Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stare Miasto bez reklam

Redakcja
W Krakowie powstanie Park Kulturowy, na terenie którego obowiązywać będą zakazy i ograniczenia robót budowlanych i działalności usługowej, a także umieszczania reklam i nośników informacji wizualnej.

Obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące estetyki centrum miasta są niewystarczające - tak wynika z sondy przeprowadzonej przez miejski serwis
internetowy Krakow.pl. Sonda była prowadzona od 29 września do 12 października. Naprzeciw oczekiwaniom by poprawić estetykę centrum Krakowa wychodzi przygotowany przez prezydenta Jacka Majchrowskiego projekt uchwały w sprawie objęcia Starego Miasta Parkiem Kulturowym.

88 proc. uczestników sondy jest zdania, że należy wprowadzić znaczące zmiany, które oczyszczą centrum miasta z niedozwolonych reklam i stoisk oraz ułatwią nadzór nad wyglądem zabytkowych kamienic. Jedynie 12 proc. internautów uważa, iż miasta nie są w stanie zeszpecić, ani reklamy, ani legalny handel czy też kawiarniane parasole.

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce zamierza objąć obszar Starego Miasta Parkiem Kulturowym. Chce w ten sposób lepiej chronić dziedzictwo
kulturowe i krajobraz historycznego układu urbanistycznego Krakowa w granicach Starego Miasta i Plant oraz Wzgórza Wawelskiego. Projekt uchwały w tej sprawie
przygotował Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Projekt został skierowany do drugiego czytania podczas listopadowej sesji Rady Miasta Krakowa.

- Do tej pory nie było regulacji prawnych umożliwiających miastu skuteczną walkę z elementami szpecącymi zabytkowe centrum. Objęcie obszaru Starego Miasta Parkiem Kulturowym da nam realne narzędzia do egzekwowania dbałości o estetykę tego obszaru – mówi prezydent Majchrowski.

Granica Parku Kulturowego przebiegać będzie ulicami: Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztową, Westerplatte, Św. Gertrudy, Bernardyńską, fragmentem Bulwaru Wisły do ulicy Podzamcze łączącej się z ulicą Straszewskiego.

Realizacji ochrony będzie służyć uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Parku, uchwalenie Planu Ochrony oraz powołanie Zespołu ds. Parku Kulturowego Stare Miasto - opiniująco-doradczego.

Projekt uchwały w sprawie utworzenia parku kulturowego jest spójny z równolegle sporządzanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Stare Miasto", który w najbliższym czasie będzie przedmiotem obrad Rady Miasta.

Klimat historycznego krajobrazu to nie tylko uroda zabytków, ważne są wszystkie elementy tworzące przestrzeń w centrum miasta. Z tego powodu na obszarze parku kulturowego mają obowiązywać zakazy i ograniczenia zarówno w zakresie prowadzenia robót budowlanych jak też w odniesieniu do działalności usługowej, umieszczania nośników reklamowych i nośników informacji wizualnej oraz składowania i magazynowania odpadów.

W projekcie uchwały zawarto istotne - z punktu widzenia estetyki Miasta – zapisy dotyczące reklam i nośników informacji wizualnej. Na terenie Parku obowiązywać będzie zakaz lokalizacji, obwożenia i obnoszenia nośników reklamowych. Wyjątek stanowić będą reklamy towarzyszące imprezom na czas ich trwania, nieoświetlone reklamy umieszczone na czas remontu elewacji, nie dłużej niż na 12 miesięcy, słupy ogłoszeniowe (handlowe) – tzw. Okrąglaki.

Nie będzie możliwe umieszczanie więcej niż jednego szyldu informującego o podmiocie i prowadzonej działalności na elewacji budynku, w którym działalność jest
prowadzona, a także umieszczanie takich szyldów na innych budynkach. Zakazane będą nośniki informacji wizualnej o jaskrawej kolorystyce, odbijające światło, odblaskowe, projekcje świetlne, elementów ruchome, neony oraz światła o zmieniającym się natężeniu, błyskowe lub pulsujące.

Na elewacji budynków nie będzie można umieszczać znaków towarowych, za wyjątkiem oznaczenia sklepów firmowych mieszczących się w danym budynku. Nie będzie możliwe również zawieszanie chorągwi, chorągiewek, proporczyków i banerów oraz innych nośników informacji handlowej i wizualnej. Wyjątkiem będą budynki i instytucje, na których jest to dopuszczalne na podstawie przepisów odrębnych oraz w trakcie trwania imprez .

Właściciele, zarządcy nieruchomości, użytkownicy obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni, położonych na terenie Parku, zobowiązani będą do dostosowania się do przepisów uchwały w terminie 12 miesięcy od daty wejścia jej w życie.

Udostępnij artykuł na Facebooku



Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne | Ekstraklasa: Wisła i Cracovia | Zdrowie i uroda | Filmowy Kraków | MoDO | Inwestycje
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto