Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa płatnego parkowania w centrum? Jestem na tak!

laku82
laku82
Strefa płatnego parkowania w centrum miasta może być dobrym rozwiązaniem - uważa dziennikarz obywatelski MM-ki.

Dlaczego? Bo strefa płatnego parkowania:

- Zwiększa liczbę dostępnych miejsc parkingowych, ponieważ wzrasta rotacja samochodów. W warunkach olbrzymiego deficytu miejsc parkingowych w centrum ta zaleta jest nie do przecenienia.

- Skraca czas poszukiwania wolnego miejsca parkingowego. Pozwala to zaoszczędzić czas kierowców, a czas to przecież pieniądz.

- Zwiększa samochodową dostępność komunikacyjną centrum - więcej osób ma szansę odwiedzić centrum samochodem, zrobić zakupy, załatwić sprawę w urzędzie, czy skorzystać z oferty gastronomicznej i kulturalnej. Co więcej - wszystko to w krótszym czasie.

- Pozytywnie wpływa na przestrzeń publiczną miasta. Badania wykazały, że wprowadzenie strefy wpływa na zmniejszenie zatłoczenia na drogach (korki stają się mniej dokuczliwe), ponieważ ok 30% ruchu w centrum miasta jest generowane przez osoby poszukujące miejsca parkingowego. Inne badania wskazują na bardzo dużą korelację strefy płatnego parkowania ze zmniejszeniem się ilości osób parkujących w miejscach niedozwolonych. Strefa to najprostszy sposób by przywrócić chodniki pieszym. Brak samochodów parkujących np. na tarczy skrzyżowań zwiększy także bezpieczeństwo na drogach. Mniejse nagromadzenie samochodów pozytywnie wpłynie na odbiór przestrzeni przez pieszych i turystów.

- Pozytywnie wpłynie na komunikacje miejską. Musimy zdawać sobie sprawę z prostej zależności między zatłoczeniem na drogach w okolicy pierwszej obwodnicy, a czasem przejazdu komunikacji zbiorowej. Mniejszy ruch na drogach w tym rejonie wpłynie pozytywnie na czas przejazdu autobusów i tramwajów. Nie ma drugiego, tak prostego sposobu stymulowania komunikacji zbiorowej.

- Jest warunkiem koniecznym, by inwestorzy zechcieli wybudować parkingi podziemne w Krakowie. Nie ma się co łudzić, że jakikolwiek inwestor zaryzykuje budowę parkingu w sytuacji, gdy tuż obok można zaparkować za darmo. Bądźmy świadomi tego, że wszystkie parkingi podziemne też będą płatne, a bez strefy płatnego parkowania prawdopodobnie żaden nowy nie powstanie.

- Pozytywnie wpłynie na rozwój handlu w terenach z deficytem miejsc parkingowych, co udowadnia m.in. CH Tandeta i Galeria Krakowska (obie z płatnym parkowaniem). Dzięki większej rotacji, więcej osób ma szansę zrobić zakupy, czy skorzystać z usług.

- Wymusza racjonalne korzystanie z samochodu i deficytowej przestrzeni miejskiej. Promuje osoby chcące przyjechać do centrum tylko na chwilę: osoby przybywające w interesach, dostawców, klientów i turystów.

- To metoda na "urban sprawl" i sposób na zaradzenie wyludnianiu się centrum miasta. Problemy parkingowe mieszkańców, oraz brak możliwości swobodnego przejścia chodnikiem to poważne argumenty za wyprowadzeniem się na obrzeża. Płatne parkowanie to najprostszy sposób na ułatwienie parkowania mieszkańcom kamienic na terenach o dużym deficycie miejsc parkingowych.

- Parkowanie już dawno stało się towarem lub usługą. Handlują nią deweloperzy, kupcy z CH Tandeta, czy restauratorzy (w stylu parking 5 zł/h, dla klientów gratis). Utrzymanie darmowego parkowania w obszarach ze znacznym deficytem miejsc parkingowych jest po prostu nierentowne, a w czasach kryzysu w budżecie miasto na taką nierentowność nie może sobie pozwolić. Płatne parkowanie funkcjonuje we wszystkich rozwiniętych krajach z gospodarką rynkową i nigdzie już nie budzi takich emocji jak w Polsce. Przyzwyczajenie do darmowego parkowania to relikt PRL-u.

Oczywiście można podnosić argumenty przeciwko strefie płatnego parkowania. Na przykład:

- Najbardziej uderzy w tych którzy dojeżdżają do pracy samochodem. Ale czy analogicznie bilet na komunikacje miejską najbardziej nie "uderza" w osoby korzystające z niej na co dzień ? To logiczne, że kto więcej korzysta, ten więcej płaci.

- Sprawi, że mniej osób będzie dojeżdżało do centrum Krakowa, przecież nie każdego stać na płatne parkowanie. Czy podobnych "zarzutów" nie można jednak skierować w kierunku płatnych biletów na komunikację zbiorową, przecież nie każdego stać na nie? Skoro parkowanie w centrum miałoby być darmowe, to może analogicznie wprowadźmy darmowe przejazdy komunikacją zbiorową, by było uczciwie? Możliwość darmowego zaparkowania w centrum nie jest prawem człowieka, więc jak kogoś nie stać to niech wybierze alternatywę. Zresztą po zapełnieniu obecnych stref płatnego parkowania widać, że wcale nie świecą one pustkami i nie odciągają ludzi od dotarcia do centrum samochodem.

- Sprawi, że dotarcie do centrum będzie kosztowne. Czy na pewno? Zawsze mamy możliwość wyboru biletu MPK za 2,5 zł, lub roweru za darmo. Zresztą twierdzenie, że 3 zł za godzinę parkowania to drogo jest śmieszne w sytuacji, gdy obiad, piwo, a nawet kawa w dowolnym lokalu jest kilkakrotnie droższe, nie mówiąc już o dobrach kupowanych w drogich sklepach.

- Nie może być wprowadzona póki miasto nie da czegoś w zamian. Pytanie co ma dać w zamian? Płatne parkingi podziemne? Wierzenie w darmowe to iluzja, a płatne w praktyce nie będą tańsze niż parkowanie na powierzchni. Lepszą ofertę komunikacji miejskiej w sytuacji, gdy dostępność komunikacyjna centrum jest najlepsza w całym Krakowie? Przecież nie uruchomią kolejnych nowych linii tramwajowych zmierzających do centrum. Zresztą co by to dało?


Za strefą płatnego parkowania jest wiele argumentów popartych badaniami naukowymi, natomiast argumenty przeciwników oparte są w większości o emocje i przesądy.**W tych warunkach ciężko o racjonalną dyskusję nad tym co dla Krakowa byłoby najlepsze.

Najważniejsze, by zrozumieć, że płatne parkowanie to nie kara, szykana, zakaz, czy podatek, a praktyczny sposób rozwiązania problemu zatłoczenia w centrum i deficytu miejsc parkingowych. Może i budzi to emocje, ale póki co nikt nie wymyślił nic lepszego, a czekanie na darmowe parkingi podziemne w centrum to jak wyczekiwanie na księcia z bajki. To nigdy nie nastąpi, a w międzyczasie utoniemy w morzu parkujących samochodów.

Dla zainteresowanych tematem do poczytania:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto