Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa. Protestowali przeciwnicy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu

Klaudia Warzecha
Klaudia Warzecha
Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa przeciwko wprowadzeniu strefy czystego transportu w Krakowie.
Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa przeciwko wprowadzeniu strefy czystego transportu w Krakowie. Wojciech Matusik
W środę (9 listopada) pod Urzędem Miasta Krakowa zebrała się grupka mieszkańców przeciwnych wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w mieście. Pikieta miała związek z informacją, że radni na sesji będą debatować i głosować nad projektem wzbudzającej w mieście spore emocje uchwały. Ostatecznie jednak temat SCT nie wszedł do porządku obrad, a radni maja pochylić się nad tą sprawą dopiero za dwa tygodnie.

Protestujący krakowanie pod Urzędem Miasta z transparentami w środę (9 listopada) pojawili się jeszcze przed południem. Na przygotowanych plakatach można było przeczytać hasła takie jak: "Dajcie żyć", "Nie ma wolności bez własności" czy "Ręce precz od naszych aut".

Na początku listopada w Internecie pojawiła się także petycja do radnych Krakowa oraz prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego. "Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!", która miała wyrazić sprzeciw wobec przyjmowania uchwały o powstaniu w Krakowie Strefy Czystego Transportu.

Założenia wprowadzenia SCT

Przypominamy, że program Ochrony Powietrza zobowiązuje Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej SCT do końca 2022 r. Nowe zasady mają obowiązywać w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia SCT zakłada, że w pierwszym etapie zmiany zostaną wprowadzone od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. mają podlegać bardzo łagodnym ograniczeniom. W przypadku pojazdów benzynowych oraz na LPG do SCT będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku diesli obowiązywać mają normy - Euro 2 lub produkcja od 1995 r.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. mają podlegać nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód musi spełniać wyższe normy emisji spalin Euro: w przypadku benzyny lub LPG - Euro 3 lub od 2000 r., a dla diesli - Euro 5 lub od 2008 r.

Natomiast, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., dla silników diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.

Wyjątki od funkcjonowania SCT

Od zasad funkcjonowania SCT przewidziano wyjątki. Bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i specjalnych. Dodatkowo, dbając o szczególne potrzeby osób starszych, bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat (właściciel musi prowadzić pojazd). Wyłączeniem objęte będą również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.

Rada Miasta Krakowa uchwałą o SCT ma zająć się za dwa tygodnie.

Kryzys energetyczny

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pikieta pod Urzędem Miasta Krakowa. Protestowali przeciwnicy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto