Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trzecia obwodnica Krakowa za 3 mld zł. Budowa w 2025 r.?

Redakcja
Budowa Trasy Łagiewnickiej
Budowa Trasy Łagiewnickiej Joanna Urbaniec / Polska Press
Wraz z ukończeniem Trasy Łagiewnickiej powinny ruszyć budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Ale tak się nie stanie. Przez opóźnienia w pracach projektowych, prace nad nową koncepcją ruszą dopiero na wiosnę. Budowa mogłaby się zacząć w 2025 roku. Tak wynika przynajmniej z wieloletniej prognozy finansowej. Wciąż nie brak też kontrowersji w sprawie przebiegu tras, a zwłaszcza Pychowickiej. Mieszkańcy chcą, aby przeszła ona pod Wisłą, a nie górą, przez Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy.

Na wiosnę ma zostać ogłoszony przetarg na koncepcję Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które wraz budowaną Trasą Łagiewnicką uzupełnią III obwodnicę Krakowa. To już kolejne podejście do koncepcji. Poprzednia, z 2015 roku, wylądowała w koszu po protestach mieszkańców. Budowa jest więc przesunięta w czasie o co najmniej sześć lat.

Dopiero na rok 2025 miasto planuje większe wydatki na budowę obu tras. Cała inwestycja będzie kosztować ponad 2 mld zł. Budowa Trasy Łagiewnickiej zakończy się na przełomie roku 2020 i 2021.

Nie ma szans, żeby budowa kolejnych odcinków III obwodnicy ruszyła od razu. Eksperci wielokrotnie powtarzali, że budowanie Trasy Łagiewnickiej bez Pychowickiej nie ma sensu. Ta nie dość, że powstanie za wiele lat, to wciąż nie wiadomo, czy pojawi się tunel pod Wisłą, którego domagają się mieszkańcy i ekolodzy.

Przetarg i 11 mln zł dla spółki

O tym, że spółka Trasa Łagiewnicka odpowiedzialna za budowę fragmentu III obwodnicy o tej samej nazwie zajmie się także trasami Zwierzyniecką i Pychowicką, krakowscy radni zdecydowali w lipcu 2018. Podjęli wówczas decyzję, że spółka przeprowadzi konsultacje społeczne, opracuje koncepcję, pozyska decyzję środowiskową oraz inne niezbędne pozwolenia dla budowy dwóch kolejnych fragmentów III obwodnicy. Na ten cel przewidziano 11 mln zł - 2 mln w roku ubiegłym, 7 mln w tym i 2 mln w 2020.

Spółka wkrótce ma ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji. Ma się to stać na przełomie marca i kwietnia. Nowa koncepcja ma się różnić od tej z 2015 roku. Wtedy najwięcej kontrowersji budził przebieg Trasy Pychowickiej przez Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy w rejonie Zakrzówka. Węzeł drogowy zaplanowano w miejscu Jaskini Wiślanej oraz kamieniołomu Księża Góra. Przeciwko takiemu przebiegowi protestowali mieszkańcy Dębnik i ekolodzy. Ci drudzy postulowali, aby trasa wchodziła w tunel pod Wisłą, prowadzący dalej pod Pychowicami i kończący się za Zakrzówkiem. Czy tunel pojawi się w nowej koncepcji? Na razie nie wiadomo.

- Spółka Trasa Łagiewnicka zleci opracowanie koncepcji, która zostanie poddana konsultacjom społecznym. Dziś jeszcze nie znamy jej kształtu, więc trudno porównać ją z wcześniejszymi propozycjami. Co do kosztów - w tej chwil posługujemy się szacunkami. Dopiero koncepcja oraz projekty tras pozwolą na oszacowanie rzeczywistych kosztów - informuje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Koszty na rok 2025. Wtedy ruszy budowa?

O kosztach obu tras można się dowiedzieć z Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF), która uwzględnia długofalowe wydatki miasta. Tam budowa dwóch odcinków drogi szybkiego ruchu pod względem finansowym jest rozpisana do 2043 roku. W sumie dwie trasy mają kosztować ponad 2 mld zł. Razem z budowaną już Trasą Łągiewnicką to grubo ponad 3 mld zł. Tak jak w przypadku trwającej już inwestycji, trudno zakładać, że miasto będzie stać na taki wydatek z własnej kasy. Znów będzie trzeba zaciągać kredyty.

- Zapisy WPF to raczej lista pobożnych życzeń niż realne kosztorysy - zaznacza radny miejski Grzegorz Stawowy, przewodniczący komisji planowania miejskiego. Jego zdaniem w tej kadencji budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej na pewno się nie zaczną. - Krakowa po prostu nie stać na taką inwestycję. Na pewno musielibyśmy korzystać ze środków zewnętrznych. Wydajemy pieniądze na projektowanie metra, będziemy spłacać Trasę Łagiewnicką po ponad 60 mln zł rocznie do 2043 roku. Mało kto pamięta, że do 2027 spłacamy Kraków Arenę po dwadzieścia kilka milionów rocznie - mówi Stawowy.

Według WPF pierwsze większe pieniądze na trasy Pychowicką i Zwierzyniecką mają być wydane w roku 2025 - 150 mln zł. Później tyle samo w 2026 i 120 mln w 2027. WPF uwzględnia także wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod budowę tras. W sumie blisko 51 mln zł. Pierwsze pieniądze mają być wypłacone w 2025 r. - 7,5 mln zł. W kolejnym 13,4 mln, a w 2027 - 10 mln. Takie zapisy w WPF radni uchwalili na początku tego roku przy okazji głosowania nad budżetem miasta na rok 2019. W WPF są też konkretne zapisy dotyczące przebiegu obu tras.

Tunele i nowa linia tramwajowa

Trasa Zwierzyniecka (TZ) ma liczyć 4,65 km długości (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu). Na ponad połowie jej długości (2,4 km) znajdzie się tunel przebiegający pod doliną Rudawy i Wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki. Powstaną dwa nowe węzły - „Zarzecze” po stronie północnej tunelu (dwupoziomowe skrzyżowania TZ z ul. Armii Krajowej oraz z ul. Zarzecze) oraz węzeł „Przegorzały” po stronie południowej tunelu (skrzyżowanie dwupoziomowe TZ z nowym przebiegiem ul. Księcia Józefa). Inwestycji towarzyszyć będzie rozbudowa ul. Armii Krajowej od węzła „Zarzecze” do węzła „Ofiar Katynia” na długości ok. 800 metrów. Tu przewidziane jest wyburzenie istniejących budynków. Powstanie także ulica Nowa Księcia Józefa oraz linia tramwajowa z Salwatora do węzła „Przegorzały” wraz z terminalem autobusowo-tramwajowym oraz parkingami park and ride i dla autokarów turystycznych.

Z kolei Trasa Pychowicka (TP), również dwie jezdnie po trzy pasy, ma liczyć 2,1 km i połączy ulice Nową Księcia Józefa z Grota-Roweckiego. Dalej dojdzie do istniejącej już wtedy Trasy Łagiewnickiej. Na inwestycję ma się składać most na Wiśle o długości 382 metrów oraz ewentualnie most na Kanale Krakowskim o długości ok. 400 metrów (powstanie Kanału Krakowskiego to zupełnie odrębna opowieść). Oprócz tego dwa węzły drogowe - „Pychowice” (skrzyżowanie TP z ul. Tyniecką) oraz „Ruczaj” (skrzyżowanie TP z ul. Grota-Roweckiego oraz Trasy Łagiewnickiej z ul. Kobierzyńską).

Mieszkańcy chcą tunelu

Jak widać, na chwilę obecną Trasa Pychowicka znów przechodzi przez most na Wiśle, czyli w wersji, którą kilka lat temu oprotestowali mieszkańcy i ekolodzy. Urzędnicy, zanim rozpiszą przetarg na koncepcję, poprosili o składanie uwag i wniosków różne podmioty, w tym radę dzielnicy VIII Dębniki, przez którą będzie przechodzić trasa.

- Pod tym względem niewiele się zmieniło. Mieszkańcy nadal optują za tunelem pod Wisłą. Wnioski i uwagi zbieramy jeszcze do 10 lutego, a do 15 przekażemy je do spółki Trasa Łagiewnicka - mówi Rafał Torba, przewodniczący Dębnik. Jak dodaje, zdaje sobie sprawę, że opcja z tunelem będzie zapewne droższa, ale takiej domagają się mieszkańcy Dębnik.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Nowa siedziba Polska Press Kraków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Trzecia obwodnica Krakowa za 3 mld zł. Budowa w 2025 r.? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto