Problem z wydawaniem Kart Krakowskich

Piotr Tymczak
Mieszkańcy są oburzeni, że urząd nie radzi sobie z wydawaniem kart upoważniających do tańszych przejazdów komunikacją

Urzędnicy chwalą się, że coraz więcej mieszkańców składa wnioski o Kartę Krakowską, na podstawie której można kupić tańsze bilety okresowe na przejazdy tramwajami i autobusami. Wielu krakowian jest jednak oburzonych tym, że na kartę trzeba czekać tygodniami i w sierpniu nadal są zmuszeni korzystać z komunikacji bez zniżek. Problem w tym, że nie mogą się doczekać na dostarczenie karty do domu przez kuriera. Mieszkańców nie przekonują tłumaczenia urzędników, że wydawanie kart to duże przedsięwzięcie. Podkreślają, iż władze miasta miały wiele czasu na to, aby odpowiednio przygotować dystrybucję kart.

Urząd informuje, że dotychczas złożono prawie 80 tys. wniosków o wydanie karty, a pozytywnie rozpatrzono prawie 46 tys. podań. Od tygodnia magistrat nie może się jednak doliczyć i podać nam informacji, ile de facto kart już trafiło do krakowian.

Nie ma kuriera i karty

Wnioski o Kartę Krakowską można składać od 1 lipca. - Tego dnia drogą elektroniczną zawnioskowałem o kartę. Mamy połowę sierpnia i nadal jej nie mam. System dystrybucji kart to jest dziadostwo - oburza się pan Bartosz.

18 lipca otrzymał maila, że karta została mu przyznana. Wybrał opcję, że do domu dostarczy ją kurier, więc czekał. Urząd informował, że od momentu przejęcia przesyłki, kurier w ciągu siedmiu dni podejmuje trzy próby dostarczenia karty. Mijały jednak dni, a kuriera i karty nie było. 30 lipca pan Bartosz zadzwonił na infolinię. Na początku usłyszał, że jest 10. w kolejce. Czekał pół godziny, w końcu zgłosiła się konsultantka. - Poinformowała, że karta została zweryfikowana poprawnie, ale ze względu na dużą liczbę wniosków trzeba cierpliwie czekać. Na pytanie, czy kartę mogę w takim razie odebrać osobiście, usłyszałem odpowiedź, że nie, bo została przekazana firmie kurierskiej - opowiada pan Bartosz.

1 sierpnia kupił więc bilet tramwajowy na starą kartę, bez zniżki. Na kuriera czekał kolejne dwa tygodnie. Wczoraj ponownie zadzwonił na infolinię i usłyszał, że kurier próbował dostarczyć kartę trzy razy, ale nikogo nie zastał w domu i karta jest teraz do odebrania w punkcie sprzedaży biletów MPK przy ul. Podwale.

- W godzinach, w których zapowiadano, że może przychodzić kurier staraliśmy się, aby ktoś z rodziny był w domu. Niemożliwe, aby trzy razy nikogo nie było - zwraca uwagę pan Bartosz.

Podkreśla, że gdyby wiedział, że będą takie problemy, to we wniosku zaznaczyłby, iż chce odebrać kartę osobiście.

Nieoczekiwany błąd

Mieszkańcy skarżą się też na stronę internetową Karty Krakowskiej. - To jeden z najgorzej zaprojektowanych portali, jakie w życiu widziałem - komentuje jeden z mieszkańców. - Jest tam wiele informacji „Jak złożyć wniosek”, a sam przycisk „Złóż wniosek” ciężko znaleźć. A jak już się go znajdzie i coś źle się wypełni, to system cofa cię na poprzednią stronę, ale nie ma informacji, co źle zrobiłeś. I najzabawniejsze: pola wymagane są zablokowane do edycji - dodaje.

Wczoraj wniosek drogą elektroniczną próbował złożyć pan Dariusz. - Kolejny dzień nie było takiej możliwości. Na końcu pojawiał się komunikat: „Wystąpił nieoczekiwany błąd, skontaktuj się z administratorem” - mówi pan Dariusz.

Skala przerastająca urząd?

Z urzędu otrzymaliśmy ogólne wyjaśnienie, że „Wydawanie Kart Krakowskich to przedsięwzięcie o dużej skali, w związku z czym odpowiednia procedura zakłada do 30 dni na weryfikację wniosku i dodatkowo czas potrzebny na dostarczenie karty”. W magistracie podkreślają też, że dostarczenie karty za pośrednictwem kuriera - ze względu na wydłużoną ścieżkę dystrybucji (z MPK karty przekazywane są do urzędu, skąd trafiają do kuriera, a następnie w ciągu tygodnia kurier podejmuje trzy próby dostarczenia), trwa dłużej niż opcja osobistego odbioru. Urzędnicy zaznaczają, aby pamiętać o tym zwłaszcza teraz, kiedy codziennie składanych jest więcej niż tysiąc nowych wniosków.

- Dodatkowo, odpowiadając na sugestie mieszkańców, kurierzy przy trzeciej - nieskutecznej próbie doręczenia pozostawiają druk informujący o tym, że przesyłka z Kartą Krakowską zostaje przekierowana do Punktu Sprzedaży Biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie przy ul. Podwale 3/5, gdzie będzie można odebrać ją osobiście. Druk zostanie pozostawiony przez kuriera tylko w przypadku, gdy będzie miał on możliwość wejścia do budynku wielorodzinnego (takiego jak blok) - informuje Iga Chylicka z biura prasowego magistratu.

Pan Bartosz, który mieszka w bloku, komentuje: - Szkoda, że u mnie kurier nie zostawił takiej wiadomości.

Taniej o 20 procent

Przypomnijmy, że wramach programu Karty Krakowskiej tworzony jest system zniżek, ulg, preferencji iuprawnień.Posiadacze karty od1 sierpniatego roku mają20 proc. zniżkę nazakup biletów okresowych komunikacji miejskiej. Przykładowo normalny bilet miesięczny na1 linię kosztuje37 zł zamiast 46 zł, asieciowy nawszystkie linie jest tańszy o17 zł -można go kupić za72 zł, anie 89 zł.

NaKartę Krakowską25 Miejskich Instytucji Kultury udziela 20 proc. zniżki nabilety wstępu domuzeów i galerii.

Do korzystania zKarty Krakowskiej uprawnione są osoby spełniające co najmniej jeden zwarunków: 1. Są zameldowane napobyt stały naterenie Krakowa; 2. Rozliczają podatek dochodowy odosób fizycznych wurzędzie skarbowym właściwym dla osoby zamieszkałej naterenie Krakowa, ze wskazaniem Krakowa jako miejsca zamieszkania, bez względu nato, czy osoby te osiągają dochód.

Jak to jest w teorii

- Wnioski o Kartę Krakowską rozpatrywane są w terminie 30 dni od momentu złożenia kompletnego wniosku. Po otrzymaniu informacji, że przeszedł on pozytywną weryfikację, można odebrać kartę osobiście w terminie 30 dni od tego powiadomienia.

- Kartę można odebrać: 1. w Punkcie Sprzedaży Biletów Komunikacji Miejskiej prowadzonym przez MPK, w przypadku złożenia wniosku w formie elektronicznej; 2. W punkcie, w którym został złożony wniosek w formie papierowej.

- W przypadku zaznaczenia dostawy karty kurierem od momentu przejęcia przesyłki, kurier ma w ciągu 7 dni podjąć trzy próby dostarczenia Karty Krakowskiej. Kurierzy dostarczają przesyłki od poniedziałku do piątku w godz. 15.30-20, a w soboty w godz. 8-20. Jeżeli kurier nie zastanie osoby, która może kartę odebrać, przesyłka trafia do Punktu Sprzedaży Biletów przy ul. Podwale 3/5 .

Wideo

Materiał oryginalny: Problem z wydawaniem Kart Krakowskich - Dziennik Polski

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kra00
Są miasta gdzie takie karty są już od dawna, na co czekał prezydent, na wybory, nic to nie zmieni, kolejna kadencja JM nie wchodzi w grę, to porażka dla tego miasta.
s
stefan$
Nie chcę karty, nie chcę Majchrowskiego. 16 lat wystarczy. Potrzeba nam świeżej krwi, nowych pomysłów i lepszej współpracy z mieszkańcami. Póki co to tylko Gibała spełnia te kryteria i ma mój głos.
Dodaj ogłoszenie