reklama

Pociągi pojadą nową trasą przez Kraków?

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Stacja PKP w Swoszowicach ma się stać wielkim centrum przesiadkowym. Zostanie przebudowana Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Urzędnicy i kolejarze zapowiadają budowę przystanków dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kontrowersji jednak nie brakuje

Prezes Kolei Małopolskich zapowiedział, że od grudnia pociągi zaczną kursować - pilotażowo - po tzw. małej obwodnicy kolejowej Krakowa. Część składy z Wieliczki tradycyjnie pojedzie do Dworca Głównego PKP, a część w rejonie Zabłocia skręci w prawo i przez Dąbie dojeżdżać będzie na Olszę.

Na Olszy pociągi będą kończyć trasę na zbudowanym niedawno tymczasowym przystanku PKP. Tam też mają zaczynać trasę w drodze powrotnej. - Takie rozwiązanie pozwoli nam zwiększyć liczbę kursów z Wieliczki do Krakowa. W szczycie komunikacyjnym na trasie Wieliczka - Kraków Olsza będzie kursowało dziesięć par naszych pociągów - zapowiada Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich. - To rozwiązanie pokaże też, jaki jest potencjał „małej obwodnicy” - mówi prezes Stawowy.

Brakuje przystanków

Wspomniana „mała obwodnica”, po której obecnie kursują głównie pociągi towarowe, prowadzi dokładnie od stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę, Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do stacji Kraków Płaszów. Jej potencjał, o którym wspomina prezes Stawowy, byłby większy, gdyby znajdowało się na niej więcej przystanków, na których mogłyby się zatrzymywać pociągi pasażerskie - np. w rejonie al. Pokoju oraz ul. Mogilskiej. Wtedy podróżni dojeżdżający do Krakowa, mogliby tam z pociągu szybko i sprawnie przesiąść się chociażby do pojazdów MPK. Kolejarze mówią jednak wprost, że w najbliższym czasie na takie nowe przystanki nie ma szans.

- PLK nie ma w tym momencie w planach uruchamiania innych przystanków na tej trasie. Przewoźnicy nie zgłaszali do nas takiego zapotrzebowania - informuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Kolejarze zaznaczają jednak, że powstaną jednak inne stacje i przystanki, na innych liniach, które będą wykorzystywane w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). W 2019 r. otwarty ma zostać - budowany obecnie - przystanek kolejowy Kraków Bronowice w rejonie Armii Krajowej, z czterema nowymi peronami. Będą się na nim zatrzymywały pociągi jadące m.in. na lotnisko.

Przystanek w Bronowicach powstaje w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków-Katowice, z kolei w ramach trwającej dobudowa dodatkowych torów dla SKA - od centrum miasta do Bieżanowa - powstaną dwa inne nowe przystanki kolejowe. Jeden w rejonie Hali Targowej, drugi na os. Złocień. Powinny być gotowe w 2020 r.

Wczoraj urzędnicy miejscy ogłosili, że do końca 2019 roku przebudowana zostanie stacja Kraków Swoszowice. Ma stać się węzłem przesiadkowym. Przy stacji powstanie parking, który pomieści 150 aut. Kierowcy będą mogli zostawić tam samochody, by dojechać pociągiem do centrum. Z kolei do 2020 roku nowe przystanki PKP mają powstać też w rejonie os. Piastów i na Prądniku Czerwonym.

Studium i co dalej?

Uruchomienie kursów na „małej obwodnicy” i budowa kilku stacji będzie kolejnym, ale jednak małym krokiem do rozwoju szybkiej kolei w mieście, która byłaby alternatywą dla zakorkowanych ulic. Pod koniec 2017 roku, na zlecenie miasta, za 170 tys. zł. powstało opracowanie wskazujące, które z istniejących tras można wykorzystać w ramach SKA. Firma Altrans zarekomendowała przystosowanie do ruchu pasażerskiego trasy towarowej z Nowej Huty m.in. przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony, al. 29 Listopada, ul. Prądnicką - i dalej po już istniejącej trasie SKA - do lotniska. Dokument ten miał być wskazówką do konkretnych działań ale... tych brak.

- Wokół tego opracowania niewiele się działo przez ostatni rok. Jesteśmy na etapie konsultacji i zbierania opinii m.in. od PKP w sprawie zaproponowanych tras. Następnie będą podejmowane działania, ale trudno mi na razie określić jakie. Na razie koncentrujemy się na budowaniu poszczególnych przystanków kolejowych - przyznał wczoraj Włodzimierz Zaleski z magistrackiego Wydziału Gospodarki Komunalnej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Wideo

Materiał oryginalny: Pociągi pojadą nową trasą przez Kraków? - Dziennik Polski

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anonim

masakra, to jeszcze nie zaczęli rozbudowy stacji Swoszowice :O? Przecież to miało już dawno temu być zrobione :O

A
Anonim

I I

e
ed

dlaczego wszystkie pociagi chca pchac na lotnisko?
dlaczego nie ma w planach połaczenia z np Trzebini i Chrzanowa w kierunku Nowej Huty mysle ze to polaczenie cieszylbysie niezlym obciazeniem bo bezposredniego innego brak!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3