Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spektakularne otwarcie największej inwestycji kolejowej w Krakowie za ponad 1,2 mld zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
To była jedna z największych w historii inwestycji kolejowych w Krakowie. W piątek, 9 czerwca, po sześciu latach budowy oddano do użytku drugą parę torów przecinających centrum Krakowa. Wraz z nimi powstały estakady i mosty kolejowe nad Wisłą. Przy jednej z tych przepraw wybudowano także kładkę pieszo-rowerową łączącą Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem. Do września ma natomiast zakończyć się budowa nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki.

Uroczyste otwarcie zmodernizowanej linii kolejowej w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" odbyło się w piątek (9 czerwca) o godz. 21. Czekano do zachodu słońca, aby można było zastosować efekty specjalne.

- W Krakowie doskonale widać metamorfozę jaką polska kolej przeszła w ostatnim czasie. Tak pozytywnych i rewolucyjnych zmian nie było od lat. Nowe tory na estakadach i mostach znacznie zwiększą potencjał kolei na południu Polski. Już teraz z efektów rządowych inwestycji skorzystają podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, a także mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają lepszą komunikację w obrębie miasta – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Poprawa komfortu pasażera i szansa dla kolei aglomeracyjnej

Celem inwestycji była m.in. poprawa komfortu podróży, zwiększenie przepustowości linii i usunięcie wąskich gardeł poprzez dobudowę drugiej pary torów dla pociągów aglomeracyjnych, skrócenie czasu przejazdów na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, łączenie kolei i transportu miejskiego (nowe węzły przesiadkowe), możliwość wykorzystania większej liczby pociągów m.in. na odcinku: Kraków Główny Osobowy – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

W ramach inwestycji (za ponad 1,2 mld zł) powstała dodatkowa, druga para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Układ torowy rozbudowano z myślą o rozwoju połączeń aglomeracyjnych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

- Zbudowaliśmy nową kolej w Krakowie. Dodatkowe tory na nowych estakadach, mostach i wiaduktach zwiększą potencjał transportu szynowego, szczególne dla połączeń aglomeracyjnych. Będzie to szybki, ekologiczny i coraz bardziej popularny środek komunikacji, który ułatwi podróżowanie w całym regionie – zaznacza Grzegorz Kurdziel, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Estakady, mosty, kładka, nowe przystanki

Dla potrzeb ułożenia dodatkowych torów w ramach gigantycznej kolejowej inwestycji powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.

Uzyskana dzięki budowie estakad przestrzeń pod linią kolejową ma zostać zagospodarowana z korzyścią dla krakowian. Powstaną nowe ciągi komunikacyjne, miejsca do odpoczynku i rekreacji.

Nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h.

Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Inwestycja objęła również budowę przystanku kolejowego Złocień (przy ul. Złocieniowej). W rejonie Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej powstaje przystanek Kraków Grzegórzki, który ma zostać ukończony we wrześniu.

W ramach przedsięwzięcia przebudowano cztery stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Przebudowano także cztery przystanki kolejowe: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie.

Zmodernizowano też wiadukty nad ul.: Grzegórzecką, Miodową i Powstańców Wlkp.

Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Spektakularne otwarcie największej inwestycji kolejowej w Krakowie za ponad 1,2 mld zł - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto