Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przenieś się w czasie do lat 80-tych. Linia Muzealna pojedzie do Nowej Huty [zdjęcia]

Redakcja
Replika wagonu tramwajowego z lat 50-tych zostanie w lipcu ...
Replika wagonu tramwajowego z lat 50-tych zostanie w lipcu ... Aleksandra Parzyszek
Replika wagonu tramwajowego z lat 80-tych zostanie w lipcu dołączona do specjalnej linii muzealnej i pojedzie do Nowej Huty.

Zobacz też: 110 lat tramwaju elektrycznego w Krakowie


- W tym roku mamy mały jubileusz, dziesiąty raz w wakacje będa jeździły zabytkowe tramwaje po Krakowie. Trasa od trzech lat prowadzi od Muzeum Inżynierii Miejskiej, wokół plant do Ciechego Kącika, ale w tym roku pojawia się nowość: linia muzealna do Nowej Huty - mówi dyrektor ds. Przewozów MPK, Mariusz Szałkowski.

Starym tramwajem do Nowej Huty: w każdą wakacyjną niedzielę

Zabytkowy tramwaj do Nowej Huty będzie kursował, podobnie jak dotychczasowa linia wokół starego miasta, w każdą niedzielę i w święta od 1 lipca do końca sierpnia 2012 r.  - Razem z Muzeum PRL-u, chcemy żeby tramwaj przed południem jechał do Huty pod kopiec Wandy, oczywiście przejeżdżając przez plac Centralny i całą zabytkową część  dzielnicy. Następnie będzie wracał do starego Krakowa i znowu podejmował kurs do NH, żeby zabrać tych, którzy pojechali zwiedzać tę dzielnicę - zapowiada Szałkowski. Przerwa między kursami będzie wynosiła 3,5 h.

Jak co roku, przejazd Linią Muzealną odbywać się bedzie na podstawie biletów MPK, zarówno jednorazowych, czasowych, sieciowych, jak kart miejskich. Szczegółowy rozkład jazdy tej linii pojawi się niebawem na stornie MPK.

Tramwaj, jak z lat 80-tych

- To jest wagon, jaki bardzo dobrze pamiętają nasi rodzice. Takimi wagonami podróżowali krakowianie do końca lat 80-tych - mówi Jacek Kołodziej, kierownik stacji obsługi tramwajów w Nowej Hucie. - Po wielu latach starań, doprowadziliśmy jeden z wraków do porządku, został on wyremontowany i przystosowany do jazdy z wagonem silnikowmym, który od wielu lat jest w naszej firmie. Otworzyliśmy wiernie wszystkie elementy: zarówno wyposażenie, jak i napisy wewnętrzne i zewnętrzne są takie, jakie były w latach 70-tych i 80-tych - dodaje Kołodziej.

Wagon 511, podobnie jak silnikowy, wyprodukowany został w chorzowskim "Konstalu" w 1956 roku i w od tego momentu był używany w Krakowie. - W latach 70-tych wnętrza tych wagonów zostały zmodernizowane, żeby były ciekawsze, ładnejsze i przede wszystkim nowocześniejsze - mówi Jacek Kołodziej.

Zobacz zdjęcia nowego wagonu, który jako Linia Muzealna pojedzie do Nowej Huty


Nowy, choć stary wagon Linii Muzealnej jest jednym z tych, które podległy gruntownej przebudowie w latach 70-tych, po serii groźnych wypadków w całej Polsce. Pojawiły się automatycznie zamykane przez motorniczego drzwi, więc do pilnowania pasażerów nie był już potrzebny konduktor.

- Właśnie wprowadzenie elektrycznych drzwi spowodowało podniesienie bezpieczeństwa, bo na wcześniejszych wagonach ludzie wisieli, jak winogrona i niestety często dochodziło do wypadków - wyjaśnia Kołodziej. - Ile osób weszło do środka takiego wagonu? To zostanie słodką tajemnicą tych, którzy podróżowali. Niektórzy krakowianie pamiętają dobrze czasy, kiedy tłum ludzi wnosił innych do środka, którzy nawet nie dotykali nogami podłogi - wspomina kierownik stacji obsługi tramwajów w Nowej Hucie.

Nie był to koniec modernizacji. W wagonie, który do tej pory kursował w Linii Muzealnej, możemy zobaczyć stare, oryginalne drewniane siedzenia, tyle że pomalowane farbą. W nowych wagonach, które były remontowane w latach 80-tych, pojawiły się zielone, plastikowe siedzenia.

Linia Muzealna: powojenne tramwaje, jak nowe

Po wojnie, od 1949 roku w Sanoku, a potem także w chorzowskim "Konstalu" rozpoczęto produkcję znormalizowanego wagonu tramwajowego typu N. Pierwsze krakowskie wozy typu N skierowano do obsługi linii tramwajowych, łączących Kraków z powstających na jego wschodnich terenach, kombinatem i dzielnicą Nowa Huta.

W latach 60-tych i 70-tych, po kilku tragicznych wypadkach w Polsce, rozpoczęto masowe modernizacje pojazdów tego typu, montując miedzy innymi hamulce szynowe i elektrycznie zamykane drzwi. Wagony te stanowiły w Krakowie najliczniejszą grupę wozów, około 400 sztuk. Popularne "eNki" przez wiele lat były najpowszechniejszym typem taboru w polskich miastach. Ostatni tramwaj tego typu zjechał z krakowskich ulic w 1988 roku.

Obecnie MPK w Krakowie posiada trzy wagony tego typu. Wozy N (26) + ND (538) posiadaja oryginalne wnętrze z poczatkowego okresu produkcji, odremontowany w 2003 roku wóz N (20) posiada zmodernizowane wnętrze, identyczne jak w części wagonów kursujących po Krakowie w latach 80-tych.

Zobacz, jak wygląda tramwaj Linii Muzealnej, kóry kursował do tej pory po Krakowie

Zobacz na MM:Wywiady | Serwis motoryzacyjny | Photo Day - plenery fotograficzne |
Blogi | Zdrowie i uroda | Konkursy MM | MoDO
| Inwestycje | Recenzje | Rowery
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto