Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie plany rowerowe Krakowa. W tym roku ma powstać 17 km tras

Piotr Ogórek
W tym roku ma przybyć w Krakowie 17 km tras rowerowych
W tym roku ma przybyć w Krakowie 17 km tras rowerowych Aneta Zurek / Polska Press
Władze Krakowa zapowiadają dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych. Ale takie zapowiedzi padały wielokrotnie. Po tym, jak ostatnio napisaliśmy, że Kraków jest czarna dziurą na mapie małopolskich tras rowerowych, władze Krakowa pokazują, że plany mają ambitne.

Jeszcze w tym roku w Krakowie ma powstać 17 kilometrów tras rowerowych, a do końca 2020 w sumie 60 km za łączną kwotę 100 milionów złotych. Wciąż problemem są natomiast trasy w ramach Velo Małopolska, które przebiegają przez Kraków. Tu władze miasta muszą dojść do porozumienia z Wodami Polskimi, które zarządzają polskimi rzekami i wałami rzecznymi.

W sobotę pisaliśmy, że Kraków jest czarną dziurą na mapie rowerowej Małopolski, bo w mieście nie są realizowane fragmenty tras Velo Małopolska, które oplatają całe województwo. Wczoraj władze Krakowa, wraz z gminami skupionymi w stowarzyszeniu Metropolia Krakowska, chciały pokazać, że trasy jednak się buduje.

- W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych mamy podpisane 10 umów na 10 projektów samodzielnych za 60 mln zł. Ponad 46 mln zł to dofinansowanie unijne w ramach ZIT, ponad 13 mln zł to nasz wkład własny - mówił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Wkrótce mają być podpisane umowy na kolejne dwie ścieżki za łączną kwotę 12 mln zł (10 mln zł to dofinansowanie). Razem 12 tras na terenie Krakowa o łącznej wartości 72 mln zł.

Trasy mają powstać:

  • wzdłuż Nowohuckiej (2,7 km),
  • od ul. Powstańców wzdłuż ulic Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej (2,2 km),
  • wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do ul. Trockiego (1,2 km),
  • od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. Konopnickiej do Ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego, wraz z kładką na tej ulicy (4,7 km),
  • od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ulice Brogi-Rakowicka do ruchu rowerowego w Krakowie (1,4 km),
  • trasy w ramach projektu Łączymy parki Krakowa (1,5 km),
  • na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa (2,7 km),
  • Przebudowa ścieżki rowerowej wzdłuż Wisły na odcinku ul. Widłakowa - ul. Tyniecka 0,6 km,
  • Przedłużenie ścieżki wzdłuż al. Solidarności 0,15 km.

Razem to około 48 mln zł na 9 ścieżek o łącznej długości ok. 17 km. Z kolei do końca 2020 roku mają powstać trasy od ul. Przybyszewskiego do granic miasta Krakowa, wzdłuż alei 29 Listopada, w ciągu wałów Wisły wraz z mostem nad rzeką Białuchą, a także nastąpi rozbudowa istniejących tras pieszo-rowerowych i tras turystycznych na obszarze Przylasku Rusieckiego.

Co z Velo Małopolska?

Gorzej wygląda sprawa budowy tras w ramach Velo Małopolska, o czym pisaliśmy ostatnio. Na terenie gmin małopolskich za realizację tras odpowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich. Finansowanie pochodzi ze środków Urzędu Marszałkowskiego i środków unijnych.

- Na terenie Krakowa realizujemy to z własnych środków. Jak na razie mamy zrobiony fragment Trasy Wiślanej o długości 5,5 km, ale nie możemy jej robić dalej od mostu Wandy w kierunku Niepołomic, bo nie mamy zgody Wód Polskich na lokowanie ścieżek na wałach rzek - zaznacza Tadeusz Trzmiel. To samo dotyczy Rudawy.

Kraków rozmawiał z dyrektor krakowskiego oddziału Wód Polskich, ale została ona niedawno zmieniona. Czy jest szansa na porozumienie?

- W tej chwili nie mogę odpowiedzieć jednoznacznie, ale prowadzę rozmowy z kierownictwem Wód Polskich w Krakowie. Liczę, że dojdziemy do porozumienia, albo zostaną określone warunki, na jakich będziemy mogli realizować trasy - zaznacza wiceprezydent.

Jak na razie w Krakowie będzie realizowany fragment trasu Euro Velo 11 wzdłuż ulicy Kocmyrzowskiej. Ale ta przebudowa zacznie się dopiero w przyszłym roku. W tym ruszą co najwyżej prace przygotowawcze.

Prawdziwą mekką dla małopolskich miłośników dwóch kółek jest Gmina Łapsze Niżne, która w ostatnich latach bardzo zmieniła swoje oblicze. Jej największym atutem jest mierzący ponad 40 km szlak Pętla Spiska, którym rowerzyści mogą dojechać aż na Słowację. Ale to nie wszystko - tamte okolice oferują również cały szereg dodatkowych atrakcji dla rowerzystów, takich jak rajd rowerowy na zamek w Niedzicy czy pikniki sportowe.

Rowerem w Małopolskę? Czemu nie! Oto najlepsze trasy dla mił...

ZIT-y wokół Krakowa

W ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych do 2020 roku na terenie gmin tworzących Stowarzyszenie Metropolia Krakowska powstanie ponad 100 km nowych dróg dla rowerów oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Dzięki środkom europejskim pochodzącym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) na lata 2014-2020 gminy Metropolii Krakowskiej realizują wiele projektów służących rozwijaniu niskoemisyjnego transportu zbiorowego. Dwadzieścia siedem projektów dotyczących infrastruktury rowerowej zyskało wsparcie w wysokości 111 mln zł. Dodatkowo wkład własny gmin wyniesie 40 mln zł. Dzięki projektom powstanie 108 km dróg rowerowych w Krakowie i gminach sąsiadujących. Realizacja większości projektów zakończy się do końca 2020 roku.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program - odc. 23: Doskonały pomysł krakowskiego urzędnika

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto