Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przedwyborczo o zrównoważonym transporcie [materiał dziennikarza obywatelskiego]

laku82
laku82
Zbliżają się październikowe wybory. Zauważając szablonowość ...
Zbliżają się październikowe wybory. Zauważając szablonowość ... Łukasz Żołądź
Zbliżają się październikowe wybory. Nasz Użytkownik - laku82 pyta kandydatów na posłów i senatorów o...rowerzystów.

Rowerem do pracy w urzędzie [felieton Laku82]


Pytania postaram się przesłać jak największej ilości kandydatów, jeśli jednak do kogoś mój mail nie dotarł, a chce się zaprezentować wyborcom, to wystarczy wysłać odpowiedzi na te pytania na adres: laku82 @małpeczka@ gazeta.pl. Zakładam, że jeśli ktoś nie czuje się mocny w danej tematyce, to po prostu nie odpowiada na pytania z takiej dziedziny. Odpowiedzi kandydatów opublikuję w serwisach, z którymi współpracuję. Mam nadzieję, że pomogę wielu osobom w podjęciu świadomej decyzji w październikowych wyborach.

Pytanie 1: Sztandarowym wyborczym hasłem polityków jest "trzeba budować ścieżki" - tymczasem żadne działania budowlane nie są zadaniem Parlamentu. Co można zrobić dla rowerzystów na poziomie Sejmu i Senatu?

Pytanie 2: Problemem rowerzystów w wielu miastach Polski są niskie nakłady na infrastrukturę rowerową i fatalne standardy tej, która powstaje. Jak poprawić obecną sytuację?

Pytanie 3: W wielu miastach Polski projekty dotyczące stricte infrastruktury rowerowej nie są dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej. Czemu tak się dzieje? Co trzeba zrobić, by zmienić ten stan rzeczy w kolejnej perspektywie budżetowej UE od 2014 roku?

Pytanie 4: W Polsce panuje przesąd, że receptą na bezpieczeństwo rowerzysty jest segregacja i stosowana ona jest nawet tam, gdzie lepiej sprawdziłby się pasy dla rowerów, albo nawet puszczenie rowerzysty jezdnią. Hasło "ścieżka rowerowa przy każdej ulicy" jest szkodliwe. Z drugiej strony dróg dla rowerów brakuje często tam, gdzie są potrzebne, ale projektantowi nie zmieściło się to akurat w pasie drogowym, a inwestor chciał zaoszczędzić. Czy da się to jakoś rozwiązać na poziomie ustawy?

Pytanie 5: Dużo się w Polsce ostatnio mówi o bezpieczeństwie ruchu drogowego: zwykle w kontekście autostrad i dróg ekspresowych, ale nikt ich jednak nie wybuduje w dużych ośrodkach miejskich. Co należy więc zrobić by poprawić BRD w miastach?

Pytanie 6: Rowerzyści dostali ustawę zwiększającą ich bezpieczeństwo na drodze, spotkałem się jednak z opinią, że tak samo należałoby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i wykreślić z Prawa o Ruchu Drogowym zakaz wtargnięcia pieszego na przejście dla pieszych pod nadjeżdżający pojazd, bo jest to kuriozum na skalę europejską. Czy trzeba wykreślić ten zapis? Jak zapewnić bezpieczeństwo polskim pieszym?

Pytanie 7: Zaryzykuję stwierdzenie, że wszystkie dotychczasowe rządy w żaden sposób nie pomagały dużym jednostkom miejskim w rozwiązaniu problemu zapaści komunikacji zbiorowej. Skutek jest taki, że tylko nielicznym miastom udało się znacząco poprawić jakość komunikacji miejskiej i zatrzymać odpływ pasażerów. Nawet rządowa "Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku" postawiła krzyżyk na transporcie publicznym, zamiast próbować znaleźć rozwiązanie zmieniające ten niekorzystny trend. Jak podejść do tego problemu? A może to naturalny proces przemian systemu transportu w miastach ze zbiorowego w indywidualny i nie powinno się interweniować?

Pytanie 8: Nie trudno zauważyć, że władze polskich miast ciągle zaczadzone są wizją nieskrępowanej motoryzacji. Wystarczy porównać proporcje budżetów, jakie wydawane są na rozwój transportu zbiorowego i rowerowego, a jakie na rozwój nowych dróg w miastach. Skoro same miasta nie są w stanie uczyć się na błędach miast europejskich, to może czas zaproponować jakieś rozwiązanie na poziomie ustawy? Z drugiej strony to byłoby silna ingerencja w samorządność gmin.

Pytanie 9:W Europie duże ośrodki miejskie zarządzane są z poziomu aglomeracji, czego kwintesencją są związki transportowe pozwalające sprawnie zarządzać transportem publicznym na terenie całej aglomeracji. Oczywiście truizmem byłaby odpowiedź w stylu "trzeba uchwalić ustawę metropolitalną". Jak zrobić to dobrze, skoro np. nowa ustawa o transporcie publicznym w zasadzie nic nie zmieniła w kwestii zarządzania transportem na szczeblu aglomeracji?

Pytanie 10: Co można zrobić na szczeblu centralny by wesprzeć projekty szybkiej kolej regionalnych i aglomeracyjnych?

Pytanie 11: Jeśli chodzi o duże inwestycje infrastrukturalne to ciągle ilość pieniędzy jaka jest przeznaczana na drogi, znacznie przewyższa to, co trafia na inwestycje kolejowe. Czy Polska powinna zmienić tę politykę? A może to jednak drogi są teraz dla Polaków najważniejsze i nie powinniśmy niczego zmieniać?

Pytanie 12: Wielu ekspertów, m.in. dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego, jest zdania że polskimi miastami, w przeciwieństwie do europejskich, rządzą drogowcy, a nie urbaniści - rok w rok powoduje to coraz większą degenerację przestrzeni miejskiej. Czy można się zgodzić z tą diagnozą? A może jednak szybki transport i przepustowość ulic jest ważniejsza niż ład przestrzenny? Jak znaleźć złoty środek?

Pytanie 13: W miastach wraz z rozwojem motoryzacji narasta problem hałasu. Jak sobie z tym poradzić? Ludzi można ochronić przed hałasem stawiając ekrany, ale jak uchronić wtedy przestrzeń miejską przed ekranami?

Pytanie 14: Problemem dla miast jest także fatalne planowanie przestrzenne i brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Eksperci zauważają jednak, że obecny paraliż i wolna amerykanka to wynik nieprzemyślanych działań na szczeblu centralnym. Z drugiej strony niektórzy twierdzą, że na takim etapie naszej gospodarki zbyt wiele regulacji nie sprzyja gospodarce. Co należy poprawić by było lepiej?

Pytanie 15: Suburbanizacja, czyli wyludnianie się centrum i rozwój strefy podmiejskiej to zjawisko korzystne, czy niekorzystne? Należy je wspierać, czy mu przeciwdziałać? Jak należy to robić?

Pytanie 16: Miasta marginalizują problem zieleni miejskiej. Nie powstają nowe parki, brak jest pieniędzy na wykup terenów zielonych. Wszyscy znamy te problemy. Czy da się je rozwiązać na szczeblu centralnym?

Pytanie 17: Ustawa o drogach publicznych blokuje politykę parkingową polskich miast. Chodzi konkretnie o sztywne zapisy dotyczące dopuszczalnych opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Prawo chroni kierowców przed podwyżkami opłat za płatne parkowanie, ale w żaden sposób nie chroni przed podwyżkami pasażerów komunikacji miejskiej. To nosi znamiona niekonstytucyjności i uderza w samorządność miast. Jak można zmienić tą ustawę by jednocześnie zadowolony był samorząd, a kierowca nie obawiał się nieuzasadnionych podwyżek opłat za postój w strefie płatnego parkowania?

Pytanie 18: Pojawiają się głosy, że rozwój większych miast takich jak Kraków, czy Wrocław blokowany jest przez silny centralizm Warszawy. Czy to trafna diagnoza i należy temu jakoś przeciwdziałać? A może to mit, bo Polska nie ma takich tradycji jak Niemcy, czy USA?

Pytanie 19: Wszystko, o co pytam to tylko deklaracje przed wyborami, a jak wiadomo obiecać można wszystko. Czy w Pana/Pani dotychczasowej działalności jest coś, co uwiarygodni te deklaracje? Proszę się pochwalić wyborcom.

Oprócz odpowiedzi na te pytania proszę o wysłanie metryczki w postaci:
- imienia i nazwiska,
- nazwy i numeru listy wyborczej,
- numeru na tej liście,
- numeru okręgu w którym się startuje,
- krótkiej informacji o własnej osobie,
- linku do własnego zdjęcia, które będę mógł umieścić w artykule.

Zobacz inne materiału Laku82:

Wybory do Sejmu i Senatu 2011 - lokale i obwody w Krakowie

BieńczyceŁagiewniki, Borek Fałęcki
Nowa HutaMistrzejowice, Batowice
Centrum, Kazimierz, Stary KleparzBronowice, osiedle Widok, Zarzecze
Dębniki, Ruczaj, Tyniec, SkotnikiPodgórze, Rybitwy, Płaszów, Zabłocie
Grzegórzki, Dąbie, Wesoła, Wieczysta
Kostrze, osiedle PodwawelskieBieżanów, Prokocim, Złocień, Na KozłówceWola Duchacka, Kurdanów, Piaski Nowe
Wzgórza Krzesławickie, Krzesławice, GrębałówKrowodrza, Cichy Kącik, Miasteczko AGH, ŁobzówCzyżyny, Łęg, Dywizjonu 303, AkademickiePrądnik Czerwony, Olsza, Ugorek, Wieczysta
Swoszowice, Wróblowice, Kliny Borkowskie, OpatkowicePrądnik Biały, Azory, Górka Narodowa, Żabiniec, WitkowiceZwierzyniec, Salwator, Bielany, Wola Justowska, Chełm

Wybory do Sejmu i Senatu 2011 - kandydaci w Krakowie

Ruch Palikota
Nowa Prawica JKM
Polska Partia Pracy Sierpień 80
Polska Jest Najważniejsza
Platforma ObywatelskaPrawo i SprawiedliwośćPolskie Stronnictwo LudoweSojusz Lewicy Demokratycznej
KWW Przemysława ZalasińskiegoObywatele do Senatu
Zobacz listy wszystkich kandydatów startujących w wyborach do Sejmu i Senatu w 2011 roku

Kandydaci w wyborach parlamentarnych 2011

Gdańsk: Kandydaci
do Sejmu i Senatu

Gdynia: Kandydaci
do Sejmu i Senatu
Kraków: Kandydaci
do Sejmu i Senatu
Łódź: Kandydaci
do Sejmu i Senatu
Poznań: Kandydaci
do Sejmu i Senatu
Śląsk i Katowice: Kandydaci
do Sejmu i Senatu
Warszawa: Kandydaci
do Sejmu i Senatu
Wrocław: Kandydaci
do Sejmu i Senatu

Napisz tekst, opublikuj zdjęcia i wygraj nawet 500 zł!

Każdy, kto opublikuje artykuł lub fotoreportaż w MMKrakow.pl automatycznie weźmie udział w konkursie dziennikarstwa obywatelskiego. Redakcja MM co miesiąc wybierze autorów najlepszych prac i rozda nagrody pieniężne o łącznej wartości 500 zł.
dodaj artykuł
dodaj wpis do bloga
dodaj fotoreportaż
dodaj wydarzenie
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto