Thomas Bernhard uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli literatury niemieckojęzycznej, może z wyjątkiem rodzimej Austrii, która ma go za ptaka kalającego swoje gniazdo. Proces o zniesławienie wytoczony przez jednego z przyjaciół i niekończące się skandale zaowocowały zakazem publikowania własnych dzieł w Austrii do 2059 roku. Jego ostatnią wolą było zaprzestanie wystawiania jego sztuk na terenie Austrii.
Bohaterowie „Sztuki przyzwyczajenia” to ludzie cyrku, artyści sztuki, która jak żadna inna wymaga precyzji i nie wybacza pomyłek, bo ceną za nie bywa utrata życia. Doskonałość i perfekcja, codzienne żmudne ćwiczenia i ani chwili odpoczynku.
W antraktach i po godzinach bohaterowie ponawiają próby doskonałego wykonania kwintetu „Pstrąg” Franza Schuberta, co staje się obsesją maestro Caribaldiego.
Spektakl i stanowi studium toksycznych relacji, gdzie każdy członek zespołu jest niezbędny elementem podtrzymującym cyrkową piramidę. Bohaterowie „Siły przyzwyczajenia” nie mają siły wyzwolić się z patologicznej relacji. Co stanowi „siłę”, która ich spaja?
Czy sztuka to wartość najwyższa, dla której warto ponieść każdą ofiarę, czy bycie artystą to przekleństwo, czy błogosławieństwo? I kiedy można orzec, że dzieło osiągnęło doskonałość?
THOMAS BERNHARD – Siła przyzwyczajenia
Przekład: Monika Muskała
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Scenografia: Justyna Łagowska
Obsada:
Caribaldi - Krzysztof Globisz
Żongler - Wojciech Leonowicz
Pogromca - Michał Majnicz
Błazen - Krzysztof Pluskota
Wnuczka –Alicja Kowalczyk/Angelika Śmiałek
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?