Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ponad 15 lat czekają na przebudowę ważnej trasy na lotnisko

Redakcja
Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Stan ul. Królowej Jadwigi jest fatalny. A to niejedyna droga, która wymaga modernizacji. Przez dziury w asfalcie można urwać zawieszenie.

Tylko w ubiegłym roku gmina musiała wypłacić odszkodowania 149 kierowcom, którzy uszkodzili swoje samochody na nierównych drogach. Łącznie trzeba było na nie przeznaczyć ponad 270 tys. zł! W 2017 roku ta kwota była mniejsza o ponad 88 tys., natomiast wtedy rekompensatę dostało mniej kierowców: 134.

Najwyższe wypłacone odszkodowanie w ubiegłym roku wyniosło nieco ponad 9 tys. zł. Możliwe, że usterek samochodów byłoby mniej, gdyby urzędnicy szybciej modernizowali bardzo zniszczone ulice, takie jak np. Królowej Jadwigi czy Klasztorna.

Ponad 15 lat czekania

Kierowcy, piesi oraz pasażerowie autobusów już od ponad 15 lat skarżą się na fatalny stan ulicy Królowej Jadwigi i nie mogą doczekać się jej kompleksowej modernizacji. To główna trasa m.in. z centrum miasta na ciągle rozbudowującą się Wolę Justowską oraz lotnisko w Balicach, którą codziennie rozjeżdżają koła tysięcy samochodów. Wiele wskazuje na to, że na całościową przebudowę ważnej trasy mieszkańcy poczekają jeszcze do... 2022 roku.

Tak przynajmniej wynika z tegorocznego budżetu Krakowa, w którym na naprawę ulicy Królowej Jadwigi zarezerwowano 6 mln zł. Urzędnicy założyli w dokumencie, że w tym roku ma zostać ona przebudowana na odcinku od ulicy Jesionowej do ulicy Robla (ok. 877 metrów). Jak słyszymy od Szczęsnego Filipiaka, przewodniczącego rady dzielnicy Zwierzyniec, urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa nie mają jednak jeszcze wszystkich wymaganych pozwoleń, by mogły się rozpocząć roboty budowlane. Chodzi m.in. o tzw. ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Pierwotnie urzędnicy zakładali, że pozyskają ją... w marcu 2018 roku. Tyle że wydłużyły się niektóre procedury, np. te związane z uzyskaniem pozwolenia wodnoprawnego. Trzeba też było zaktualizować dokumentację projektową. Teraz urzędnicy przewidują, że zgodę na przebudowę wspomnianego odcinka dostaną w drugim kwartale tego roku. Będą się starać również o kolejne akceptacje, m.in. na przebudowę ul. Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Lajkonika do Tandosa. Ale konkretnych terminów, kiedy prace rozpoczną się w terenie, urzędnicy nie podają.

Przypominają natomiast, że w ramach całej inwestycji, która została podzielona aż na sześć etapów, udało się już przebudować ul. Korbutową, powstały tam też chodniki. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa podkreślają również, że w ramach bieżącego utrzymania, remontowali ul. Królowej Jadwigi.

Zdaniem radnych dzielnicowych ze Zwierzyńca przebudowa trwa już zbyt długo. - To wszystko jest bardzo niepokojące, dlatego w piątek zostanie zorganizowane spotkanie mieszkańców z urzędnikami. Chcemy dowiedzieć się, jakie są dalsze plany, dotyczące przebudowy tej drogi - tłumaczy Szczęsny Filipiak.

Dojazd co Cystersów po dziurach

Kolejną drogą, na której można urwać zawieszenie, jest ul. Klasztorna, którą tysiące krakowian i przyjezdnych dojeżdżają do klasztoru Cystersów. Remont drogi miał zostać wykonany w ramach tak zwanej umowy kompensacyjnej, podpisanej blisko 10 lat temu między władzami Krakowa a mieszkańcami Nowej Huty. Dokument zawierał listę blisko stu różnego rodzaju inwestycji, które miały zostać zrealizowane w zamian za społeczne przyzwolenie na budowę spalarni odpadów przy ul. Giedroycia.

Pierwotnie zakładano, że wszystkie zadania uda się wykonać w ciągu trzech lat. Później ten termin został przez miejskich urzędników przesunięty na koniec 2015 r. Teraz mamy rok 2019, a wciąż blisko 30 inwestycji nie doczekało się realizacji, w tym właśnie remontu ulicy Klasztornej, która ma zostać naprawiona na odcinku od ronda przy Moście Wandy do ulicy Żaglowej, a także rozbudowana.

Na szczęście wszystko wskazuje na to, że jedna z głównych tras dojazdowych, z której korzystają mieszkańcy Nowej Huty, by dotrzeć do autostrady A4 oraz w rejon Rybitw, w końcu doczeka się modernizacji. W tegorocznym budżecie na przebudowę ulicy zaplanowano 3 mln zł, a przetarg na realizację robót budowlanych urzędnicy planują ogłosić w drugim kwartale tego roku. Możliwe, że jeszcze jesienią rozpoczną się prace w terenie. Ulica Klasztorna ma zostać gruntownie przebudowana na nieco ponad kilometrowym odcinku. Z obu stron drogi pojawią się chodniki, teraz miejscami piesi muszą chodzić wąskim poboczem.

Z kolei np. mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich już od 20 lat apelują o rozbudowę ulicy Glinik. Mimo że to droga peryferyjna, jest bardzo uczęszczana przez mieszkańców głównie osiedli: Wadów, Łuczanowice i Ruszcza, jak również przez podróżujących w stronę Luborzycy. Na ul. Glinik ledwo mogą się minąć samochody, bo jest tak wąska. Niebezpiecznie jest też dla pieszych. Nie ma nawet pobocza, a mieszkańcy, by czuć się bezpiecznie, muszą chodzić rowem. Z kolei rodzice dowożą pociechy do Przedszkola nr 63 i Szkoły Podstawowej nr 78, by dzieci nie chodziły ulicą, na której dochodzi do wypadków.

Urzędnicy przekonują jednak, że informacje o odwlekaniu inwestycji są nieprawdziwe, a rozbudowa jest po prostu długotrwałym procesem. I zapewniają, że zgodnie z planem ulica ma zostać rozbudowana na odcinku 1,5 km od ul. Bystronia do ul. Wadowskiej. Nową drogą kierowcy mają pojechać dopiero w 2020 roku. Inwestycję trzeba było podzielić na dwie części, gdyż trzeba jeszcze wybudować kanał opadowy w ulicy Wadowskiej, który będzie odprowadzał wodę z ulicy Glinik. Całość inwestycji to koszt blisko 12 mln zł.

Drogi przyszłości

By rozładować korki, miasto od lat planuje budowę dróg. większość jest nadal tylko na papierze:

- Trasa Pychowicka i Zwierzyniecka. Na wiosnę ma zostać ogłoszony przetarg na ich koncepcję. Wraz z budowaną Trasą Łagiewnicką uzupełnią III obwodnicę Krakowa. To już kolejne podejście do koncepcji. Poprzednia, z 2015 roku, wylądowała w koszu po protestach mieszkańców. Budowa jest więc przesunięta w czasie o co najmniej sześć lat.

- Ulica Iwaszki. Ma odciążyć ruch na alei 29 Listopada. Powinna być realizowana już w roku 2008, ale rada miasta nie dała na to pieniędzy. W tegorocznym budżecie na budowę tej drogi zarezerwowano 984 tys. zł. W tym roku urząd planuje pozyskać ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Ponad 15 lat czekają na przebudowę ważnej trasy na lotnisko - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto