Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Włosi wyrzuceni z budowy trasy S7. Pozostawili po sobie sterty wyciętych drzew. Ten widok szybko nie zniknie [ZDJĘCIA]

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Taki widok rozpościera się od rejonu Grodzkiego Urzędu Pracy w stronę północy Krakowa
Taki widok rozpościera się od rejonu Grodzkiego Urzędu Pracy w stronę północy Krakowa Wojciech Matusik / Polskapresse
Od kilku tygodni na budowie trasy S7 we wschodniej części Krakowa zalegają sterty wyciętych drzew. Tam gdzie jeszcze niedawno rosły drzewa, teraz sterczą kikuty. Taki widok prawdopodobnie zostanie z nami na długo, ponieważ włoska firma nie będzie kontynuowała prac przy budowie trasy S7. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z Włochami. Powodem są opóźnienia w realizacji inwestycji za ponad miliard złotych. Teraz trzeba rozpisać kolejny przetarg na wykonawce tej inwestycji.

20 lipca 2020 r. Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i tydzień później GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków.

- Przez następne ponad dwa miesiące prowadzono wyłącznie roboty przygotowawcze i to w niezadawalającym zakresie. W związku z tym, 5 października 2020 r., inżynier kontraktu wezwał wykonawcę, firmę Webuild (dawniej Salini), do poprawy. Nadzór inwestycji stwierdził, że wykonawca nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zadania objęte umową. 8 października 2020 r. GDDKiA wezwała wykonawcę do należytego wykonywania obowiązków i usunięcia, w ciągu 30 dni od doręczenia pisma, wszystkich zaistniałych nieprawidłowości. Podkreśliliśmy, że dalsza zwłoka w realizacji robót spowoduje niedotrzymanie terminu na ukończenie prac, określonego w umowie - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Mała mobilizacja wykonawcy

Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy.

- Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu - mówi Iwona Mikrut.

Co dalej?

Po zinwentaryzowaniu wykonanych robót rozpocznie się przygotowanie dokumentacji przetargowej, by wyłonić nowego wykonawcę, który wybuduje odcinek S7 od węzła Widoma (bez węzła, powstaje w ramach budowy odcinka Szczepanowice – Widoma) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto