Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polska sztuka ludowa w Marsylii

Redakcja
Muzeum Etnograficzne pokazuje polską kulturę za granicą. Francuzi na wystawie "Przejścia i powroty" poznają m.in. polskie stroje ludowe, malarstwo Nikifora i zobaczą, jak robi się tradycyjne pierogi.

Przeczytaj, co Krzysztof Trebunia, lider kapeli Trebunie-Tutki mówi o muzyce Podhala


- Tworząc wystawę Przejścia i powroty, próbowaliśmy opowiedzieć o tym, jak doświadczamy świata i jak go przeżywamy. My – twórcy wystawy, czyli czterdziestoosobowy zespół pracowników i współpracowników Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Ludzie pochodzący z różnych regionów Polski, w różnym wieku, różnych profesji, o różnej wrażliwości. To nasze przemyślenia, doświadczenia, nasze indywidualne przeżycia i wspomnienia złożyły się na materiał, z którego stopniowo, już w mniejszym, ośmioosobowym gronie, wysnuwaliśmy kolejne wątki i warstwy wystawy - mówi Małgorzata Szczurek, współtwórca wystawy.

Przejść, przeżyć, zobaczyć, co to znaczyło kiedyś, a co znaczy dziś - takie jest główne założenie twórców. Idea przechodzenia przez coś, spoglądania wstecz, oglądania na nowo, z innej  perspektywy, okazała się także kluczem do aranżacji wystawy. Poszczególne obiekty oświetlają się nawzajem swoimi znaczeniami, rodząc kolejne. Pomysłodawcy chcieli sprawdzić, co mówi dziś stuletnia kolekcja. Jakie głębsze znaczenia kryją gromadzone przez lata obiekty? Tytułowe "przejścia" – to wspomnienia z dzieciństwa, które w sobie nosimy. "Powroty" – to obecność tych wartości w nas dziś. Na 13 przystankach, w nowoczesnej scenografii, widz otrzymuje zaproszenie do spotkania się zarówno z kulturą Małopolski, jak i z samym sobą.

Kołowrotki, mechanizmy zamków do drzwi, obrazy na szkle, ule, ubiory, rzeźby, zabawki, fotografie – wszystkie te pozornie zwyczajne przedmioty, wykształcone kiedyś dla potrzeb życia, są ukazane jako nieustająco ważne i użyteczne dla naszej tożsamości. Za rzeczami stoją ludzie oraz siła kultury, która je wytwarza, a jednocześnie umie wprowadzić do życia duchowego dziś. Projekt pokazuje Małopolskę jako magnetyczny obszar kulturowy, o fascynującej mocy, który proponuje współczesnej Europie istotną rozmowę o wartościach.

Ule oglądane z góry układają się w ulicę. Wchodząc w przestrzeń ekspozycji, widzowie przechodzą na drugą stronę lustra, wkraczają w inny wymiar rzeczywistości. Przerysowane w skali przedmioty, niecodziennie zestawione eksponaty odsłaniają podszewkę świata. Podszewkę utkaną z  indywidualnych doświadczeń i przeżyć.

- Nie chodziło nam o to, aby wystawa w bezpośredni sposób ilustrowała nasze wspomnienia, lecz aby wywołała w widzach ten rodzaj odczuć, jakie pojawiły się w nas samych podczas warsztatów - wyjaśnia Małgorzata Szczurek - Na początek wybraliśmy Prowansję. Bo tak podobna i tak inna. Czy zechcą nas posłuchać? I czy przyjadą do nas podobnie się przedstawić? Z takich spotkań rodzą się nowe horyzonty. Kultura staje się językiem rzeczywistego dialogu - dodaje.

Co zobaczą Francuzi?


Twórczość Nikifora

Nikifor (1895–1968),czyli Epifaniusz Drowniak tosłynny malarz "naiwny". Urodził się w Krynicy, a z pochodzenia był Łemkiem (jedna z wielu mniejszości etnicznych w międzywojennej Polsce). Jego twórczość odkryto w latach 30. dwudziestego wieku. Zachwycali się nią paryscy kapiści, w latach 50. miał wiele wystaw zagranicznych. Jest jednym z najczęściej fałszowanych polskich malarzy. Zapewniamy jednak, że prace prezentowane na wystawie są oryginalne. Obrazy Nikifora łączą w sobie subtelność i prostotę. Jego malarstwo to delikatne barwy, frenetyczna geometria i uważne spojrzenie na codzienność.

Przestrój się

Ubranie – prywatny znak identyfikacji wizualnej. Potrzeba, obyczaj, moda. Ludowe stroje z Małopolski są dziś inspiracją dla młodych dizajnerów. Pociąga ich gra kolorów, organiczność form, piękno wzorów. Dawne znaki wpisują w nowy kontekst i sprawdzają, czy to działa.

Sensowna komplikacja
Klucz otwiera, ale i zamyka. Zamek widziany od tyłu nieoczekiwanie odsłania fascynujący swym pięknem mechanizm. Kluczem do tej opowieści są skojarzenia i wspomnienia. Bo każda z rzeczy znaczy coś innego w zależności od tego, kto, kiedy i jak na nią patrzy.

Wystawa wywodzi się z osobistych doświadczeń osób związanych z Muzeum Etnograficznym w Krakowie. W Domu Rzemiosła i Sztuk Rzemieślniczych w Marsylii będzie prezentowana od 10 lutego do 2 kwietnia 2011 r.

Scenariusz wystawy: Antoni Bartosz, Bożena Bieńkowska, Grzegorz Graff, Dorota Gruszka, Anna Mokrzycka, Małgorzata Oleszkiewicz, Ewa Rossal, Małgorzata Szczurek.
Konsultacja artystyczna oraz aranżacja plastyczna: Anna Mokrzycka
Konserwacja obiektów: Janina Czort, Karina Grzesiowska, Katarzyna Król-Goździk, Mariusz Kuschill, Wojciech Oberc, Jan Ostroga, Janina Prusak, Czesława Zamorska-Orwicz
Fotografie: Marcin Wąsik
Filmy: Urszula Sochacka
Grafiki: Anna Mokrzycka
Konsultacja producencka: Dorota Gruszka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto