Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Umowa na północną obwodnicę Krakowa podpisana

Marcin Banasik
W 2023 r. kierowcy będą mogli objechać cały Kraków obwodnicą. Tak zakłada podpisana wczoraj na węźle Modlnica umowa na rozpoczęcie budowy północnego odcinka obwodnicy.

– Warto mieć marzenia, warto nie ulegać złudnym stwierdzeniom że czegoś się nie da, że nie da się wybudować potrzebnej i oczekiwanej drogi. Mam satysfakcję, że starania mieszkańców Krakowa i okolic się ziściły – takimi słowami minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poprzedził wczorajsze podpisanie umowy na budowę S52.

Niespełna 12,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52, który ma domknąć obwodnicę Krakowa wybuduje konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź.

Według umowy w 2023 r. kierowcy będą mogli objechać Kraków ze wszystkich stron. Do tego czasu ma być gotowa północna obwodnica miasta. Koszt inwestycji to prawie 1,5 mld zł.

Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że spółka Gulermak ma dobre referencje. - W Warszawie buduje drugą linię metra i most na Wiśle będący częścią obwodnicy. Nie ma zastrzeżeń co do tych inwestycji - podkreśla Iwona Mikrut.

Firma Gulermak znana jest też m.in. z budowy Golden Horn, mostu łączącego brzegi Bosforu dla linii metra w Stambule, uważanego za perłę architektury i inżynierski majstersztyk. Gulermak jest też w konsorcjum firm, które mają realizować prestiżową budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Krakowianie mają jednak w pamięci turecką firmę Guris, która w 2005 r. uciekła w atmosferze skandalu z placu budowy ronda Mogilskiego i pierwszej linii szybkiego tramwaju.

Minister Andrzej Adamczyk uspokaja. – Zabezpieczenia finansowe na wypadek przerwania prac oczywiście są. Proszę pamiętać, że w przypadku włoskiej firmy Astaldi, która zeszła z placu budów linii kolejowych, w ramach gwarancji wypłaciliśmy już 60 mln ze 140 mln, które spółka była winna podwykonawcom – mówił Andrzej Adamczyk.

Północna obwodnica ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 12 km 327 m na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji powstaną również: trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m), pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m); 27 obiektów mostowych; 4 km murów oporowych; 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

Trasa ma przyczynić się do usprawnienia podróży z Krakowa w kierunku Kielc i Warszawy, Katowic i Wrocławia oraz Tarnowa i Rzeszowa. Szacuje się, że nową obwodnicą Krakowa będzie przejeżdżało średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Dzięki budowie północnego fragmentu Kraków zostanie otoczony ringiem. Obecnie obwodnica otacza miasto z trzech stron: zachodniej (DK94 oraz A4), południowej (A4) oraz wschodniej (S7).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Umowa na północną obwodnicę Krakowa podpisana - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto