Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z banku do banku [poradnik przenoszenia rachunku]

Kini
Kini
Od tego roku możemy przenieść konto z banku do banku, podobnie jak ma to miejsce w przypadku numeru telefonu komórkowego i zmiany operatora. Jak zrobić to bezpiecznie i bez kosztów? Ile to potrwa i w jakich sytuacjach bank ma prawo wydłużyć czas operacji?

Możliwość przeniesienie RORu to efekt dostosowywania się polskich przepisów do prawa europejskiego. Taka bankowa migracja może oznaczać spore oszczędności dla portfela, tym bardziej, że osoby, które zdecydują się na zmianę, mogą liczyć na specjalne traktowanie w nowym banku. Przedstawiamy, co należy zrobić krok po kroku, by szybko i bezpiecznie przenieść rachunek.

1) Jeżeli nie jesteś w pełni usatysfakcjonowany z oferty i obsługi w swoim banku i chcesz  przejść do innego, warto tę "przeprowadzkę" zacząć od wizyty na stronie internetowej instytucji, które cię interesują lub od rozmów z doradcami. W tym celu wcale nie trzeba wybierać się do oddziału. Najczęściej wystarczy zostawić swoje zgłoszenie na witrynie internetowej banku, by za kilka godzin doradca sam do ciebie zadzwonił. Nie podejmuj jednak decyzji pochopnie, pod wpływem reklam. Pamiętaj, że przejście do nowego banku, nie musi być jednoznaczne z rezygnacją z konta w dotychczasowym. Można prowadzić dwa rachunki, a nawet więcej, ponosząc oczywiście związane z tym koszty.

2) Po złożeniu wniosku, wszystkie formalności powinny zostać zrealizowane przez pracowników banku. Przeniosą oni nie tylko stan rachunku, ale także wskazane przez klienta usługi płatnicze, czyli polecenia zapłaty i zlecenia stałe. Wymaga to jednak podania przez samego klienta danych dotyczących poszczególnych płatności i ich odbiorców, ponieważ informacji tych nowy bank nie może pozyskać bezpośrednio z banku dotychczasowego (nie przewiduje tego Rekomendacja Związku Banków Polskich). O ile klient dysponuje wszystkimi niezbędnymi danymi, rozwiązaniem prostszym od przeniesienia może okazać się ustanowienia płatności na nowo w nowym banku i ich zlikwidowanie w banku dotychczasowym. Na nowy ROR będą także automatycznie wpływać wszystkie dotychczas zdefiniowane wpłaty, ponieważ pracownik banku na nasze życzenie ma obowiązek powiadomić o fakcie zmiany rachunku pracodawcę, a także inne wskazane instytucje, np. ZUS czy Urząd Skarbowy. Bank powinien zagwarantować bezpieczeństwo i poufność tych operacji.

3) Procedura przeniesienia konta nie powinna trwać dłużej niż 21 dni roboczych. To jednak maksymalny okres, ponieważ według prawa nasz dotychczasowy bank ma 7 dni na zamknięcie rachunku, a nowy 7 dni na przekazanie wniosku o przeniesienie do dotychczasowego banku, a po otrzymaniu odpowiedzi z dotychczasowego banku jeszcze 7 dni na ustanowienie przenoszonych usług płatniczych. W praktyce wszystko trwa znacznie krócej. Możemy przyśpieszyć procedurę podając w nowej instytucji jak najwięcej informacji na temat naszego RORu i związanych z nim finansowych zobowiązań.

4) Transfer rachunku powinien być więc szybki i prosty. Sytuacja może okazać się bardziej złożona, jeśli nasze poprzednie konto jest obarczone zaległymi zobowiązaniami. Nie możemy więc liczyć na szybkie przeniesienie, jeśli na rachunku istnieje blokada (np. z tytułu nierozliczonej transakcji kartą debetową) lub jeśli z rachunku ustanowione są spłaty kredytu lub karty kredytowej (wówczas trzeba będzie podpisać aneks do umowy w dotychczasowym banku). Na czasie możemy stracić również jeśli na nasz rachunek wpływają świadczenia z zagranicy (wówczas czas realizacji zlecenia zależy od instytucji zagranicznej). Dużo też leży w gestii banku, w którym do tej pory przechowywaliśmy pieniądze. Jeśli będzie mu zależało na opóźnieniu przenosin, to „powodem” może być nawet różnica między wzorem podpisu a podpisem złożonym na wniosku o zmianę.

5) Decydując się na zmianę banku powinniśmy zapytać o koszty związane z tą operacją. Dotychczasowy bank nie może pobierać opłaty ani za udzielanie informacji na temat ROR, ani za jego zamknięcie jeśli rachunek był zawarty na czas nieokreślony i został wypowiedziany po upływie 12 miesięcy od otwarcia. Od tej reguły są jednak wyjątki. Na szczęście można ich uniknąć. Po pierwsze opłata może być pobierana w przypadku, gdy rezygnujemy z rachunków otwartych krócej niż przed 12 miesiącami. Po drugie, możemy niepotrzebnie zapłacić za korzystanie z karty debetowej, jeśli jej cykl rozliczeniowy trwa cały rok.

6) Jednak nawet wówczas, gdy zamknięcie dotychczasowego RORu wiąże się z opłatami, warto to rozważyć. Raz, że konkurencja na rynku usług finansowych jest spora, podobnie jak różnice w ofercie rachunków osobistych, dwa, że część banków kusi nowych klientów specjalnymi warunkami. Na nowych zasadach zmiany konta najwięcej mogą zyskać „mniejsze” instytucje finansowe i to najczęściej one oferują najatrakcyjniejsze warunki osobom rozważającym możliwość „przenosin”.

Gdzie szukać dodatkowych porad?

•    Pierwsze kroki powinniśmy skierować na strony internetowe instytucji finansowych.
•    Związek Banków Polskich przygotował „Przewodnik dla klientów”, który wyjaśnia na czym polega cała procedura zmiany rachunku.

Materiał przygotowany przez LTM **Communications**


SPOŁECZNOŚĆDZIELNICEKULTURASPORT
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto