowany termin oddania -15 października br. - ZIT

6) na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta - 2 700 m

Otwarcie ofert 20 kwietnia br. - ZIT

7) na odcinku ul. Widłakowej - ul. Tynieckiej - długość 650 m

Planowany termin oddania 30 listopada br. - Miasto

8) na odcinku wzdłuż Al. 29 Listopada, od Żelaznej do Opolskiej - długość 1 400 m

Odebrana została koncepcja, będzie zmiana zakresu rzeczowego zadania- ZIT

Dodatkowo będą budowane ścieżki rowerowe w ramach zadań z Budżetu Obywatelskiego:

1) Łączymy parki Krakowa - z Dzielnicy I, IV, V i VII do Ojcowa - długość 800 m

edycja III - 18 kwietnia otwarcie ofert

edycja IV - tylko PFU, 30 dni od podpisania umowy (do końca maja br.)

2) przedłużenie ścieżki wzdłuż Al. Solidarności - długość 150 m

11 kwietnia br. otwarcie ofert

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dzieje się w Krakowie

WIDEO: Poważny program - playlista 3 odcinków

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarek
A ja proponuję też eliminację domów i mieszkań, nie będzie w ogóle smogu
J
Jarek
Jak myślisz bloki buduje się dla budowania a nie do mieszkania w nich? Że Ty masz gdzie mieszkać to już wystarczy?
x
xaxa12
prop[onuję całkowitą eliminację ulic dla samochodów, w ten sposob nie będzie tyle smogu, wypadków i innych nieszczęść:) co za debile!:)
x
xaxa1212
i na ręcznym jedziesz ostro!
G
GMW
Może by zacząć od chodników dla pieszych na ulicach wlotowych do miasta. W Polsce jest już znane powiedzenie " Po czym poznać ze już wjeżdżasz do Krakowa. - Po tym, że skończył się chodnik obok jezdni"
p
pin
66 milionów na niepotrzebne ścieżki jest a na wykup lasu borkowskiego nie ma 25% tej kwoty. Paranoja.
h
hahaha&&&&
Wybory idą, Jacek jak ostattnio naobiecuje, tępy lud go wybierze, bo jest tępy, a potem ze ścieżek będą nici
Dodaj ogłoszenie