Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pojedziemy szybciej pociągiem do Nowego Sącza. Ogłoszono przetarg na prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczan

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Dzięki inwestycjom PKP PLK będzie można znacznie szybciej dojechać z Krakowa do Nowego Sącza.
Dzięki inwestycjom PKP PLK będzie można znacznie szybciej dojechać z Krakowa do Nowego Sącza.
Coraz wyraźniej maluje się przyszłość komfortowych podróży koleją po południowej Małopolsce. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę połączenia kolejowego na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Inwestycja zapewni powrót pociągów na trasę po wieloletniej przerwie i zwiększy możliwości podróżowania ekologicznym środkiem transportu. O planach związanych z realizacją zadania oraz utworzenia szybkiego połączenia kolejowego aglomeracji krakowskiej z Nowym Sączem poinformowano podczas konferencji w siedzibie PKP PLK w Krakowie.

Dzięki inwestycji PKP PLK po 20 latach na trasę między Limanową a Nowym Sączem będą mogły wrócić regularne połączenia pasażerskie. Zakończenie realizacji zadania przewiduje się w 2026 roku. Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu dotyczącego szybkiego połączenia z Podłęża do Szczyrzca i dalej do Nowego Sącza (przez Tymbark i Limanową), a także odnogi do Chabówki (przez Mszanę Dolną i Rabkę Zaryte).

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to przedsięwzięcie, którego wartość szacuje się na około 10 miliardów złotych. Całość ma być gotowa do 2030 roku.

W PKP PLK przekonują, że nowe możliwości podróżowania pozytywnie wpłyną na warunki życia mieszkańców, inwestycja ma się przyczynić do lepszego wykorzystania ekologicznej kolei, co oznacza również korzyść dla środowiska.

– Konsekwentnie likwidujemy zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Potwierdzeniem tego jest realizacja projektu Podłęże-Piekiełko, który składa się zarówno z modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz, jak i budowy nowej linii między podkrakowskim Podłężem na południe. To projekt, który zmieni układ komunikacyjny Małopolski – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Pojedziemy szybciej pociągiem do Nowego Sącza. Ogłoszono przetarg na prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczan
Piotr Tymczak

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, dodaje: – Modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz, to niezwykle ważna inwestycja, która zwiększy dostępność komunikacyjną oraz wzmocni znaczenie i atrakcyjność kolei w regionie. Ogłoszenie kolejnego przetargu na wykonanie prac oznacza, że jesteśmy coraz bliżej realizacji celu przedsięwzięcia i tym samym spełnienia oczekiwań mieszkańców.

Powstanie 9 mostów i kolejowy tunel o długości blisko 4 km

Zakres prac w ogłoszonym przetargu na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany (za ok. 1,6 mld zł) obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Komfort zapewnią wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Perony zostaną wyposażone również w system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Na stacji Męcina, przewidziano dodatkowo budowę windy, która zwiększy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.

Planowane prace między Limanową a Klęczanami, podobnie jak na innych odcinkach trasy, to również budowa nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok.8 km - zostaną poprowadzone w nowym miejscu.

Dla sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów, zaprojektowano budowę nowych obiektów inżynieryjnych, m.in. 9 mostów i 4 wiaduktów. Istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego w miejscowości Pisarzowa, o długości blisko 4 km.

- Inwestycja będzie realizowana na terenie górskim. Do pokonania są duże wysokości. Po wykonaniu prac i uruchomieniu połączenia na tym odcinku na większej części pociągi będą jeździć z prędkością 160 km/h, a na części 150 km/h - wylicza Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Dzięki realizacji zadania mieszkańcy Limanowej będą mogli w 20 minut dojechać do Nowego Sącza.

Przygotowują połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko

Modernizacja trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże – Piekiełko (powiat limanowski, gmina Tymbark), które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Pojedziemy szybciej pociągiem do Nowego Sącza. Ogłoszono przetarg na prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczan
PKP PLK

W grudniu 2022 r. rozstrzygnięto przetargi na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej nr 104: Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. W połowie lutego 2023 r. ogłoszony został przetarg na odcinek Rabka Zaryte – Mszana Dolna. Teraz wykonany został kolejny krok w postaci ogłoszonego przetargu na odcinek Limanowa – bocznica Klęczany.

- Mamy nadzieję, że w najbliższych tygodniach będzie można wbić przysłowiową łopatę i rozpocząć prace, zapewne w pierwszej kolejności na odcinkach, na których już rozstrzygnęliśmy przetargi i wybrano wykonawców prac - informuje Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz zwiększy się dostępność południowej Małopolski w ruchu pasażerskim i towarowym, co ma wpłynąć na pobudzenie gospodarki. Poprawią się bezpieczeństwo oraz komfort jazdy i obsługi pasażerów. Czas przejazdu pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką skróci się do około 1 h.

- O linię Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna od wielu lat zabiegali również sami mieszkańcy. Proces przygotowania kolejnych etapów inwestycji wymagał skrupulatnej, wytężonej pracy wielu podmiotów i organów. Inwestycja ta podniesie komfort podróży także na trasie Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz. Na tych odcinkach oczekuje się, że czas przejazdu osiągnie odpowiednio: mniej niż 2 h i mniej niż 1 h. Miejscowości turystyczne zyskają lepsze połączenia, zwiększy się dostępność mieszkańców miejscowości zlokalizowanych wzdłuż nowej linii komunikacyjnej – informuje wicewojewoda Ryszard Pagacz.

Pojedziemy szybciej pociągiem do Nowego Sącza. Ogłoszono przetarg na prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczan
Piotr Tymczak

Wśród zakładanych efektów całości inwestycji wymienia się również:

  • lepsze połączenie regionów południowej Małopolski z dużymi aglomeracjami (w tym z Krakowem);
  • zwiększenie rangi przemysłowo-gospodarczej Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala;
  • stworzenie korzystnych warunków dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne;
  • wypełnienie luki w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

W ramach przebudowy, rozbudowy i budowy linii kolejowej nr 104 zaplanowano wykonanie m.in. następujących robót:

  • kompleksową wymianę torów ze wzmocnieniem podtorza na długości ok. 60 km;
  • budowę estakady w Limanowej oraz dwóch tuneli (rejon miejscowości Pisarzowa oraz Piekiełko);
  • kompleksową przebudowę dziesięciu przystanków osobowych oraz 6 stacji kolejowych;
  • przebudowę oraz budowę nowych obiektów inżynieryjnych;
  • budowę i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, przystosowanych do obecnych standardów i przepisów obowiązujących na nowych liniach kolejowych;
  • elektryfikację linii kolejowej.

Konieczna jest także rozbiórka istniejących peronów m.in. na przystanku osobowym Pisarzowa, Męcina, Chomranice oraz budowa nowych peronów wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem. Niektóre odcinki wymagają także zabezpieczenia skarp i osuwisk.

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto