Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tegoroczna edycja festiwalu Misteria Paschalia to muzyczna podróż od średniowiecza po klasycyzm

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Jednym z wykonawców, których posłuchamy podczas tegorocznej edycji festiwalu Misteria Paschalia będzie {oh!} Orkiestra Historyczna
Jednym z wykonawców, których posłuchamy podczas tegorocznej edycji festiwalu Misteria Paschalia będzie {oh!} Orkiestra Historyczna Magdalena Hałas
Od 12 do 18 kwietnia potrwa tegoroczna edycja festiwalu Misteria Paschalia. Koncerty odbędą się w Krakowie i w Wieliczce. Wszystkie będą jednak związane z Wielkanocą i Wielkim Tygodniem.

FLESZ - Rząd znosi większość obostrzeń. Co się zmieni od 1 marca?

od 16 lat

Dotychczasowe edycje festiwalu skupione były na muzyce pasyjnej wybranego regionu Europy. W tym roku będzie inaczej - tak zdecydowała dyrektorka rezydentka festiwalu, skrzypaczka, współzałożycielka i koncertmistrzyni {oh!} Orkiestry Historycznej – Martyna Pastuszka. Za jej sprawą w ramach Misteria Paschalia wybierzemy się w podróż w głąb siebie. Kuratorka festiwalu wybrała utwory różnych stylów i epok – od średniowiecza po klasycyzm – układające się w opowieść odwołującą się do ewangelicznych wydarzeń, a zarazem uniwersalną, bo odzwierciedlającą bardzo ludzką drogę przemiany: od upadku, poprzez tragedię, traumę i wyparcie, po akceptację i podjęcie nowych działań.

Festiwal otworzy12 kwietnia koncert wypełniony psalmami z "Melodii na psałterz polski" Mikołaja Gomółki. Zbiór ten powstał jako umuzycznienie "Psałterza Dawidowego" Jana Kochanowskiego i ukazał się drukiem ledwie rok po publikacji dzieła wielkiego poety. Gomółkowe psalmy są bogate w pomysły melodyczne, zróżnicowane rytmicznie i wymagające szerokiej skali głosu. W Krakowie wykona je Chór Polskiego Radia prowadzony przez Agnieszkę Bennett-Budzińską, śpiewaczkę, harfistkę, a w tym wypadku przede wszystkim znawczynię dawnych praktyk muzycznych.

"Davide penitente" to jedno z rzadziej grywanych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta. Usłyszymy je w ramach Misteria Paschalia w dniu 13 kwietnia. Zestawione w libretto teksty pochodzące z Księgi Psalmów i 1. Księgi Samuela opisują różne etapy relacji wiernego z Bogiem – od skruchy i błagania o odpuszczenie win po pojednanie i pełne entuzjastycznej radości uwielbienie. Koncert otworzą "Miserere g-moll" autorstwa starszego od Salzburczyka o dwa pokolenia Niccolò Jommellego oraz jeden z najbardziej znanych późnych utworów wiedeńskiego klasyka – Symfonia nr 40 g-moll. Zagra {oh!} Orkiestra Historyczna, prowadzona przez Martynę Pastuszkę, a zaśpiewa Vox Luminis XL, kierowany przez Lionela Meuniera.

"Gesù Cristo negato da Pietro" Johanna Josepha Fuxa to oratorium, w którym alegoryczne postaci spierają się w teologicznej dyspucie o gest zaparcia się Jezusa przez Piotra – jeden z najbardziej dojmujących psychologicznie fragmentów Ewangelii. Usłyszymy je 14 kwietnia w interpretacji Gunara Letzbora wraz z zespołem Ars Antiqua Austria.

"Pasja według św. Jana" Alessandra Scarlattiego różni się pod wieloma względami od znanych najszerzej pasji Bachowskich. Jest zwarta, niedługa, pozbawione arii i pełna surowej głębi. Kolejnym odstępstwem od naszych przyzwyczajeń jest powierzenie partii Ewangelisty nie tenorowi, a altowi. W tej ekspresyjnej roli pojawi się Giuseppina Bridelli, a znany z poprzedniej edycji festiwalu Leonardo García Alarcón poprowadzi zespoły Cappella Mediterranea i Choeur de Chambre de Namur. Oratorium posłuchamy w Wielki Piątek - 15 kwietnia.

Dzień później Anna Danilevskaia, rosyjska skrzypaczka specjalizująca się w grze na fidelach, razem z Sollazzo Ensemble przeniesie nas do Florencji około roku 1350. W mieście tym, dręczonym wówczas kryzysami i dziesiątkującą populację zarazą, nie zamarła mimo wszystko twórczość artystyczna, stanowiąc sferę ucieczki przed grozą rzeczywistości. Tak będzie i teraz - koncert Sollazzo Ensemble ma być metaforycznym muzycznym ogrodem, dającym w czasie niepokoju wyobrażone schronienie.

Zaplanowana na Niedzielę Wielkanocną Symfonia nr 49 „Passione” Josepha Haydna to symboliczny utwór-pomost, w którym dokonuje się przejście między rozważeniem przeżytej tragedii, a wyrastającym z niej wielkanocnym”optymizmem. Zagra znakomita francuska orkiestra Le Concert de la Loge, kierowana przez skrzypka Juliena Chauvina.

Festiwal zakończy w Poniedziałek Wielkanocny współczesna premiera oratorium Jacoba Schubacka "Die Jünger zu Emaus" z 1778 roku. Będzie to wspólny koncert artystów rezydentów 19. edycji Festiwalu Misteria Paschalia: {oh!} Orkiestry Historycznej oraz Chóru Polskiego Radia, prowadzonych przez Martynę Pastuszkę.

Festiwal zapowie koncert "Anacronia" w Dniu Muzyki Dawnej, który wypada 21 marca. Posłuchamy instrumentów typowych dla tego gatunku: klawesynu i violi de gamba.

Bilety oraz karnety festiwalowe są dostępne na platformie kbfbilety.krakow.pl w punktach InfoKraków oraz na portalu eventim.pl. Bezpłatne wejściówki na koncert odbywający się 12 kwietnia będą dostępne do pobrania na KBF: BILETY od 29 marca.

Okazje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tegoroczna edycja festiwalu Misteria Paschalia to muzyczna podróż od średniowiecza po klasycyzm - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto