- Będzie centralnym elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą kolej, podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach – mówił podczas inauguracji Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP.
W uroczystej inauguracji, która odbyła się w piątek, 19 listopada wziął udział Zastępca Prezydenta Krakowa Wiesław Starowicz. - To dobra informacja w kontekście planów budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – uważa**prezydent Jacek Majchrowski.
Poszczególne elementy dworca będą łączyć ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W holu głównym znajdą miejsce m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Rozpoczęcie budowy nowego Dworca Głównego to dobra informacja, szczególnie w kontekście planów realizacji szybkiej kolei Aglomeracyjnej. - W tym zakresie Miasto współdziała z Urzędem Marszałkowskim oraz PKP PLK S.A. Do roku 2012 przebudowana zostanie linia kolejowa do portu lotniczego w Balicach. Oprócz końcowego przystanku MPL Balice, powstaną trzy nowe przystanki dla podróżnych w rejonie ulic Balickiej, Zakliki z Mydlnik oraz Podkamyk w Olszanicy – mówi prezydent Majchrowski. I zaznacza, że Miasto włączyło się w przygotowanie przystanków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w innych częściach miasta.
- Wykorzystujemy do tego środki unijne z projektu Via Regia Plus realizowanego w ramach Programu Współpracy Terytorialnej Central Europe. Przygotowujemy koncepcje przystanków Złocień, Prądnik Czerwony, Bronowice oraz Sanktuarium. Opracowania te stanowić będą podstawę do podjęcia działań inwestycyjnych we współpracy z zarządcą sieci kolejowej – zaznacza prezydent.
Generalnym wykonawcą nowego krakowskiego dworca jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego "BUDUS" S.A. Jego budowa jest finansowana ze środków
Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" Unii Europejskiej i pochłonie 130 mln złotych. Obiekt będzie gotowy w drugim kwartale 2012 roku.
Uwaga!
W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi, od poniedziałku 22 listopada wyłączony z ruchu zostanie tunel, łączący Regionalny Dworzec Autobusowy (przy schodach ruchomych do podziemnego Krakowskiego Szybkiego Tramwaju) i Galerię Krakowską. Przestrzeń ta będzie bowiem jednym z elementów nowego dworca.
- W pozostałych miejscach pasażerowie nie napotkają na utrudnienia związane z budową. O zmianach w poruszaniu się informować będą żółto-czarne strzałki i tablice, rozmieszczone w różnych miejscach dworca i w jego okolicach – zapewnia rzecznik prasowy Grupy PKP.
Pasażerom przy kasach biletowych rozdawane będą również mapki, mówiące o zamknięciu tunelu. Komunikaty wygłaszane będą też przez megafony.
Wizualizacje pochodzą ze strony PKP.S.A.
Czytaj na MM: Wisła Kraków | Cracovia | Garbarnia Kraków | Hutnik Kraków | Uniwersytet Jagielloński | Akademia Górniczo-Hutnicza | Uniwersytet Ekonomiczny |
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?