Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parking na Stawach to nawet 250 nowych miejsc dla aut w centrum [ZDJĘCIA]

Piotr Rąpalski
Plac na Stawach zastawiony jest samochodami. Parkują tu okoliczni mieszkańcy, klienci targowiska i petenci pobliskich urzędów. Parking ma pozwolić odciążyć chodniki z aut. Pojawią się zakazy postoju
Plac na Stawach zastawiony jest samochodami. Parkują tu okoliczni mieszkańcy, klienci targowiska i petenci pobliskich urzędów. Parking ma pozwolić odciążyć chodniki z aut. Pojawią się zakazy postoju fot. Adam Wojnar
Jest plan by na placu na Stawach zbudować nowy naziemny parking. Obiekt miałby pomieścić od 190 do 250 aut, w zależności od wariantu. Klasyczny parking zmieści więcej aut, ale może oznaczać wycinkę drzew. Garaż z maszynami ustawiającymi auta będzie nieco mniejszy, ale może się okazać korzystniejszy.

Urzędnicy planują budowę kolejnego parkingu w Śródmieściu. Miałby on stanąć za targowiskiem na Placu na Stawach. Magistrat wystąpił już o opracowania, które oszacują wpływ budowy na środowisko. Powstanie parkingu popiera rada dzielnicy Zwierzyniec.

- Działania urzędników pozwalają nam rozpocząć dyskusję na temat inwestycji. Mieszkańcy o nią postulują jednak od lat - mówi Szczęsny Filipiak, szef rady dzielnicy Zwierzyniec.

Jakość kontra ilość

Powstały dwa warianty inwestycji, oba będą konsultowane z mieszkańcami. Pierwszy projekt zakłada naziemny, wielokondygnacyjny i w pełni zautomatyzowany parking na ok. 190 pojazdów. W tym przypadku, kierowca wjeżdżałby do środka, wysiadał z auta, a pojazd na wolnym miejscu ustawiałaby maszyna.

Druga opcja, to klasyczny naziemny parking, mieszczący nawet 250 samochodów., gdzie kierowcy sami szukaliby wolnego miejsca. Taki obiekt jest jednak bardziej szkodliwy dla środowiska i trzeba wydać więcej pieniędzy na jego wentylację.

- Parking miałby powstać na działce między biurowcem Wojewódzkiego Urzędu Pracy, a biurowcem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Obecnie istnieje tam plac postojowy dla kilkudziesięciu pojazdów - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor biura prasowego magistratu. W okolicy znajduje się też siedziba Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta.

Z parkingu oprócz mieszkańców i klientów targowiska, mogliby korzystać też petenci urzędów. Dziś w tym rejonie, mimo wprowadzenie strefy płatnego parkowania, chodniki nadal zastawione są samochodami. Znaleźć miejsce do parkowania jest niezwykle trudno.

- Już pięć lat temu mieszkańcy wnioskowali o ten parking. Dobrze, że w końcu gmina zrobiła ruch w tym kierunku - mówi Szczęsny Filipiak, przewodniczący rady dzielnicy Zwierzyniec.

Sprawą do rozwiązania pozostaje zachowanie w tym miejscu miejskiej zieleni. Są pomysły, aby dach parkingu pokryć zielenią i stworzyć tam kawiarnię. A ściany budynku obsadzić roślinnością pnącą.

Jest jednak sporo przeciwników budowy parkingów w Śródmieściu, którzy uważają, że ściąga to do centrum dodatkowy ruch, co pogarsza i tak już fatalny stan powietrza w Krakowie.

- Parkingi w Śródmieściu mają służyć ograniczeniu parkowania przyulicznego. Dzięki temu uwalniamy przestrzeń dla pieszych i rowerzystów - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor biura prasowego magistratu.

Fakty o parkingach

Budowa parkingów na Placu na Stawach i pod Placem Inwalidów została wpisana do Programu Budowy Parkingów w Krakowie, który rada miasta uchwaliła już w 2012 roku.

Dokument zakłada wybudowanie aż 51 dużych parkingów, na które trzeba by wydać ok. 2,3 mld zł. Gmina nie ma takich pieniędzy, a program realizowany jest bardzo powoli.

Od uchwalenia dokumentu powstał na razie tylko parking pod Muzeum Narodowym na 150 miejsc. Otwarto go w listopadzie 2014 roku. Kosztował 17 mln zł. W tygodniu zajętych jest w nim jednak tylko 30-40 miejsc. Co więcej obiekt ten znajduje się w odległości niecałego kilometra w linii prostej od Placu na Stawach. Istnieje zatem ryzyko, że nowy obiekt także nie będzie się cieszył popularnością.

Są szanse, że w tym roku zostanie zakończona budowa parkingu "Korona". Przewidziany jest na ok. 185 miejsc. Będzie to obiekt naziemny, zlokalizowany u zbiegu ulic Warneńczyka i Zamoyskiego. Koszt inwestycji to 9,7 mln zł.

Na liście parkingów do budowy pozostają takie lokalizacje jak np. Nowy Kleparz, Plac Kossaka, Rondo Matecznego, Hala Targowa, Dietla/Starowiślna, Plac Biskupi. Ta ostatnia została już jednak skutecznie oprotestowana przez mieszkańców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto