Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powstanie wielkie drogowe obejście Krakowa? Jest wniosek o konsultacje ws. trasy S7 do Myślenic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Klub radnych Platforma - Koalicja Obywatelska w radzie miasta przygotował projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących budowy drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Zaproponowali, by wzięli w nich udział mieszkańcy Krakowa i gmin sąsiadujących ze stolicą Małopolski, także po zachodniej stronie.
Klub radnych Platforma - Koalicja Obywatelska w radzie miasta przygotował projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących budowy drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Zaproponowali, by wzięli w nich udział mieszkańcy Krakowa i gmin sąsiadujących ze stolicą Małopolski, także po zachodniej stronie. Anna Kaczmarz
Klub radnych Platforma - Koalicja Obywatelska w radzie miasta przygotował projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących budowy drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Propozycja jest taka, by wzięli w nich udział mieszkańcy Krakowa i gmin sąsiadujących ze stolicą Małopolski, także po zachodniej stronie.

- Konsultacje powinny zostać przeprowadzone szerzej, nie tylko w południowym Krakowie, ale w Skawinie, Liszkach, Zabierzowie i po wschodniej stronie Krakowa przynajmniej w Wieliczce, a po południowej - w Świątnikach Górnych. Powinien się tym zająć Marszałek Małopolski - przekonuje radny Grzegorz Stawowy z klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.

Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała 6 wariantów tzw. nowej zakopianki do Myślenic, czyli drogi ekspresowej S7. Wszystkie proponowane korytarze zostały oprotestowane przez mieszkańców Krakowa i okolicznych gmin. Każdy z 6 wariantów dotyczy dołączenia nowej drogi S7 do obwodnicy autostradowej A4 na południu Krakowa.

Autorzy projektu uchwały ws. konsultacji dotyczących budowy S7 zwrócili uwagę, że poszukiwania nowego korytarza S7 powinny być przeprowadzone szerzej, również poza granicami Krakowa.

- Prezydent Miasta Krakowa w 2010 roku przedstawił założenia do opracowywanego nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju Miasta Krakowa, gdzie przedstawiono nowe warianty przebiegu S7 przez osiedle Sidzina w Krakowie lub alternatywnie przez gminę Skawina włączając ją do węzła "Sidzina" oraz nową drogę główną od Skawiny przez gminę Liszki i gminę Zabierzów z nowym węzłem autostradowym na A4 w miejscowości Morawica. Wtedy głównie analizowano warianty przebiegu drogi po zachodniej stronie Krakowa. Być może to jest kierunek myślenia. Tam są duże tereny, które są niezabudowane. A dziś proponuje się wchodzenie z budową drogi S7 w Kraków, gdzie na południu pozwolono na rozbudowę mieszkaniową, bo GDDKiA tego nie blokowała, pozwalała na to nie robiąc rezerw terenów - komentuje radny Stawowy.

- Przypomnę, że w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego jest też ujęte inne rozwiązanie tzw. ,,wielkie obejście Krakowa", które wskazuje drogę między Wieliczką a Biskupicami, czyli jeszcze dalej na wschód. Warto więc o takich wariantach pomyśleć - dodaje.

W sprawie proponowanych przebiegów S7 protestują m.in. mieszkańcy ze Swoszowic, Soboniowic, Rajska, Kosocic, Piasków Wielkich, Rżąki, Kurdwanowa, Woli Duchackiej, Bieżanowa, a także gmin i miejscowości sąsiadujących z Krakowem - m.in. Wieliczki, Mogilan, Świątnik Górnych.

"Uzasadnienie dla przeprowadzenia konsultacji społecznych wynika z dużego napięcia społecznego powstałego na skutek ogłoszonych studiów korytarzowych dla drogi ekspresowej S7. Pojawiają się wykluczające się wzajemnie oczekiwania mieszkańców różnych gmin dotyczące układu drogowego oraz jego potencjalnej kategorii. Konsultacje powinny doprowadzić do wyłonienia koncepcji układu drogowego posiadającego najszerszą akceptację społeczną" - podkreślili w projekcie uchwały radni z klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.

Zaproponowali, by konsultacje trwały co najmniej 120 dni i zakończyły się nie później niż 31 stycznia 2023 r.

Przypomnijmy, że podczas sesji Rady Miasta Krakowa 27 kwietnia krakowscy radni większością głosów uchwalili rezolucję do ministerstwa infrastruktury i GDDKiA ws. zaprzestanie prac nad wariantami 1-5, a pozostawienie korytarza 6 (najbardziej omija Kraków) i objęcie go konsultacjami. Protestujący przeciw wariantowi 6 przekonywali radnych, by nie dzielić mieszkańców i uwzględnić wszystkie warianty. Rezolucja została uchwalona głównie dzięki głosom radnych prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków" i klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.

Radni PiS byli przeciwko, przekonując, że potrzebne są konsultacje, które doprowadzą do wybrania akceptowanego wariantu, do czego zamierza doprowadzić GDDKiA. Podczas dyskusji na sali obrad Rady Miasta Krakowa, Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor GDDKiA, wyjaśnił: - Patrząc na emocje jakie budzą pokazane korytarze, możemy poszukać korytarza społecznego, który zostałby nam przedstawiony jako akceptowany przez większość zainteresowanych i możliwy do procedowania. Cała droga konsultacji jest przed nami. To świetny sprawdzian dla społeczeństwa obywatelskiego.

Teraz radni z klubu Platforma - Koalicja Obywatelska przygotowali pod głosowanie projekt uchwały ws. konsultacji społecznych. Zaproponowali, aby współorganizatorami konsultacji byli Marszałek Województwa Małopolskiego oraz krakowski oddział GDDKiA.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). W GDDKiA przekonują, że natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd uznano, że jest potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków-Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.

Proponowane korytarze nowej S7 Kraków-Myślenice:

  • 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
  • 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Powstanie wielkie drogowe obejście Krakowa? Jest wniosek o konsultacje ws. trasy S7 do Myślenic - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto