Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Warszawie otwierają trzy nowe stacje metra, a w Krakowie nadal tylko planują podziemną komunikację

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach rozbudowy II linii metra w Warszawie gotowe są trzy nowe stacje i ok. 3,4 km trasy. W Krakowie wciąż trwa tylko planowanie. Z powodu dodatkowych uzgodnień opracowanie studium dla bezkolizyjnego transportu pod Wawelem opóźnia się. Ostanie założenia były takie, że dokument może być gotowy w połowie tego roku, ale wszystko jeszcze bardziej może się przedłużyć. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak to robią w stolicy.

WIDEO: Trzy Szybkie

W Warszawie powstały trzy nowe stacje II linii metra: Płocka - umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów - pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza - pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Wybudowano też 3,4 km podziemnej trasy. Koszt budowy wyniósł 1,147 mld zł.

Nowe wolskie stacje wyróżniają się aranżacją i kolorami. Na stacji Księcia Janusza znajdą się także tory odstawcze i komora do zawracania. Na stacji Płocka umieszczona została replika kości słonia leśnego, którego szczątki - sprzed 100-120 tys. lat - znaleziono podczas budowy.

Studium dotyczące bezkolizyjnego transportu w Krakowie w tym metra miało być gotowe do końca 2019 r. Niedawno urzędnicy informowali, że z powodu przeciągających się uzgodnień z władzami konserwatorskimi opóźnienia związane z tworzeniem dokumentu wynoszą ok. 180 dni. W magistracie przyznają jednak, że oczekiwanie na dokument może się jeszcze bardziej wydłużyć.

Przypomnijmy, że Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków, poinformowała, iż godzi się na stacje metra pod rondem Mogilskim, placem Nowaka-Jeziorańskiego oraz pod obecnym parkingiem między ulicami Karmelicką i Dolnych Młynów, który w przyszłości ma zamienić się w miejski park. Taki jest plan dla pierwszej linii metra w Krakowie z Nowej Huty do Bronowic, ale może to być też przebieg tunelu tramwajowego (jeżeli taki wariant zostanie wybrany) - w tym przypadku kolejna podziemna stacja miałaby powstać w rejonie gmachu AGH przy al. Mickiewicza.

Władze konserwatorskie nie wyobrażają sobie natomiast budowy proponowanej stacji u zbiegu ulic Szewskiej, Podwale i Dunajewskiego ze względu na możliwość odnalezienia tam reliktów archeologicznych. Zwracają też uwagę, że trzeba byłoby wykonać wyjścia z tej stacji, a także na Plantach zlokalizować urządzenia związane z systemem wentylacji i wybudować do tego obiekty. Alternatywą jest budowa stacji pod placem na tyłach Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej przy ul. Rajskiej.

Zgodnie z założeniami ma tam powstać park. - Jest możliwość, by na skraju tego terenu powstały zejścia i wyjścia z podziemnej stacji metra - wyjaśniła Monika Bogdanowska. budowa parku przy ul. Karmelickiej jest jednym ze zwycięskich projektów ubiegłorocznego budżetu obywatelskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: W Warszawie otwierają trzy nowe stacje metra, a w Krakowie nadal tylko planują podziemną komunikację - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto