Rowerem po Krakowie: Serwis rowerowy MM Kraków
3 marca w Krakowie odbędzie się konferencja poświęcona polityce prorowerowej Francji. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak we Francji udało się to, co w Polsce dopiero się rozpoczyna. Na pierwszy rzut oka, zastanawiające może być, w jakim celu prezentować w Polsce akurat francuską politykę prorowerową, a nie doświadczenia najbardziej rowerowych państw Europy, takich jak Holandia, czy Dania. Otóż, mimo wielu różnic, sytuacja polskich miast jest w wielu aspektach bardzo podobna do sytuacji francuskich w 1996 roku, tuż przed wdrożeniem krajowej polityki prorowerowej.
Ciągły wzrost ilości samochodów, problemy z rozładowaniem korków i z ograniczeniem masowego parkowania w centrach miast, a to wszystko przy ruchu rowerowym na poziomie około 1 proc. udziału w ruchu - to problem spotykane w obydwu przypadkach. Dzięki wprowadzonej kompleksowej polityce, osiągnięto najpierw zatrzymanie tendencji spadkowej używania rowerów we Francji. W ostatnim czasie zaś udział ruchu rowerowego rośnie coraz dynamiczniej, sięgając nawet 15% w niektórych miastach.
Celem konferencji jest przedstawienie 15 lat francuskich doświadczeń w polityce zrównoważonego transportu (uwzględniającej rower jako jedną z alternatyw dla samochodów indywidualnych, która pozwoliła na odwrócenie negatywnych tendencji) oraz przedstawienie propozycji rozwiązań możliwych do wdrożenia w polskich realiach.
Kraków 3 marca 2011
9:00 Wspólny przejazd ulicami miasta
11:00 Konferencja pl. Wszystkich Świętych 3-4 Kraków; Sala obrad urzędu miasta
16:00 Nieformalne spotkanie z osobami związanymi z Inicjatywą Kraków Miastem Rowerów oraz krakowską masą krytyczną
Wstęp Wolny, Czas trwania: 3 do 4 godzin.
Omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:
• Wypożyczalnie rowerów publicznych. 24 tysiace rowerów systemu Vélib’ w Paryżu zmieniło myślenie o rowerach w największych miastach świata. Dziś takie wypożyczalnie ma już Londyn i Bruksela, przymierza się Nowy Jork, a ich liczba w miastach europejskich wynosi kilkadziesiąt (w tym 30 w samej Francji).
• Systemy planistyczne. Polska narzeka na brak planów miejscowych - i na tym kończy się nasza dyskusja o planowaniu przestrzennym. Tymczasem francuski system planistyczny obejmuje politykę transportową i wymaga od samorządów tworzenia tzw. Planów Transportowych. Częścią tych Planów są obligatoryjne udogodnienia dla rowerzystow, najczesciej zawarte w osobnych Planach Rowerowych, określających gdzie, którędy i na jakich zasadach mają przemieszczać się rowerzyści.
• Rowery elektryczne. To nowy trend na rynku rowerowym w Europie. Niewielkie silniki elektryczne wspomagające mięśnie rowerzysty pozwalają na jazdę rowerem z większą prędkością, łatwiejsze pokonywanie stromych podjazdów albo pokonywanie większych odległości. W Polsce do teraz takie pojazdy, choć oferowane na rynku, znajdują się w "czarnej dziurze" przepisów - w zasadzie są to pojazdy silnikowe, do kierowania którymi potrzebne jest prawo jazdy. Ale... jakie prawo jazdy? To się zmieni wraz z najbliższą nowelizacją ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, która w pełni zalegalizuje takie rowery. Warto wiedzieć czego oczekiwać od rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.
• Intermodalność (czyli pokonanie jednej trasy przy pomocy więcej niż jednego środka transportu). Rower można przewieźć w pociągu, zostawić na zadaszonym parkingu przed dworcem kolejowym. Można też skorzystać z nowoczesnych rowerów składanych nowej generacji, które złożone zajmują mniej miejsca niż walizka.
Prowadzący:
Olivier Schneider („Brest à pied et à vélo”, „Vélophonie” – zrzeszenia będące członkiem FUB – francuskiej federacji użytkowników rowerów). Dyskusję moderować będzie i służyć informacjami o polskim kontekście, zwłaszcza prawnym, Marcin Hyła - prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów http://www.miastadlarowerow.pl/ .
Organizatorzy:
Stowarzyszenie Miasta dla Rowerów, Instytut Francuski w Krakowie, Konsulat Generalny Francji w Krakowie, Sieć Alliance Française w Polsce,
Organizator lokalny:
Inicjatywa Kraków Miastem Rowerów
Konferencja odbywa się pod patronatem Urzędu Miasta Krakowa.
Cykl konferencji odbędzie się w całej Polsce:
Katowice (1 marca), Wrocław (2 marca), Kraków (3 marca), Rzeszów (4 marca), Łódź (5 marca), Warszawa (6 marca)
Zobacz też:
Informator MM:Teatry | Policja | Noclegi | Kościoły | Rozkład MPK | Wyniki Lotto | Baseny i kąpieliska | Hot spoty | Plan miasta | Kina w Krakowie | Pogoda w Krakowie |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?