Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ponad 21 mln zł na miejską telewizję i studio nagrań. Co za to można byłoby zrobić dla Krakowa?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Stowarzyszenie "Ulepszamy Kraków!" wypomniało władzom miasta, że na drugą miejską telewizję Hello Kraków (dawniej Play Kraków News) przeznaczyły już ponad 21 mln zł. Wyliczyło też, że za taką kwotę można byłoby wyremontować ponad 70 tys. mkw chodników, posadzić ponad 17 tys. drzew, kupić 28 nowoczesnych autobusów, przekazać szpitalom 212 respiratorów.
Stowarzyszenie "Ulepszamy Kraków!" wypomniało władzom miasta, że na drugą miejską telewizję Hello Kraków (dawniej Play Kraków News) przeznaczyły już ponad 21 mln zł. Wyliczyło też, że za taką kwotę można byłoby wyremontować ponad 70 tys. mkw chodników, posadzić ponad 17 tys. drzew, kupić 28 nowoczesnych autobusów, przekazać szpitalom 212 respiratorów.
Stowarzyszenie "Ulepszamy Kraków!" wypomniało władzom miasta, że na drugą miejską telewizję Hello Kraków (dawniej Play Kraków News) przeznaczyły już ponad 21 mln zł. Wyliczyło też, że za taką kwotę można byłoby wyremontować ponad 70 tys. mkw chodników, posadzić ponad 17 tys. drzew, kupić 28 nowoczesnych autobusów, przekazać szpitalom 212 respiratorów. W odpowiedzialnej za telewizję miejskiej spółce Kraków 5020 przekonują, że takie przedstawianie sprawy jest nieuprawnione, bowiem uwzględniono koszty studia, które służy też pod komercyjny wynajem.

- Ta telewizja powinna zostać zlikwidowana. Nie może być tak, by na nią miasto wydawało miliony, kiedy w kasie brakuje pieniędzy na podstawowe zadania. Jako radny dzielnicy widzę, że nie ma funduszy np. na remonty czy malowanie w szkołach. Brakuje funduszy na sprzątanie ulic, ograniczono godziny pracy urzędu, a są środki na telewizję. Tak nie może być - komentuje Krzysztof Kwarciak, przewodniczący Stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków!", radny Dzielnicy VII Zwierzyniec.

Przedstawił wyliczenie wydatków związanych z przetargami na telewizję Hello Kraków (początkowo Play Kraków News) oraz studio, w którym są nagrywane programy. Wśród wydatków znalazła się m.in. dostawa systemu multimedialnego i ekranu LED na potrzeby studia (ponad 5,5 mln zł), zapewnienie realizacji kamerowej wraz z obsługą (385 tys. zł), zapewnienie obsługi hybrydowego studia online w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz realizacja, produkcja i postprodukcja audycji (ponad 10 mln zł), dostawa kamer reporterskich (prawie 200 tys. zł), dostawa lamp studyjnych (ponad 481 tys. zł).

- Lista wydatków na drugą miejską telewizję ciągle się wydłuża. W zeszły czwartek spółka Kraków 5020 zdecydowała o zakupie 6 lamp do studia z akcesoriami za prawie 500 tysięcy złotych, a niedawno został ogłoszony przetarg na stworzenie kolejnej już wersji platformy internetowej, co może pochłonąć następne miliony złotych. W proteście przeciwko bezsensowemu trwonieniu miejskich pieniędzy uruchamiamy internetowy licznik wydatków na nowe samorządowe medium - informuje Krzysztof Kwarciak. - Uważamy, że prezydent Jacek Majchrowski powinien jak najszybciej doprowadzić do zakończenia chyba jednego z najbardziej absurdalnych przedsięwzięć w historii krakowskiego samorządu. Trudno uwierzyć, że bliskie bankructwa miasto, które nie jest już wstanie finansować wielu swoich zupełnie podstawowych zadań, może tak nieodpowiedzialnie wydawać pieniądze - dodaje.

Miliony na spółkę Kraków 5020 i telewizję Hello Kraków

W spółce Kraków 5020 przekonują, że wszystkich wydatków nie można tylko łączyć z potrzebami telewizji Hello Kraków.

- Takie wyliczenia są nieuprawnione. Studio powstało po to, by można było je wynajmować komercyjnie. W tym celu jest doposażane. Godzina wynajmu kosztuje 10 tysięcy złotych. Studio wykorzystywane jest też do produkcji programów telewizji Hello Kraków, ale nie można tylko z tym przedsięwzięciem wiązać kosztów - wyjaśnia Filip Szatanik, rzecznik spółki Kraków 5020.

Wyliczają tam, że koszty funkcjonowania tej spółki w zeszłym roku (do końca listopada) wyniosły 19,4 mln zł, a telewizji Play Kraków News/Hello Kraków– 4,8 mln zł. W budżecie miasta na 2023 r. przygotowanym przez prezydenta Krakowa i uchwalonym przez Radę Miasta na spółkę Kraków 5020 została zarezerwowana kwota 15 mln zł.

W 2021 roku, w momencie tworzenia spółki, gmina przekazała ponad 2,7 mln zł na kapitał zakładowy Krakowa 5020. Następnie w 2022 r. miasto dokapitalizowało spółkę kwotą 20 mln zł z przeznaczeniem na wydatki inwestycyjne.

Ale to jeszcze nie koniec. Miejscy urzędnicy zlecili gminnej spółce, żeby ta prowadziła działania promocyjne na rzecz miasta. Zawarta w tej sprawie w 2022 roku umowa opiewa na kwotę kolejnych 20 mln zł.

Megalomania i brak konsekwencji

Krzysztof Kwarciak uważa, że wydatki na telewizję są mocno przesadzone. - Drugiej miejskiej telewizji od początku towarzyszy olbrzymia megalomania. Kupowany jest bardzo drogi sprzęt na jaki czasem nie mogą sobie pozwolić nawet duzi ogólnopolscy nadawcy, a do realizacji produkcji zostały zatrudnione dziesiątki osób, które otrzymują sowite wynagrodzenia - komentuje przewodniczący Stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków!".
[/cyt]
Jego zdaniem w działaniach miejskiej instytucji brakuje konsekwencji.

- Kraków 5020 najpierw wydała spore pieniądze na promocję marki Play Kraków News, po to żeby potem zacząć używać nazwy Hello Kraków... Spora część obecnych wydatków na telewizję i studio to są środki przeznaczane na honoraria i bieżącą obsługę planu. Dlatego kontynuacja projektu będzie co roku pochłaniać wiele milinów złotych. Gdyby szybko zapadła decyzja o likwidacji telewizji i studia to miasto mogłoby sprzedać zakupiony sprzęt, który jest jeszcze w miarę nowy i tym samym dałoby się odzyskać sporo pieniędzy - komentuje Krzysztof Kwarciak.

- Przygotowując się do uruchomienia naszego licznika zobaczyłem kilka odcinków Hello Kraków i dawno nie miałem uczucia tak bardzo zmarnowanego czasu. W mojej opinii programy często wyglądają jakby ktoś chciał tylko odhaczyć zrealizowanie kolejnej audycji, a brak głębszego pomysłu próbuje się przykryć wysilonymi żartami, które prowadzący mało przekonywująco czytają z promtera. Odnoszę wrażenie, że telewizja z kiepskim efektem stara się naśladować inne media i prezentowane treści są delikatnie mówiąc mało oryginalne. Samorządowe medium od konkurencji wyróżniają jednak padające komplementy pod adresem miasta. W programach można usłyszeć o rzekomo świetnie działającej komunikacji publicznej, kolejnych sukcesach naszych lokalnych włodarzy i o tym jak Kraków się świetnie rozwija - dodaje przewodniczący Stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków!".

Prezes ZBP o prognozach inflacyjnych

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Ponad 21 mln zł na miejską telewizję i studio nagrań. Co za to można byłoby zrobić dla Krakowa? - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto