Po Krakowie przez rok będzie jeździł... pusty tramwaj

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Firma Stadler prowadzi projekt badawczo-rozwojowy pod roboczą nazwą TINA. Testy pojazdu z nowymi wózkami właśnie wystartowały w Krakowie.
Firma Stadler prowadzi projekt badawczo-rozwojowy pod roboczą nazwą TINA. Testy pojazdu z nowymi wózkami właśnie wystartowały w Krakowie. Konrad Kozłowski
Udostępnij:
Firma Stadler prowadzi projekt badawczo-rozwojowy pod roboczą nazwą TINA. Inżynierowie firmy skonstruowali nowy, innowacyjny typ wózków jezdnych do zastosowania w nowoczesnych tramwajach. Testy pojazdu z nowymi wózkami właśnie wystartowały w Krakowie.

FLESZ - Największy przetarg w historii polskiej kolei

- Naszym celem jest aby wózki TINA, po przejściu kompleksowych prób w warunkach rzeczywistej eksploatacji, stały się podstawowym komponentem przyszłych tramwajów Stadlera. Możliwość poddania nowej konstrukcji ocenie doświadczonego, technicznie zaawansowanego operatora jakim jest MPK Kraków bez wątpienia przyczyni się do optymalnego dopasowania nowego rozwiązania do oczekiwań najbardziej wymagających klientów. Cieszę się także, że przy tym innowacyjnym rozwiązaniu pracują nasi polscy inżynierowie – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Testy nowego rozwiązania potrwają około roku, jazdy testowe odbywają się bez pasażerów. Po ich pozytywnym zakończeniu, rozwiązanie TINA ma zostać skierowane do seryjnej produkcji.

- Innowacyjne wózki TINA to najnowsze rozwiązanie Stadlera w zakresie technologii tramwajowej. Nowoczesna konstrukcja zapewnia między innymi redukcję hałasu generowanego przez pojazdy komunikacji miejskiej, zmniejszenie zużycia elementów tocznych oraz gwarantuje wyższy komfort jazdy. Nowe wózki zostały zabudowane w tramwaju typu TANGO – podobnym do dostarczanych do MPK Kraków przez Stadler Polska nowoczesnych, niskopodłogowych pojazdów Lajkonik, zbudowanym specjalnie do celów badawczych. Testowy tramwaj wyposażony w nową konstrukcję rozpoczął właśnie eksploatację próbną w Krakowie - informują w MPK Kraków.

Zaznaczają tam, że testy odbywają się we współpracy z krakowskim przewoźnikiem.

Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia 2021 r. do Krakowa trafił ostatni z 50. tramwajów typu Lajkonik, pozyskanych w ramach realizowanego przez MPK projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. To pojazdy wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. Dwa z obecnie eksploatowanych wagonów są wyposażone w system umożliwiający jazdę na odcinku co najmniej 3 km bez sieci trakcyjnej.

Wideo

Materiał oryginalny: Po Krakowie przez rok będzie jeździł... pusty tramwaj - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie