Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakopianka z lotu ptaka. Inwestycja budzi podziw [ZDJĘCIA]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Zdjęcia lotnicze pokazujące zaawansowanie budowy ekspresowej zakopianki na dzień 20 - 22 września 2018 roku
Zdjęcia lotnicze pokazujące zaawansowanie budowy ekspresowej zakopianki na dzień 20 - 22 września 2018 roku GDDKiA
Budowa drogi S7 w południowej Małopolsce idzie zgodnie z planem! Ekspresowa zakopianka (S7 jest jej częścią) bardzo wyraźnie wyszła już z ziemi i prawdopodobnie jeszcze w tym miesiącu pojedziemy jej pierwszym nowym odcinkiem.

Będzie to ponad 2 kilometrowy fragment nowej szosy pomiędzy Chabówką a Zbójecką Górą w Rabce. Drogowcy wylali już tu asfalt i obecnie montują barierki ochronne po instalacji których na (na razie jedną) nową jezdnie wjadą samochody. Pozostałe odcinki drogowe zakopianki: z Chabówki do Skomielnej Białej oraz z Naprawy do Lubnia będą gotowe jesienią przyszłego roku. Troszkę dłużej będziemy musieli poczekać na przejazd kopanym tunelem pod górą Mały Luboń, który połączy oba odcinki. Ten jednak wbrew pojawiającym się sygnałom tez nie jest na dziś opóźniony.

Podczas niedawnej konferencji prasowej na zakopiance (podpisywano wówczas umowę na przebudowę kolejnego odcinka drogi pod Tatry o czym przeczytasz TUTAJ) szef krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński zapewnił, że prace w tunelu postępują zgodnie z harmonogramem i tunel ma być gotowy do końca 2020 r. To dobra informacja bo dotychczas górnicy kopią tunel tylko od 3 stron (2 równoległe nitki od północy i 1 od południa). Tymczasem wg. początkowych założeń kopanie miało przebiegać jednocześnie od 4 stron.

- Prace przebiegają równocześnie na trzech przodkach, to znaczy drążone są dwa tunele od strony północnej i jeden od strony południowej - mówi Pałasiński. - Natomiast problem jest przy uruchomieniu czwartego przodka od strony południowej z uwagi na problemy hydrologiczne i osuwisko. Tutaj musimy najpierw zabezpieczyć skarpę. To stanie się do końca grudnia tego roku i wówczas rozpocznie się kopanie i tutaj. W ostatecznym obrachunku taka sytuacja nic nie zmieni. Przejazd tunelem będzie możliwy w grudniu 2020 r. Po prostu górnicy idący od północy wykopią więcej niż połowę tunelu i spotkają się ze swoimi kolegami wchodzącymi w górę od południa w innym miejscu.

Od strony południowej w jednej nitce wydrążono około 200 m tunelu, natomiast od strony północnej w jednej i drugiej nitce wydrążono prawie po kilometrze tunelu. Wraz z drążeniem tunelu wykonywana jest betonowa obudowa tymczasowa. Wykonano także ponad 1500 m obudowy stałej.

Dwukomorowy tunel drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Koszt inwestycji to niemal miliard zł, a realizuje ją włoska firma Astaldi z Rzymu.

Jak już wspomnieliśmy na początku września podpisano umowę na realizację kolejnego odcinka Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia ma zrealizować tą inwestycję do 2023 r. Wówczas dwupasmową drogą przejedziemy już z Nowego Targu do Krakowa i dalej przez inne drogi aż do samego Gdańska.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zakopianka z lotu ptaka. Inwestycja budzi podziw [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto