Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w Kraków Airport. Nowy terminal i linia kolejowa [ZDJĘCIA, WIDEO]

red.
Na lotnisku w podkrakowskich Balicach doczekaliśmy się rewolucji. Od 28 września pasażerowie mogą korzystać z nowego terminala. Ruszyło także połączenie kolejowe, które dowozi pasażerów wprost na lotnisko.

WIDEO: Nowy terminal w Kraków Airport

autor: Marcin Karkosza

W poniedziałek otwarto nową część terminalu Kraków Airport, w której znajduje się hala przylotów wszystkich rejsów, punkty kontroli bezpieczeństwa oraz poczekalnie odlotowe. Pierwszymi pasażerami, którzy skorzystali z nowej infrastruktury lotniska byli podróżni odlatujący do Warszawy o 5:40 oraz przylatujący z Warszawy i Brukseli kolejno o 8:30 i 8:40.

Warto wiedzieć, że pasażerowie wylatujący z bagażem rejestrowanym zgłaszają się najpierw w starej części budynku, gdzie znajdują się stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, a następnie wychodzą z budynku i przechodzą do nowego obiektu. Osoby podróżujące wyłącznie z bagażem podręcznym i posiadające karty pokładowe udają się od razu do nowego budynku.

Uroczyste otwarcie nowej części terminala międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II odbyło się przed godziną 14.00, krótko po tym jak do lotniska dojechał po zmodernizowanych torach pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA. Kolejka wyruszyła z dworca głównego o 13.05 - na miejscu, czyli w nowym terminalu kolejowym połączonym z lotniskiem zjawiła się już po niespełna 20 minutach. Zmodernizowana trasa SKA do Balic to element połączenia kolejowego Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, obsługiwanego przez spółkę Koleje Małopolskie. Aby dojechać do Balic z Dworca Głównego do Balic pasażerowie zapłacą 8 zł. To spora odmiana, bowiem wcześniej, przed modernizacją, na trasie kolejowej obsługiwanej przez spółkę Przewozy Regionalne trzeba było zapłacić 19 zł.

Czas przejazdu z Krakowa Głównego do Krakowa Balic będzie trwać 18 minut. Pociągi Kolei Małopolskich kursować będą z częstotliwością co pół godziny. Odjazdy z Krakowa Głównego będą odjeżdżać 5 i 35 minut po każdej pełnej godzinie, natomiast z Krakowa Balic 16 i 46 minut po każdej pełnej godzinie (wyjątek stanowić będzie kilka wieczornych kursów po godz. 21:00, które ze względów technicznych odjadą z Krakowa Balic 11 i 41 minut po pełnej godzinie). Na trasie powstały również trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica.

Od września 2015 r. codziennie do stacji Kraków Balice docierać będzie 39 pociągów z czego: 33 pociągi w relacji Wieliczka Rynek – Kopalnia – Kraków Balice i 6 pociągów w relacji Kraków Główny – Kraków Balice. Tyle samo pociągów ruszy w powrotnym kierunku.

Uczestniczący w pierwszym przejeździe po zmodernizowanej linii kolejowej Zastępca Prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel przypomina, że Kraków był pierwszym dużym polskim miastem, które już 10 lat temu oddało dla pasażerów szynowe połączenie z centrum do lotniska. Choć o takim pomyśle dyskutowano już w latach 90 – tych ubiegłego stulecia, regularne kursy Dworzec Główny – Balice uruchomiono wiosną 2006 roku, na krótko przed wizytą papieża Benedykta XVI w naszym mieście. Stało się to możliwe po uregulowaniu stanu prawnego terenów bocznicy kolejowej, która stanowi połączenie do Balic. - Dzięki naszym staraniom i we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, Urzędem Województwa Małopolskiego i Marszałkiem Małopolski oraz Polskimi Kolejami Państwowymi dyskutowany od wielu lat problem został sfinalizowany – podkreśla Tadeusz Trzmiel. -

Miasto Kraków, angażując się w rozwiązanie problemu, doprowadziło do uregulowania stanu prawnego bocznicy poprzez doprowadzenie w październiku 2005 roku do uwłaszczenia na rzecz miasta terenów Skarbu Państwa, przez które przebiega linia kolejowa oraz wykupienie pozostałych terenów od prywatnych właścicieli. Jednoznaczny stan prawny terenu umożliwił w kwietniu 2006 roku przekazanie bocznicy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oddział Regionalny w Krakowie, które wówczas rozpoczęły regularne kursowanie z centrum miasta do Balic – przypomina Zastępca Prezydenta Krakowa.

Dziś kolejka do Kraków Airport porusza się po zupełnie nowych torach, a dzięki wybudowaniu drugiej nitki szyn, ruch może się odbywać niezależnie w obu kierunkach. Obecnie na całej trasie mogą kursować pociągi elektryczne, które zastąpiły szynobusy spalinowe.

Na trasie stacja Kraków Główny – Kraków Balice powstały trzy nowe przystanki kolejowe: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka, a istniejące przystanki Kraków Łobzów i Kraków Balice zostały zmodernizowane. Nowe obiekty wyposażone są w wiaty, ławki i oświetlenie, przystosowane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto