Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZIKiT podsumowuje politykę rowerową 2013 i planuje wydatki na 2014

Redakcja
Kraków zatwierdził budżet na rok 2014. Na infrastrukturę ...
Kraków zatwierdził budżet na rok 2014. Na infrastrukturę ... Łukasz Żołądź
Kraków zatwierdził budżet na rok 2014. Na infrastrukturę rowerową przeznaczono cztery miliony złotych. Podsumowano także zakończone inwestycje.

Rowerzystom nie udało się wywalczyć 10 milionów na infrastrukturę rowerową w Krakowie w 2014 roku. Jednak zwiększono kwotę wydatków w tym zakresie z jednego do czterech milionów.

Zobacz też: Rowerowy Kraków: śluzy, kontrapasy, nowe stojaki i mniejszy budżet

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podsumował tegoroczne inwestycje rowerowe. Łączna długość ścieżek rowerowych na koniec tego roku wyniesie 136,1 km. W 2013 roku powstało sześć tras:

• ścieżka w Strefie Aktywności Gospodarczej Kraków - Pychowice o długości 200 m,
• ul. Bora-Komorowskiego - strona południowa - 2.032 mb
• ul. Andersa - od ul. Dunikowskiego do ul. Okulickiego - 700 mb
• ul. Wielicka - od ul. Wodnej w kierunku ul. Limanowskiego - 527 mb
• ul. Jasnogórska - 410 mb
• ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Jasnogórskiej - 75 mb

W ramach polityki rowerowej w 2014 roku ZIKiT wyda łącznie 4 mln zł. Zaplanowano budowę dwóch ścieżek rowerowych. Za kwotę 750 tysięcy złotych dokończona zostanie ścieżka w al. Andersa od Dunikowskiego do Okulickiego i powstanie połączenie ul. Wielickiej z ul. Wapienną (połączenie Wielickiej z kładką nad Powstańców Śląskich). Budowa innych ścieżek będzie uzależniona od wolnych środków.

Zobacz też: KMK Bike kończy sezon, a ZIKiT ma wielkie rowerowe plany

Wśród zadań znalazła się także rozbudowa systemu rowerów miejskich KMK Bike za 250 tysięcy złotych. Z tej puli zbudowanych będzie około 5 nowych stacji. Zakres działań może być poszerzony o stacje zlecone przez Rady Dzielnic lub za pieniądze od sponsorów.

Ponadto w ramach koncesji na wiaty przystankowe powstanie:
• 10 stacji KMK Bike w 2014 r. o wartości około 500 tys zł,
• 500 stojaków rowerowych w 2014 r.; 300 stojaków w 2015 r.; 200 stojaków rowerowych w 2016 r. o wartości około 300 tys zł.

Zobacz też: W Krakowie pojawią się nowe wiaty przystankowe i tablice informacyjne

Ścieżki rowerowe budowane będą także przy okazji dwóch inwestycji komunikacyjnych. W ramach przebudowy ciągu Mogilska - plac Centralny powstanie 3,5 km ścieżki rowerowej i 0,3km ciągu pieszo rowerowego za 2 miliony złotych oraz 450 metrów od ulicy Lema do centrum M1 za ok. 500 tysięcy.

Ciekawostką jest tak zwany "Program 100 rozwiązań", na który przeznaczono 500 tysięcy. W ramach tego projektu wskazano 5 kluczowych obszarów dla rowerzystów, w których prowadzone będą inwestycje:

1. "Bramy do miasta" – Aleje 3 Wieszczów

Poprawione zostanie bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, ułatwiony przejazd i skrócony czas potrzebny do przedostania się na drugą stronę Alej w rejonie aż 8 skrzyżowań:
- ul. Zwierzyniecka wraz z odtworzeniem przejścia dla pieszych w poziomie ulicy po stronie Mostu Dębnickiego; ul. Piłsudskiego wraz z podłączeniem drogi rowerowej wokół Błoń ze skrzyżowaniem al. 3 Maja i Focha; ul. Krupnicza - dwukierunkowy przejazd rowerowy na wprost w ul. Ingardena wraz ze skróceniem (wyprostowaniem) drogi przejścia dla pieszych na tej relacji; ul. Czysta - dodatkowy przejazd rowerowy i pas rowerowy w poprzek Alej po stronie przejścia dla pieszych; ul. Czarnowiejska; ul. Łobzowska; ul. Krowoderska; ul. Długa.
Dobudowany będzie także brakujący fragment drogi rowerowej wzdłuż torów tramwajowych pod wiaduktem w ciągu al. 29 Listopada. W tej lokalizacji niezbędne jest także dołożenie "rynny" ułatwiającej wprowadzenie roweru po schodach na ww. wiadukt.

2. "Aleje Dwóch Kółek"

Jest to projekt stworzenia trasy alternatywnej do Alej Trzech Wieszczów, która wiedzie przez ulice o małym natężeniu ruchu, przez park Krakowski i Błonia aż do Wisły - od ul. Montelupich, przez Park Kleparski, ul. Lubelską, Mazowiecką, Sienkiewicza, przez Park Krakowski i teren AGH, dalej ul. Oleandry do Błoń, ul. Kałuży, Dunin-Wąsowicza, Włóczków aż do ulicy Kościuszki. Dla stworzenia tej trasy konieczna jest likwidacja jednokierunkowości kilku ulic, likwidacja barier (np. na ulicy Sienkiewicza) oraz poprawne oznakowanie trasy. Dopuszczenie ruchu rowerowego na zachodnim chodniku Mostu Dębnickiego wraz z utworzeniem kontrapasa w ul. Madalińskiego połączy Dębniki z Krowodrzą, a nawet Prądnikiem Białym i Czerwonym.

3. Brodowicza, Olszyny, Pilotów

Ten ciąg stanowi istotne połączenie Prądnika Czerwonego i Mistrzejowic z Śródmieściem Krakowa. W roku 2014 rozpoczęte będą szerokie konsultacje społeczne nad przyszłym kształtem tych ulic, szczególnie w kontekście poprawy warunków poruszania się transportem zbiorowym, rowerami i pieszo - Obecny kształt przedmiotowych ulic faworyzuje indywidualny transport samochodowy.

4. Rakowicka, tunel, Olsza 2
Niezwykle popularna alternatywna trasa do al. 29. Listopada i ciągu ulic Brodowicza, Olszyny, Pilotów, łącząca Prądnik Czerwony z Śródmieściem. Największą przeszkodą terenową tego ciągu jest tunel pod torami kolejowymi na przedłużeniu ul. Rakowickiej i Brogi.

5. Ul. Wyłom

Ulica stanowi fragment popularnej trasy przez Zakrzówek. Na jej północnym odcinku problem stanowi wąska i dziurawa nawierzchnia, na którą wdziera się zieleń. Ten odcinek jest uczęszczany także przez pieszych, co z uwagi na niewielki przekrój ulicy powoduje wzajemne konflikty. Trasa jest również nieoświetlona.
Rozwiązania tymczasowe:
- uporządkowanie zieleni wdzierającej się na nawierzchnię ciągu pieszo-rowerowego
- wymalowanie linii krawędziowej ciągu pieszo-rowerowego farbą fluorescencyjną
- załatanie podłużnego uskoku na zjeździe w stronę ul. Twardowskiego (w sposób porządny)
Rozwiązania docelowe:
- remont nawierzchni lub budowa drogi dla rowerów
- budowa lamp oświetlających drogi i chodnik.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto