Nie ma go natomiast na końcu trasy na Mały Płaszów. Inne lokalizacje to np. Krowodrza Górka, Złocień, Swoszowice. Ponadto 620 miejsc ma być dostępnych dla mieszkańców przy kilku centrach handlowych, z którymi negocjują urzędnicy.
Wszystko pięknie, ale skąd wziąć na to pieniądze? O tym program mówi najmniej. Urząd liczy na pozyskanie środków unijnych, które akurat się kończą, budżet Krakowa, w którym brakuje na utrzymanie szkół, i prywatnych inwestorów, z którymi przedstawiciele władz miasta próbują się dogadać od trzech lat - na razie bez skutków.
W lutym br. urząd miał podpisać umowę z austriacką firmą Apcoa na budowę parkingu na 150 aut przy Muzeum Narodowym. Inwestor miał wyłożyć 12,5 mln zł, gmina dać teren i dołożyć 5 mln. Apcoa pobierałaby opłaty za postój przez 30 lat. Po tym czasie parking przeszedłby na własność miasta. Nic z tego jednak nie wyszło.
- Inwestor wycofał się w ostatniej chwili. Teraz zaawansowane są negocjacje z pięcioma firmami w sprawie budowy parkingu pod pl. Biskupim - mówi Jerzy Marcinko, dyrektor magistrackiego Wydziału Inwestycji. Parking ma kosztować ok. 36 mln zł i pomieści 280 aut.
Możliwe, że aby zachęcić inwestorów, miasto, poza dopłatami, odda im w zarząd część strefy płatnego parkowania. - Jeśli Rada Miasta zdecyduje się poszerzyć strefę o resztę Grzegórzek i Stare Podgórze, będziemy mogli kusić inwestorów oddaniem im w zarząd nowych podstref - dodaje Marcinko. To byłaby zachęta dla firm do budowy parkingów pod skrzyżowaniem Dietla/Starowiślna i pod KS Korona.
Te wszystkie plany muszą najpierw zatwierdzić radni. Ci wątpią w ich realność. - W ciągu ostatnich lat udało się wybudować jeden parking podziemny w Krakowie. A teraz nagle myśli się o kilkudziesięciu - komentuje Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta.
- W budżecie nie ma pieniędzy na parkingi, a inwestorzy nie chcą ich budować za własne pieniądze. Tak będzie jeszcze parę lat - przewiduje Józef Pilch z PiS.
Przykłady wskazują jednak, że to możliwe. Inwestorów pozyskał Wrocław. Kluczem było stworzenie konsorcjum firmy budowlanej i dwóch banków, które skredytują parking na 800 aut. Inwestycja rusza jesienią. Trwa budowa mniejszego obiektu, na 300 miejsc. A jeszcze w czasie Euro 2012 otwarto parking na ponad 200 miejsc.
Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?