Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Poznania do Warszawy pociągiem w dwie godziny. Kolej dużych prędkości coraz bliżej

OPRAC.:
Karol Pomeranek
Karol Pomeranek
Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk przekazał PAP, że w maju spółka przedstawiła wariant inwestorski dla 155-kilometrowego odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem.
Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk przekazał PAP, że w maju spółka przedstawiła wariant inwestorski dla 155-kilometrowego odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Robert Woźniak
Według rzecznika spółki Centralny Port Komunikacyjny, Konrada Majszyka, wprowadzenie linii kolei dużych prędkości (KDP) do Poznania wygeneruje dodatkowe potoki pasażerskie, które mogą mieć wpływ na efektywność układu torowego. Specjalne torowisko miałoby powstać w miejscu budynku starego dworca PKP, który czeka na rozbiórkę. Dzięki inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem ma potrwać ok. 2 godz.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP, nieczynny od dekady budynek dworca miał być przebudowany i ponownie obsługiwać pasażerów.

Informację o planach rozbiórki nieczynnego budynku dworca podała w tym tygodniu poznańska telewizja WTK. Pytany o te doniesienia rzecznik PKP S.A. Michał Stilger poinformował PAP, że spółka jest "na wstępnym etapie rozpatrywania wniosku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w sprawie aportu nieruchomości kolejowych (działek) pod kątem przyszłej przebudowy układu torowego stacji Poznań Główny".

Budynek starego dworca PKP w Poznaniu do rozbiórki? Jego los jest niepewny. Mamy stanowisko PKP

Według ustaleń telewizji WTK stary dworzec w Poznaniu miałby zostać wyburzony, a w jego miejscu powstaną nowe tory m.in. dla kolei dużych prędkości w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk przekazał PAP, że w maju spółka przedstawiła wariant inwestorski dla 155-kilometrowego odcinka KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem.

– Wprowadzenie linii KDP do Poznańskiego Węzła Kolejowego w oczywisty sposób wygeneruje dodatkowe potoki pasażerskie, które mogą mieć wpływ na efektywność układu torowego w jego obrębie

– podkreślił.

Przedstawiciel CPK zastrzegł przy tym, że realizowane przez spółkę zadania nie obejmują swoim zakresem modernizacji ani przebudowy dworca Poznań Główny.

– CPK nie ma wpływu na decyzje ws. obiektów dworcowych w Poznaniu

– zaznaczył.

– Obecnie dla linii Sieradz – Poznań wybieramy projektanta, który opracuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną, raport oddziaływania na środowisko do złożenia wniosku o decyzję środowiskową i projekt budowlany. Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu pierwszego etapu lotniska CPK i po uruchomieniu linii KDP Warszawa – Łódź

– poinformował Majszyk.

Dzięki inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem ma potrwać ok. 2 godz. Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania do Kalisza (do ok. 35 min) i do Łodzi (do ok. 1 godz. 10 min.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.

Stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny zamknięto w 2013 roku. Jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Nowy dworzec od początku był krytykowany przez pasażerów, mieszkańców i społeczników m.in. za brak funkcjonalności.

W lutym 2020 r. władze Poznania i zarząd PKP podpisały list intencyjny ws. przebudowy starego budynku dworca i przywrócenia mu funkcji obsługi pasażerów. Według ówczesnych zapowiedzi, tego samego roku miała zostać wybrana pracownia odpowiedzialna za projekt inwestycji. Przebudowa miała zostać zrealizowana do końca 2023 r. (PAP)

od 16 lat

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Z Poznania do Warszawy pociągiem w dwie godziny. Kolej dużych prędkości coraz bliżej - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto