Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Rzeszowie wchodzi system ułatwiający jazdę pojazdom uprzywilejowanym. Co na to Kraków?

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Krakowscy urzędnicy na razie są sceptycznie nastawienie do rzeszowskich rozwiązań
Krakowscy urzędnicy na razie są sceptycznie nastawienie do rzeszowskich rozwiązań Andrzej Banas / Polskapresse
Rzeszów jest pierwszym miastem w Polsce, które wdrożyło technologię priorytetu dla pojazdów uprzywilejowanych. Jadące na sygnale pojazdy pogotowia, straży pożarnej, policji, zbliżając się do skrzyżowania, będą miały automatycznie włączone zielone światło. W Krakowie urzędnicy na takie rozwiązanie patrzą z dystansem. Uważają, że wprowadzenie takiego systemu byłoby zbyt drogie i niepotrzebnie denerwowałoby kierowców przyzwyczajonych do regularnych zmian świateł.

FLESZ - Niepełnosprawni bez środków z 1 proc. podatku

Inteligentny System Transportowy (ITS), który w Rzeszowie działa od 2015 r., obejmuje 66 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, ponad 40 tablic zmiennej treści, stacje meteo oraz pomiaru zanieczyszczeń, a także systemy kamer CCTV, czasu przejazdu, inteligentnego ważenia oraz priorytetu dla transportu publicznego.

Oprócz tego ITS systematycznie rozbudowywany jest o nowe funkcjonalności. Właśnie wdrożono technologię Sitraffic Stream, która gwarantuje priorytet dla pojazdów uprzywilejowanych.

Jak to działa?

Technologia zapewnia automatyczne zielone światło na każdym skrzyżowaniu dla pojazdów służb ratowniczych, które na pokładzie mają specjalne wyposażenie. System wykorzystuje GPS do określenia dokładnej pozycji pojazdu, przesyła dane do centrum sterowania ruchu drogowego i żąda priorytetowej fazy.

Po przejechaniu przez skrzyżowanie pojazdu służb ratowniczych system wraca do normalnej pracy świateł drogowych. Wszystko odbywa się automatycznie. System został zainstalowany w 42 pojazdach służb ratowniczych: pogotowia, straży pożarnej oraz policji.

Mamy cztery razy więcej skrzyżowań

Zdaniem Łukasza Grygi, dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK nie można porównywać rozwiązań Rzeszowa i Krakowa, ponieważ w samym Krakowie znajduje się przeszło cztery razy więcej sygnalizacji świetlnych, przez co, jak podkreśla, nakład środków finansowych na wdrożenie tego typu systemu w mieście byłby nieporównywalnie większy.

- Przy dysponowaniu środków warto najpierw przemyśleć, w które działania w pierwszej kolejności inwestować i jaki zysk globalnie mogą przynieść w skali miasta i czy nie ma rozwiązań alternatywnych. W celu ułatwienia poruszania się pojazdów uprzywilejowanych niedawno wprowadzono obowiązek tzw. korytarzy życia, przez co ruch samochodów w szybki sposób może dostosować się do przejazdu pojazdów uprzywilejowanych w szczególności na głównych ulicach miasta które zapewniają możliwość sprawnego tworzenia takich korytarzy - mówi Łukasz Gryga

Kraków będzie obserwował rzeszowski system

Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu przypomina, że obok szeroko stosowanego priorytetu dla komunikacji zbiorowej system automatycznej zmiany świateł byłby dodatkową funkcją.

- Która będzie zaburzać systematyczne i przewidywalne działanie sygnalizacji świetlnych. Na co najczęściej kierowcy samochodów narzekają. Niezależnie, będziemy się przyglądać rozwiązaniom zastosowanym w Rzeszowie i ocenimy, czy się sprawdziły i przynoszą pożądany efekt i czy przyniosą go również w inaczej skonstruowanym układzie transportowym większego miasta - dodaje Łukasz Gryga.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: W Rzeszowie wchodzi system ułatwiający jazdę pojazdom uprzywilejowanym. Co na to Kraków? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto