Przebudowywany odcinek znajduje się na terenie miejscowości Zabrzeg, Czechowice – Dziedzice oraz w niewielkim zakresie w miejscowości Goczałkowice – Zdrój. Chodzi o wały, które wykonane zostały w okresie międzywojennym i powojennym. Są w różnym stanie technicznym, najczęściej kiepskim. Wszyscy mogli się o tym przekonać w maju 2010 roku podczas powodzi. Zbiornik Goczałkowicki został wtedy przepełniony, a woda zalała niektóre dzielnice znajdujące się w bliskiej odległości od rzeki. Najbardziej narażone na zalanie wskutek rozmycia i przerwania wałów Wisły były rejony miejscowości Zabrzeg, a zwłaszcza dzielnicy Ochodza znajdującej się na granicy Zabrzega i Czechowic-Dziedzic.
- Wały są niższe, niż powinny być, nie spełniają odpowiednich norm. Nie spełniały ich już przed powodzią, która obnażyła ich słabość. Są za niskie i nie do końca mają dobrą gęstość – przyznaje Maciej Kołoczek, wiceburmistrz Czechowic-Dziedzic. - Wszyscy bardzo przeżyliśmy tę powódź w 2010 roku. Martwiliśmy się, co by się stało, gdyby wały nie wytrzymały. Dlatego ta inwestycja jest ważna – podkreśla.
O pieniądze na wzmocnienie wałów starał się Śląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach. Ostatecznie urzędnikom udało się zdobyć potrzebne fundusze, ogłosić przetarg i wybrać wykonawcę, którym została firma Skanska.
W ramach przebudowy zostanie podwyższony prawy wał na długości 2,4 km. Dodatkowo budowlańcy wzniosą nowy wał o długości prawie 1,5 km. Wysokość podwyższenia waha się od 0,6 m do 1,2 m.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Skanska konieczne będzie też przebudowanie przejazdów wałowych i zjazdów.
- Przebudujemy i zbudujemy nowe przepusty wałowe. Na odcinkach, gdzie występują rowy wzdłuż wału, zostaną one udrożnione. Całkowita długość udrażnianych rowów wyniesie 751 m, natomiast na odcinku 240 m konieczne będzie wybudowanie nowych rowów. Trasa wału nie zmieni się w stosunku do istniejącego przebiegu. Modernizacja wałów nie tylko poprawi bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na tym odcinku – mówi Marek Kucwaj, Menadżer Projektów, Skanska. – Prace posłużą także ożywieniu i uatrakcyjnieniu nabrzeży pod względem turystycznym – dodaje.
Przebudowa zostanie zakończona do końca lipca 2014 roku.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?