MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wyrafinowane technologie trafią do zakładów w Niepołomicach

Filip Ratkowski
Od połowy przyszłego roku nowy zakład produkcyjny firmy MAN Nutzfahrzeuge (czyli MAN pojazdy użytkowe) w Niepołomicach produkował będzie ciążarówki tej firmy o nośności ponad 16 ton w dwóch wersjach - jednej zwanej TGA ...

Od połowy przyszłego roku nowy zakład produkcyjny firmy MAN Nutzfahrzeuge (czyli MAN pojazdy użytkowe) w Niepołomicach produkował będzie ciążarówki tej firmy o nośności ponad 16 ton w dwóch wersjach - jednej zwanej TGA z przeznaczeniem na rynek polski, czeski, słowacki i krajów bałtyckich, oraz wersję Worldwide, która znajdzie nabywców głównie w Rosji i krajach b. ZSRR. Zasadnicza różnica to mniej wyśrubowane parametry ekologiczne dla wersji przeznaczonej dla krajów spoza Unii Europejskiej, a także nieco uboższa elektronika.

Zakład, który właśnie zaczął zatrudniać pierwszych pracowników, ma do roku 2010, pracując na jedną zmianę, wytwarzać 15 tys. ciężarówek rocznie, co pomoże firmie MAN Nutzfahrzeuge umocnić się na czołowym miejscu wśród europejskich producentów z branży.
Na ścieżce wzrostu
- Już rok 2005 był dla nas doskonały - powiedział na dorocznym spotkaniu kadry zarządzającej, które odbyło się tym razem w Niepołomicach, Anton Weinmann, prezes firmy, a zarazem członek zarządu koncernu MAN. - Sprzedaliśmy ponad 68 tys. ciężarówek i 6 tys. autobusów. W roku 2006 będzie to ponad 80 tys. ciężarówek i ok. 7300 autobusów. O tym sukcesie w znacznej mierze decyduje rynek polski, a także trzy nasze polskie zakłady - w Poznaniu, Starachowicach i Warszawie. Nasz cel to osiągnięcie sprzedaży 100 tys. ciężarówek i 10 tys. autobusów rocznie w 2010r. - stwierdził Weinmann.

Z Europy i ze świata
Takie ambitne plany są całkowicie realne. Wiosną uruchomiona została montownia autobusów w Meksyku, pełną parą pracuje podobny zakład w stolicy Turcji- Ankarze, gdzie firma uzyskała duże zamówienie na pojazdy dla komunikacji miejskie napędzane gazem. Podobne pojazdy, rodem z podpoznańskiej fabryki MAN, osiągające wyśrubowane paramtery ekologiczne, zakupił też Białystok. Podobną opcję rozważają władze Krakowa.
Zasadniczą produkcją firmy są jednak ciężarówki o nośności powyżej 16 t, szeroko znane w wielu krajach. Głównym rynkiem zbytu jest ciągle Europa, ale ciężarówki MAN montowane są w Indiach, Turcji, Południowej Afryce i Ameryce Środkowej. Z pewną ostrożnością podchodzą przedstawiciele firmy do rynku chińskiego...
- Owszem, to ważny rynek - przyznaje Anton Weinmann - ale obawiamy się o losy naszych technologii, które zbyt łatwo stałyby się łupem miejscowej konkurencji a ponadto trudno nam byłoby osiągnąć tam ceny, na jakie liczymy.
- Natomiast - dodaje Jőrg Mommertz, który od stycznia obejmie kierownictwo MAN-a na Polskę i rejon sprzedaży "Wschód" obejmujący także Czechy, Słowację i kraje bałtyckie - liczymy na rynek zbytu w Rosji i krajach byłego ZSRR.

Patrzymy na wschód
Już w tej chwili fabryki w Niemczech nie nadążają z odpowiedzią na liczne zamówienia, stąd inwestycja w Niepołomicach. Prace są zaawansowane, stoją już stalowe filary, które podtrzymywać będą dach głównej hali, firma zainwestowała już ok. 75 mln euro, zatrudniono też 170 pierwszych pracowników, którzy będą przechodzić teraz intensywne szkolenia na miejscu oraz w zakładach MAN w Niemczech.
Mimo pewnego opóźnienia, niepołomicka fabryka ruszy w połowie przyszłego roku, do końca 2007 zatrudni ok. 400 osób a w roku kolejnym zatrudnienie wyniesie 650 osób. Przewidywaną wydajność, 15 tys. ciężarówek na rok, przy pracy na jedną zmianę, zakład osiągnie przed końcem roku 2010.

od 7 lat
Wideo

Prezydent Andrzej Duda zwołał Radę Bezpieczeństwa Narodowego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto