Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wykonawca przebudowy ul. Krakowskiej kontratakuje. Spółka "podejmuje kroki prawne"

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Ulica Krakowska
Ulica Krakowska Polska Press
Piętrzą się kontrowersje wokół przeprowadzonej przebudowy ulicy Krakowskiej w Krakowie. Kilka dni temu urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa oświadczyli, że nakładają 28 mln złotych kary na wykonawcę tej inwestycji, która zakończona została z dużym opóźnieniem. Zastrzeżenia pojawiły się również do jakości wykonania płyt torowych. Urzędnicy uznali, że dzieło zostało wykonane niezgodnie z umową. Tymczasem spółka Trakcja S.A., czyli wspomniany wykonawca przebudowy ulicy Krakowskiej, wydała właśnie oświadczenie, że nie zgadza się w całości z próbą naliczenia im kary umownej. "Zarząd Trakcji podejmuje zdecydowane kroki prawne, celem ochrony interesów przedsiębiorstwa i akcjonariuszy, a także dobrego imienia Spółki" - podkreśla Maciej Grajewski, rzecznik Trakcji S.A.

FLESZ - Polacy łatwiej i szybciej będą mogli się zaszczepić

- Dokonaliśmy podsumowania realizacji inwestycji. Kary w tym przypadku okazały się znaczące. Ta inwestycja dla miasta była jedną z kluczowych. Po podliczeniu opóźnienia naliczyliśmy maksymalną karę jaką przewidywał kontrakt, czyli 30 proc. jego kwoty. Będą one od wykonawcy egzekwowane - informował kilka dni temu Marcin Hanczakowski dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Jak informowaliśmy, karę za zwłokę w zakończeniu robót (130 dni) wyliczono na 24,4 mln zł. Do tego doszła kara za nieterminowe płacenie podwykonawcom i wartość płatności bezpośrednich podwykonawcom - 5,3 mln zł. Łącznie ZDMK naliczył więc kary w wysokości blisko 30 mln zł, ale z uwagi na zapis o 30-procentowej granicy kar, od wykonawcy będzie dochodzić łącznej kary w kwocie 28,2 mln zł. Do tego ZDMK wstrzymał do wyjaśnienia płatności za płyty torowe w wysokości 430 tys. zł.

Modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego, która rozpoczęła się pod koniec marca 2019 roku, zgodnie z pierwotnym harmonogramem miała zakończyć się w styczniu 2020 roku. Termin ten był jednak wielokrotnie przekładany.

Tramwaje na ul. Krakowską wróciły dopiero na początku lipca 2020 roku, a samochody mogły wrócić na ul. Krakowską kilka miesięcy później. W między czasie na placu budowy pojawiały się kolejne problemy.

Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał lockdown spowodowany pandemią COVID-19 (wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę), jak również m.in. odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.

Z kolei urzędnicy z ZDMK mieli wiele zastrzeżeń nie tylko do tempa, ale też jakości wykonywanych prac. Jedne z zarzutów dotyczyły jakości wykonania płyt torowych.

Ostatecznie tego elementu wykonawca jednak nie będzie poprawiał, obniżone ma zostać jego wynagrodzenie – w związku z uchybieniami w realizacji tego elementu (jest on użyteczny, jednak wykonany poniżej oczekiwań miasta).

Trakcja S.A., jako generalny wykonawca przebudowy ulicy Krakowskiej, nie zgadza się w całości z próbą naliczenia przez Zarząd Dróg Miasta w Krakowie kary umownej.

Poniżej oświadczenie spółki:

"Trakcja S.A. potwierdza, iż wszystkie roboty budowlano-montażowe zostały wykonane przed terminem umownym, projekt został przejęty przez Zamawiającego przed terminem umownym i jest użytkowany bezusterkowo od września 2020. Opóźnienie w spływie mapy geodezyjnej z Ośrodka Kartograficznego, spowodowane najprawdopodobniej przyczynami Covid-owymi nie było zależne od naszej Spółki, nie jest elementem robót i nie może być podstawą do próby naliczenia jakichkolwiek kar, a zwłaszcza kar w gigantycznej kwocie 28 mln zł.

W ocenie Zarządu Spółki dalsze próby eskalacji konfliktu i próby wstrzymywania wymagalnych należności z faktur dla Trakcja S.A. przez Zamawiającego mogą zakończyć się utratą znaczących środków z dofinansowania unijnego dla tego kontraktu i Miasta Krakowa, jednocześnie wciąż biegną ustawowe odsetki za opóźnioną płatność, które obciążają Zamawiającego.

W związku z pojawieniem się nieprawdziwych informacji, dotyczących rzekomych podstaw nałożenia na Trakcję, bezpodstawnych kar umownych, Zarząd Trakcji podejmuje zdecydowane kroki prawne, celem ochrony interesów przedsiębiorstwa i akcjonariuszy, a także dobrego imienia Spółki. Jednocześnie Zarząd Trakcji S.A. jest wciąż otwarty na konstruktywny dialog z Zarządem Dróg Miejskich w Krakowie oraz z miastem Kraków w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji".

W ZDMK przekonują z kolei, że "terminem zakończenia zadania jest data zgłoszenia do odbioru końcowego co nastąpiło pod koniec lutego 2021 i było podstawą do naliczenia kary umownej".

- Zgodnie z porozumieniem podpisanym między ZDMK a wykonawcą termin płatności ostatniej faktury został prolongowany do 14 maja, stąd nie może być mowy o naliczeniu przez Trakcję odsetek od tej faktury. W tym czasie badane są wątpliwości prawne odnośnie sposobu rozliczenia kary dla Wykonawcy - czy przepisy około COVIDOWE pozwalają wstrzymać płatność wykonawcy, czy też należy je wypłacić, a następnie dochodzić zapłaty kar. Dotychczas za realizację prac otrzymał on środki w wysokości ok. 74 mln zł - podkreślają w ZDMK.

Koszt całej inwestycji to z kolei około 94 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Wykonawca przebudowy ul. Krakowskiej kontratakuje. Spółka "podejmuje kroki prawne" - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto