Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radni ze Swoszowic negatywnie o pięciu wariantach przebiegu nowej drogi z Krakowa do Myślenic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Radni z Dzielnicy X przekonują, że nowa "Zakopianka" nie powinna przebiegać przez Swoszowice, tylko zaczynać się na węźle w Bieżanowie i dalej prowadzić przez gminy Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice.
Radni z Dzielnicy X przekonują, że nowa "Zakopianka" nie powinna przebiegać przez Swoszowice, tylko zaczynać się na węźle w Bieżanowie i dalej prowadzić przez gminy Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice. Maria Latuszek/ GDDKiA
Radni z Dzielnicy X Swoszowice podjęli uchwałę, w której negatywnie zaopiniowali pięć proponowanych wariantów budowy nowej drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Radni z "dziesiątki" pozytywnie ocenili tylko jeden z wariantów, zakładający przebieg nowej "Zakopianki" przez Kraków-Bieżanów oraz gminy Wieliczka, Dobczyce, Siepraw i Myślenice.

FLESZ - Kontrole na budowach

od 16 lat

"Konieczność odciążenia obecnej "Zakopianki" jest bezdyskusyjna, a budowa nowej linii kolejowej nie rozwiąże potrzeb ruchu towarowego i tranzytowego. Pierwszych pięć wariantów przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie stref uzdrowiskowych Swoszowice oraz przez tereny cenne przyrodniczo. Droga S7 poprowadzona zgodnie z wariantami 1-5 będzie negatywnie oddziaływać na dalsze istnienie Uzdrowiska. Status Uzdrowiska Swoszowice zostałby bezsprzecznie zagrożony poprzez przekroczenie norm środowiskowych" - zaznaczyli radni z Dzielnicy X w uzasadnieniu uchwały.

Zwrócili też uwagę, iż warianty 1-5 przechodzą przez tereny cenne przyrodniczo. "Jedynie wariant 6, brązowy omijając je, nie stanowi dla nich zagrożenia oraz jest zgodny z postulatami mieszkańców" - dodali radni z Dzielnicy X.

W ramach przygotowań do budowy nowej S7 Kraków - Myślenice w sumie zaproponowano 6 korytarzy:

  • Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

Przeciwko przebiegowi nowej drogi (w różnych wariantach) protestują też mieszkańcy wielu gmin sąsiadujących z Krakowem.

W GDDKiA zaznaczają, że konkretny przebieg nowej drogi ma zostać wybrany po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na tym etapie inwestycja ma być konsultowana z mieszkańcami. Jeśli GDDKiA uzyska na STEŚ niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie tej dokumentacji planuje ogłosić jeszcze w tym roku.

Harmonogram realizacji S7 Kraków - Myślenice przewiduje, że w pierwszej kolejności powinny być realizowane odcinki objęte największym obciążeniem ruchem. Za priorytetowy uznano więc odcinek S7 od autostrady A4 do przecięcia z projektowaną drogą ekspresową S52 (BDI), która planowana jest do realizacji do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W dalszej kolejności miałaby zostać wybudowany odcinek od S52 do włączenia w istniejącą drogę S7 na granicy Myślenic i Pcimia z ewentualnym dodatkowym wydzieleniem zachodniej obwodnicy Myślenic.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków - Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.

W celu wyznaczenia tras, łączących autostradę A4 na południe od Krakowa z drogą ekspresową S7 za Myślenicami, analizie poddano obszar na terenie województwa małopolskiego obejmujący blisko 3 tys. km kw. Opracowanie objęło swoim zakresem siedem powiatów i aż 34 gminy.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów - przekonują w GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Radni ze Swoszowic negatywnie o pięciu wariantach przebiegu nowej drogi z Krakowa do Myślenic - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto