Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rewolucja w komunikacji aglomeracyjnej? ZIKiT: To nierealne

Marcin Karkosza
28.10.2008..autobus 208..fot. andrzej banas / polskapresse gazeta krakowska
28.10.2008..autobus 208..fot. andrzej banas / polskapresse gazeta krakowska Andrzej Banaś
Reorganizacja miałaby objąć godziny szczytu oraz częstotliwość kursów do gmin. Urzędnicy twierdzą, że badania nie potwierdzają, że takie nowości byłyby dobre.

Jeden z naszych czytelników proponuje urzędnikom reorganizację działania autobusowych linii aglomeracyjnych. Pomysły są śmiałe, ale według niego mogą znacznie poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Innego zdania są przedstawiciele Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Według mnie powinno się całkowicie zmienić rozkłady jazdy autobusów - mówi śmiało pan Mirosław Orłowski. - Czasy gdzie soboty i niedziele były dla wszystkich dniami wolnymi od pracy skończyły się. Zmianie uległy także godziny szczytu. Dlatego w komunikacji miejskiej potrzebna jest rewolucja, a dotyczy to szczególnie linii aglomeracyjnych - tłumaczy.

Według czytelnika, mieszkańcy okolic Krakowa przemieszczają się w najliczniej w trzech przedziałach czasowych. - Pierwsze godziny szczytu trwają od ok godz. 4.30 do ok 8.30 z uwzględnieniem uczniów. Drugie godziny szczytu od ok godz. 11.30 do ok. 15.30, natomiast ostatnie wzmożenie ruchu przypada na godziny 20.30 do 23 - wylicza pan Mirosław. - Takie 4-godzinne nasilenia przejazdów pasażerów, powinny być obsługiwane przez wszystkie dni tygodnia w kierunku Krakowa co 15 minut oraz co 30 minut w kierunku gmin ościennych. Mieszkaniec wskazuje, że podobna zmiana mogłaby wpłynąć m.in. na zmniejszenie korków przy wyjazdach z miasta czy ograniczenie emisji spalin. Nie musiałaby być także droga, bo mniej pojazdów miałoby kursować poza szczytem. Przedstawiciele ZIKiT doceniają pomysł mieszkańca, jednak zaznaczają, że jego teorie nie są możliwe do zrealizowania, bo przedstawione teorie nie znajdują potwierdzenia w badaniach.

- Zaproponowane godziny szczytów komunikacyjnych są naszym zdaniem mocno wątpliwe. Szczyt poranny występuje obecnie w godzinach 6.30 - 8.30, choć oczywiście, są przypadki linii obsługujących tereny przemysłowe np. do Kombinatu czy na Rybitwy, gdzie ten szczyt jest tuż przed godziną 6 - mówi Michał Pyclik, z ZIKiT. - Obecnie, najwięcej ludzi jedzie na godzinę 8 do szkoły czy urzędu i na godz. 9 np. do biur. Z kolei szczyt popołudniowy od wielu lat opóźnia się i rozciąga. Kiedyś zaczynał się już o godzinie 13, natomiast obecnie po godzinie 15 i trwa do 18 - dodaje.

Urzędnicy wskazują także, że na części linii liczba pasażerów nie zmniejsza się zbytnio w godzinach pomiędzy teoretycznym "szczytem". Tak jest m.in. na liniach 130 i 501.

Wątpliwości ZIKiT-u budzi także propozycja aby liczba kursów nie zmieniała się w weekend.

- Według naszych pomiarów w sobotę z pojazdów komunikacji miejskiej korzysta 50-60 proc. pasażerów, w porównaniu do dnia powszedniego, natomiast w niedziele i święta 30-40 proc. W sobotę obserwuje się wyraźny szczyt od 8 do 16, natomiast w niedziele i święta od 10 lub nawet później do 18. - Wylicza Michał Pyclik i podaje przykład. - Na linia 243, szczyt poranny jest od 6 do 9, a szczyt popołudniowy od 15 do 17. W godzinach 11 - 14 pasażerów jest mniej więcej o połowę mniej niż w godzinach szczytowych.

Problem jest jeszcze jeden. Rozkłady jazdy linii aglomeracyjnych tworzone są na zlecenie i według wytycznych poszczególnych gmin, które szczegółowo decydują o godzinach kursów. - Jeśli mieszkańcy którejś z gmin chcieliby wprowadzić zmiany w komunikacji, powinni zwrócić się do tamtejszych władz - wskazuje Michał Pyclik.

Zmian w rozkładach jak na razie nie będzie, jednak pasażerów linii aglomeracyjnych czekają pozytywne zmiany.

Od 10 lipca z nowych rozkładów z powiększoną czcionką mogą korzystać pasażerowie 65 linii aglomeracyjnych. W najbliższych dniach takie rozkłady pojawią się na kolejnych przystankach 16 linii aglomeracyjnych w rejonie gminy Skawina.

Dzięki temu rozkłady jazdy z powiększoną czcionką godzin odjazdów będą dostępne na wszystkich przystankach w aglomeracji krakowskiej, co pomoże w ich odczytaniu osobom starszym i niedowidzącym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto