Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Południe Krakowa zostanie odkorkowane, ale dopiero za 6 lat. Będzie rozbudowa węzła komunikacyjnego

Marcin Banasik
Marcin Banasik
GDDKiA
Budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych – m.in. takie inwestycje mają rozładować ruch samochodowy pomiędzy południową obwodnicą Krakowa w ciągu autostrady A4, Zakopianki i Krakowem. W poniedziałek 2 października minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji dla rozbudowy węzła A4 Kraków Południe. Inwestycja ta ma być gotowa w 2026 r.

FLESZ - Rząd ogłasza nowe obostrzenia

Podpis ministra umożliwia rozpoczęcie przygotowań etapu dokumentacyjnego i w dalszej kolejności rozbudowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie podaje jedna kwoty, która zostanie przeznaczona na tę inwestycję. - Kwotę będziemy mogli podać dopiero po przeprowadzeniu przetargu na wykonawców, ponieważ wcześniej mogłaby ona sugerować firmom proponowanie określonych stawek – wyjaśnia Iwona Mikrut-Purchla z małopolskiego oddział GDDKiA.

Węzeł Kraków Południe jest jednym z najbardziej newralgicznych punktów komunikacyjnych południa kraju. Podczas długich weekendów i wakacji turyści z północy kraju przejeżdżają tędy na Podhale tworząc gigantyczne korki. Z kolei na co dzień w godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do trasy w kierunku południowej granicy Polski oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna. Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta - mówi Iwona Purchla-Mikrut.
Jak wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku zakopianki, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdża ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Od granicy miasta Krakowa na południe trwa już opracowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego dla rozbudowy trasy DK7 w Libertowie. W ramach inwestycji powstanie m.in. dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej".

Prace przygotowawcze w przypadku rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2020 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.
Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Zostanie zawarte porozumienie z miastem Krakowem w sprawie współfinansowanie tego zadania.

Przetarg na trzeci pas

Również w poniedziałek 5 października 2020 r. ruszył przetarg na zaprojektowanie i budowę dodatkowego pasa ruchu na jezdni prawej (kierunek Katowice – Rzeszów) autostrady A4, od węzła Kraków Południe do wiaduktu nad ul. Kąpielową. Wykonawcy mają 14 dni na złożenie ofert.
Zadaniem wykonawcy, który zostanie wyłoniony w ogłoszonym 5 października 2020 r. przetargu będzie zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni autostrady A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu nad ul Kąpielową. Za tym wiaduktem jezdnia w kierunku Rzeszowa ma po trzy pasy ruchu.
Odcinek, na którym zostanie dobudowany trzeci pas ruchu stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa i prowadzi bardzo duży ruch samochodowy. Według pomiarów wykonywanych w ramach generalnego pomiaru ruchu, w roku 2015 przejeżdżało tym odcinkiem średnio ponad 53 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych i wakacyjnych ilość tych pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory.

Północna obwodnica zamknie ring

Przypomnijmy, w lipcu br. rozpoczęła się budowa północnej obwodnicy Krakowa (droga S52). W ciągu trasy powstaną dwa tunele. Oszacowano, że – po oddaniu nowej drogi do użytku – każdego dnia ma korzystać z niej 30 tys. kierowców. Dzięki budowie tej trasy Kraków będzie otoczony tzw. ringiem. Aktualnie większość kierowców wyjeżdża na północ Krakowa ulicą 29 Listopada, która w godzinach porannych i popołudniowych zawsze jest mocno zakorkowana.

Inwestycja pochłonie 1,42 mld zł. Droga powstanie w ciągu trasy ekspresowej S52, będzie mieć około 12,5 km długości (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu). Elementami obwodnicy będą m.in. dwa tunele – pod rzeką Prądnik (653 m) i pod wzgórzami w Batowicach (496 m), a także jeden obiekt tunelowy – pod wzgórzem Syberia (98 m; tunelem można nazywać obiekt o długości co najmniej 100 m). Do tego przewidziano np. 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych czy cztery węzły: Modlnica, Zielonki, Węgrzce oraz Batowice.

S52 północna obwodnica gotowa ma być w 2023 r. – dzięki tej inwestycji Kraków będzie otoczony tzw. ringiem. Obecnie trasa obwodowa otacza miasto z trzech stron: zachodniej (DK94 oraz A4), południowej (A4) oraz wschodniej (S7).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto