ul. Dietla: od koryta Wisły do ulicy [zdjęcia]

Redakcja
Kolejna odsłona historycznych zdjęć Krakowa. Zobaczcie, jak pod ... własność: Muzeum Historyczne Krakowa
Kolejna odsłona historycznych zdjęć Krakowa. Zobaczcie, jak pod koniec XIX wieku wyglądała dzisiejsza ulica Dietla.

Zobacz też: Kraków, którego już nie ma: Willa Różnowskich


- W 1257 r. główne koryto Wisły biegło szlakiem tzw. Starej Wisły, tj. wzdłuż obecnej ul. Dietla i Al. Daszyńskiego. Oddzielała ona Kazimierz od miasta - czytamy w artykule "Przemiany stosunków wodnych na obszarze Krakowa", Joanny Pociask - Karteczki.**
- W czasie ogromnej powodzi w 1813 r. koryto Starej Wisły uległo zamuleniu, po czym stopniowo zamieniało się w cuchnące bajoro, do którego uchodziły kanały ściekowe z Kazimierza i Stradomia. Stara Wisła stała się z czasem siedliskiem bakterii, co przyczyniało się szerzenia epidemii cholery w latach 1849-1873. Cztery lata później koryto Stare Wisły zasypano. Pozostałością po Starej Wiśle jest dziś nazwa ulicy Starowiślnej, oraz stary most pełniący dziś funkcję wiaduktu kolejowego - czytamy dalej.

Zasypują Wisłę, robią ulicę

W 1866 r. opracowano plany utworzenia szerokiej ulicy z zabudową mieszkalną. Zasypywanie koryta Starej Wisły wzdłuż obecnej ul. Dietla i Al. Daszyńskiego  rozpoczęto w 1878 r, a pomysłodawcą utworzenia w tym miejscu spacerowych plant był ówczesny prezydent miasta Józef Dietl. 

Sama ulica aktualną nazwę otrzymała w 1879. Miała 1 km długości i 100 m szerokości, składała się z dwóch jezdni, przedzielonych pasem zieleni o powierzchni 4,96 ha.

ul. Dietla: od parkowej alei do torowiska

Parkowa zieleń została zniszczona w trakcie I wojny światowej m.in. z powodu budowy rowów strzeleckich. W latach 20. XIX w. częściowo odrestaurowano roślinności według projektu Aleksandra Gauzego, inspektora ogrodów miejskich.

Przez kolejne lata jednak potrzeby komunikacyjne Krakowa rosły, więc trzeba było stopniowo zawężać tereny zielone, by poszerzać jezdnię. Swój parkowy charakter ulica ostatecznie utraciła w 1970 r. po wybudowaniu torowiska tramwajowego w stronę Mostu Grunwaldzkiego.


Archiwalne zdjęcia ulicy Dietla udostępniło nam Muzeum Historyczne Krakowa. Więcej historycznych zdjęć miasta możecie znaleźć na fanpage'u Fotografia Krakowska / Muzeum Historyczne.


Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery

BMW wspiera LGBT. Fani marki podzieleni.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3