Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Krakowa znikają sygnalizacje wzbudzane

Katarzyna Ponikowska
Przyciski zniknęły m.in. z ronda Grzegórzeckiego
Przyciski zniknęły m.in. z ronda Grzegórzeckiego wojciech matusik
Z krakowskich skrzyżowań i przejść dla pieszych znikają tak zwane sygnalizacje wzbudzane. Tam, gdzie do tej pory trzeba było nacisnąć przycisk, żeby zapaliło się zielone światło, teraz nie trzeba robić nic, bo zmienia się automatycznie.

Fakty24: Zobacz najświeższe informacje z Krakowa i Małopolski!

Pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zlikwidowali przyciski przy przejściach na rondach: Grzegórzeckim, Barei, Dywizjonu 308, Kocmyrzowskim oraz na skrzyżowaniach Armii Krajowej - Przybyszewskiego, Wybickiego - Łokietka, Piastowskiej - Lea, Kobierzyńskiej - Pychowickiej, Tischnera - Turowicza, Rakowickiej - Lubicz, Brodowicza - Grochowskiej, Monte Cassino - Szwedzkiej, Zielińskiego - Praskiej, Stelli-Sawickiego - Florera.

Sygnalizacji wzbudzanej nie ma już w kilku punktach przy al. Kijowskiej, Kapelance, Zakopiańskiej, Jancarza, Jana Pawła II czy Mogilskiej.

W sumie zniknęło już 271 żółtych urządzeń z guzikami. A to nie koniec. ZIKiT analizuje kolejne miejsca, gdzie sygnalizacja wzbudzana zostanie zdemontowana.

Jak wyjaśnia Jacek Bartlewicz, rzecznik prasowy ZIKiT-u, przyciski są usuwane wyłącznie w miejscach, gdzie zielone światło może załączać się samo, bez potrzeby jego wzbudzania.

- W ten sposób piesi otrzymują sygnał zielony bez większych konsekwencji dla innych uczestników ruchu. Nie zwiększy to czasu oczekiwania, a ułatwi poruszanie się pieszych i rowerzystów w obrębie skrzyżowań - wyjaśnia Bartlewicz.

Jak zapewnia rzecznik ZIKiT, w pozostałych miejscach, na przykład przy przejściach dla pieszych przecinających drogę główną czy odosobnionych przejściach poza skrzyżowaniami, dalej będą funkcjonowały przyciski.

Według profesora Andrzeja Adamskiego z Instytutu Automatyki Akademii Górniczo-Hutniczej takie działanie może pomóc, jednak lepszym rozwiązaniem byłaby wymiana całego systemu sterowania ruchem.- W Krakowie stosuje się systemy z lat siedemdziesiątych. Nie inwestuje się w nowe technologie. A szkoda, bo to mogłoby poprawić przepustowość skrzyżowań - zapewnia profesor Andrzej Adamski.

- Sama likwidacja sygnalizacji wzbudzanej nie rozwiąże tych problemów - kwituje profesor z AGH.
Małopolska Wybory 2011: Zobacz wszystkich kandydatów do Sejmu i Senatu

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto