Sputnik nad Krakowem - 6. festiwal filmów rosyjskich

Redakcja
W dniach 22 – 28 marca nad Kraków ponownie nadleci Sputnik z bogactwem filmowych atrakcji z Rosji. Krakowską odsłonę ogólnopolskiego festiwalu filmów rosyjskich przygotowuje Kino Pod Baranami.

W programie tegorocznej edycji „Sputnika nad Krakowem” znajdą się zarówno najnowsze produkcje uznanych reżyserów (Bałabanowa, Wołoszyna czy Sokurowa), jak i wielkie dzieła rosyjskiej kinematografii (Aleksander Newski, Wniebowstąpienie, Wujaszek Wania, Solaris, Niech żyje Meksyk!, Kalina Czerwona, Idź i patrz). Pokazy rosyjskiej klasyki zostaną poprzedzone krótkimi prelekcjami filmoznawczyni, Eleny Kurant. W sobotnie i niedzielne przedpołudnia odbędą się pokazy dla dzieci. „Baranki w Rosji” zapraszają na seanse rosyjskich bajek oraz warsztaty plastyczne przybliżające maluchom tamtejszą kulturę.

W trakcie przeglądu na terenie Kina Pod Baranami dostępne będą książki Moskwa Noir oraz DuchLess. Opowieść o nieprawdziwym człowieku do nabycia w promocyjnej cenie. Kilka egzemplarzy tej ostatniej rozlosowanych zostanie wśród uczestników festiwalu.

CENY BILETÓW:
normalny: 16 zł | ulgowy: 14 zł

Karnet (14 filmów): 84 zł
Mały karnet (7 filmów): 49 zł         
 
Baranki Dzieciom: 10 zł

ALEKSANDER NEWSKI | ALEKSANDR NEWSKIJ
reż. Siegiej Eisenstein, Dmitrij Wasiljew, ZSRR 1938, 112'
Akcja toczy się w XII-wiecznej Rosji, rozbitej na feudalne części. Mocno osłabiony najazdami tatarskimi kraj zostaje napadnięty przez Zakon Krzyżacki. Niemieccy Kawalerowie Mieczowi grabią bezkarnie przygraniczne wioski. Wszędzie, gdzie się pojawią, sieją gwałt i spustoszenie. Kiedy wrogowie zbliżają się do bram Nowogrodu, jego przerażeni mieszkańcy zwracają się po pomoc do znanego z waleczności księcia Aleksandra Newskiego. Wspaniała opowieść Eisensteina o średniowiecznym bohaterze dała genialnemu twórcy możliwość zastosowania nowatorskich rozwiązań w dziedzinie obrazu i dźwięku.

BEDUIN | BEDOUIN
reż. Igor Wołoszyn, Rosja 2011, 90'
Córka Rity choruje na białaczkę. W celu uzyskania niezbędnej sumy pieniędzy na leczenie Rita jedzie do Rosji, aby zostać matką zastępczą – surogatką. Według umowy surogatka nie może opuszczać miasta, a obiecane pieniądze są wypłacane w równych ratach przez cały okres ciąży. Rita nie zdążyła zdobyć pieniędzy na dalsze leczenie, którego nie można przerywać. Poszukiwanie dawcy i zaplanowana operacja przeszczepu szpiku kostnego wymaga szybkich decyzji. Bezradność lekarzy wobec choroby zmusza Ritę do zrobienia kolejnego szalonego kroku. Przez przypadek dowiaduje się, że w Jordanii podobne choroby leczą mlekiem wielbłąda. Jordania staje się jej ostatnią nadzieją. Rita zabiera córkę i leci z nią do kraju, który zmienia w ich życiu wszystko.

CIELEC | TIELETS
reż. Aleksander Sokurow, Rosja 2001, 95'
Bohaterem Cielca jest wódz bolszewickiej rewolucji, Włodzimierz Ilicz Lenin. Cielec nie jest sensacyjną historią, obfitującą w zaskakujące zwroty akcji, dramatyczne wydarzenia i niezwykłych bohaterów. Ekranu nie zapełniają odważni rewolucjoniści zdobywający Pałac Zimowy, nie ma scen wieców, płomiennych przemówień czy egzekucji cara i innych wrogów ludu. Przez większość filmu widzowie obserwują zmęczonego starca, któremu każdy ruch sprawia coraz większą trudność, a jego umysł coraz bardziej go zawodzi.

CZEBURASZEK
 reż. Roman Kaczanow, Rosja 1969-1983, 66’
Czeburaszek to nieznane światu stworzenie z wielkimi uszami. Czeburaszek zostaje znaleziony w kartonie z pomarańczami, przywiezionymi do wielkiego miasta. Spotyka Krokodyla Gienę, który zostaje jego najlepszym przyjacielem. Razem poszukują nowych kolegów i pomagają innym czynić świat lepszym. Przeszkadzają im w tym złośliwa starucha Szapoklak i jej domowy szczurek Łariska.

IDŹ I PATRZ | IDI I SMOTRI
reż. Elem Klimow, ZSRR 1985,145'
Oparty na faktach film Elema Klimowa odwołuje się do Chatyńskiej opowieści Alesja Adamowicza z 1971 roku. To jeden z najbardziej przerażających obrazów o wojnie. Bohaterem filmu jest szesnastoletni Flora, który wyrusza do lasu, żeby pomóc partyzantom. Na początku jest niemal dzieckiem. Po przerażających doświadczeniach wojennych, bardzo szybko dorasta, a potem wręcz się starzeje. Wojna zniekształca jego delikatne, dziecięce rysy. Zmieniona twarz Flory staje się odzwierciedleniem wojny. 

JA | YA
reż. Igor Wołoszyn, Rosja 2009, 89'
Bohater filmu, młody chłopak z prowincji, przygodę z narkotykami zaczął już w dzieciństwie. Jego znajomi to głównie narkomani, przestępcy, punkowcy. Chłopak w wolnych chwilach pisze awangardowe sztuki teatralne. Aby uciec przed poborem do wojska, daje się zamknąć w szpitalu psychiatrycznym. Pobyt tam to gorzka lekcja życia: przymusowe leczenie, utarczki z sanitariuszami, halucynacje. Życie w „domu wariatów” przeplata się z kołaczącymi się w jego głowie wspomnieniami z dzieciństwa, w którym centralne miejsce zajmuje Guru o pseudonimie Rumun –  zabójca i narkoman. Film Ja to portret straconego pokolenia lat 90-tych, pogrążonego w narkotykach i zagubionego w kryminalnej rzeczywistości ówczesnej Rosji.

KALINA CZERWONA | KALINA KRASNAJA
reż. Wasilij Szukszyn, ZSRR 1973, 110'
Poruszająca opowieść o cenie jaką się płaci za niewierność. Bohater filmu, Jegor Prokudin, jest recydywistą. Po wyjściu z obozu pracy, gdzie odbywał karę za kradzieże, pierwsze dni wolności spędza na pijaństwie, w poszukiwaniu łatwego zapomnienia. Ale nie opuszcza go przejmująca świadomość zagubienia, zachował zdolność refleksji nad sobą i czystość osądu moralnego. Szansę rozpoczęcia nowego życia daje Jegorowi miłość. Pod wpływem Luby wraca na wieś, do rodziców. Zaczyna pracować jako traktorzysta. Kiedy zjawiają się jego dawni przyjaciele, Jegor odmawia udziału w przestępstwie i ginie od kuli...

KOKOKO | KOKOKO
reż. Awdotja Smirnowa, Rosja 2012, 100'
Bohaterkami filmu są dwie kobiety, które z pozoru nie mają ze sobą nic wspólnego. Liza jest typową przedstawicielką petersburskiej inteligencji. Pracuje w muzeum etnografii, wieczorami ogląda wiadomości na PEН-TV, a w weekendy spotyka się z byłym mężem. Wika to zwyczajna kobieta z prowincji. Urlop w Sankt Petersburgu to dla bohaterki alkohol, imprezy i miłosne przygody. Spotkanie kobiet jest zderzeniem dwóch żywiołów - wody i ognia. Liza i Wika przedstawiają dwa różne oblicza współczesnej Rosji.

KONWÓJ | KONVOY
reż. Aleksiej Mizgiriow, Rosja 2012, 80'
Film przedstawia historię oficera o randze kapitana, który konwojuje dezertera do jednostki wojskowej. Bohaterowie spędzają w Moskwie 24 godziny. Są tam świadkami licznych sytuacji, które ukazują realia życia we współczesnej metropolii. Wspólna podróż wpłynie na los dwojga żołnierzy.

MIŚ PUSZATEK 
reż. Fiodor Chitruk, Rosja 1969–1972, 48’
Film jest adaptacją rosyjskiej wersji przygód Kubusia Puchatka, autorstwa Borisa Zachodera. Rosyjski Kubuś, jak i jego zagraniczni koledzy, uwielbia miód, przyjaźni się z Prosiaczkiem, Królikiem i Kłapouchym, i mieszka w Zaczarowanym Lasku. Jest wiecznym optymistą, poetą i filozofem, a także autorem wielu genialnych cytatów.

NIECH ŻYJE MEKSYK! |¡QUÉ VIVA MÉXICO!
reż. Siergei Eisenstein, Meksyk/USA/ZSRR 1979, 87’
Niezrealizowane dzieło Siergieja Eisensteina miało być epizodyczną opowieścią o meksykańskiej kulturze i polityce. Rekonstrukcja filmu dokonana w 1979 roku przez Grigorija Aleksandrowa miała być w założeniu jak najwierniejsza oryginalnej wersji Eisensteina. Film jest zbiorem sześć epizodów ukazujących tysiąclecie osobliwej kultury meksykańskiej. Eisenstein stworzył wstrząsający portret dramatycznego zderzenia pomiędzy starożytną cywilizacją Majów a hiszpańskimi konkwistadorami oraz obraz modernistycznej mitologii Rewolucji Meksykańskiej z początku XX wieku.

PALACZ | KOCHEGAR
reż. Aleksiej Bałabanow, Rosja 2010, 87'
Najnowszy, trzynasty film fabularny Aleksieja Bałabanowa, uwielbianego i jednocześnie kontrowersyjnego rosyjskiego reżysera, twórcy filmów, które weszły do kanonu rosyjskiej kultury przełomu XX i XXI wieku. Petersburg, połowa lat 90-tych XX wieku. W starej kotłowni na obrzeżach miasta mieszka milczący Jakut, weteran wojny w Afganistanie, major w stanie spoczynku. Teraz, po powrocie z wojny, pracuje jako palacz. W czasie wolnym, na rozklekotanej maszynie do pisania, nieporadnie pisze swoją opowieść o ruskim rozbójniku. Jednak, mimo stanu odosobnienia, który zapewnia obskurna kotłownia, weterana odwiedzają najróżniejsi goście. 

SOLARIS | SOLYARIS
reż. Andriej Tarkowski, ZSRR 1972, 165’
Kelvin, specjalista od psychologii kosmonautów, otrzymuje polecenie udania się na planetę Solaris. Ma zbadać, co stało się ze znajdującą się tam grupką uczonych. Po dotarciu na miejsce okazuje się, że planeta posiada niezwykłą właściwość: odtwarza i materializuje obrazy, które ludzie ukrywają na dnie świadomości. Kolejna po Dziecku wojny i Andrieju Rublowie rozprawa Tarkowskiego o człowieku i jego postawie moralnej, zdobyła nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Cannes w 1972 roku.

TEŻ CHCĘ | JA TOZHE HOCHU
reż. Aleksiej Bałabanow, Rosja 2012, 89’
Film opowiada historię podróży pięciorga osób - Bandyty, jego przyjaciela Matwieja i starszego ojca, Muzyka oraz pięknej, młodej dziewczyny. Wybierają się razem na poszukiwanie Dzwonnicy Szczęścia, która według wierzeń znajduje się gdzieś między Sankt Petersburgiem a Ugliczem, w pobliżu opuszczonej elektrowni atomowej. Mówi się, że Dzwonnica „zabiera” ludzi, spełniając ich marzenia. Ale nie wszystkich. Każdy z jadących ciemnym, dużym samochodem wierzy, że Dzwonnica „zabierze” właśnie jego i pozwoli osiągnąć mu wieczne szczęście.

WNIEBOWSTĄPIENIE | WOSCHOŻDIENIJE
reż. Łarysa Szepitko, ZSRR 1976, 111'
Białoruś. Zima 1942 roku. Ciężkie boje toczone przez oddziały partyzanckie dziesiątkują ludzi. Dowódca jednego z oddziałów wysyła dwóch żołnierzy po żywność. Kiedy Rybak i Sotnikow docierają do wsi okazuje się, że pozostały po niej tylko zgliszcza. Po dotarciu do następnej wsi Sotnikow trawiony gorączką i wyczerpany atakami kaszlu traci siły na powrót do oddziału. Jednak Rybak skłania go do wyruszenia w drogę powrotną. Tam napotykają Niemców. Sotnikow zostaje ranny, ale mimo tego udaje im się dotrzeć do chaty Demczychy…

WUJASZEK WANIA | DIADIA WANIA
reż. Andriej Konczałowski, ZSRR 1971,104'
Emerytowany profesor wraca do swojej posiadłości z młodą żoną. Dom należał niegdyś do jego zmarłej, pierwszej małżonki. Jej matka i brat wciąż tam mieszkają i opiekują się farmą. Na miejscu przebywa także córka profesora, Sonia, która jest w wieku jego nowej żony. Stosunki między domownikami zaczną się mocno komplikować. 

PRELEGENTKA: ELENA KURANT – filmoznawca, absolwentka Wydziału Teatrologii i Filmoznawstwa na Uniwersytecie w Moskwie. Doktorantka Wydziału Filologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, na którym prowadzi autorskie kursy z kina rosyjskiego XXI w. Interesuje się współczesną sztuką dramatyczną.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

Będzie nowe święto państwowe?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie