Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od 2014 klimatyzacja standardem w autobusach w Krakowie

Paulina Korbut
Najmłodszy autobus w Krakowie - zaledwie miesięczny przegubiowiec Solaris Urbino  18. Ma długość 18 m, szerokosć 2,55 m i dla pasażerów przewidziano w sumie 174 miejsca
Najmłodszy autobus w Krakowie - zaledwie miesięczny przegubiowiec Solaris Urbino 18. Ma długość 18 m, szerokosć 2,55 m i dla pasażerów przewidziano w sumie 174 miejsca Adam Wojnar
Od przyszłych wakacji w krakowskich autobusach możemy spodziewać się wielu udogodnień dla pasażerów. Kupi je prywatna firma, która wygra przetarg ogłoszony na operatora 12 linii autobusowych w Krakowie.

Klimatyzacja, tablice informujące pasażerów o aktualnym położeniu pojazdu, automaty biletowe, w których można płacić kartą bankomatową - to jedne z nowości, które pojawią się "na standardzie" w autobusach kursujących po Krakowie. Wyniki przetargu na ich zakup mają być ogłoszone 17 czerwca. Wtedy okaże się, kto będzie nas woził autobusami na spółkę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, do tej pory zgłosiło się do przetargu ośmiu oferentów.

Jak podkreśla organizator przetargu, czyli Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, z nowego rozwiązania przede wszystkim skorzystają pasażerowie. Autobusy obsługiwane przez wybranego przewoźnika będą nie tylko kusić nowoczesnym wnętrzem, ale też większą częstotliwością kursów.

Umowa z firmą Mobilis sp. z o.o., która obecnie obsługuje trzy linie: 152, 178, 304 i 301, wygasa w lipcu 2014 r. Miesiąc później nowy przewoźnik będzie obsługiwał już 12 linii. To: 102, 120, 138, 142, 152, 159, 168, 178, 182, 352, 482 i 502.

- Ich wybór nie jest przypadkowy. To w większości trasy, które cieszą się sporą popularnością i gdzie potrzebujemy większych pojazdów - tłumaczy Grzegorz Sapoń, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu publicznego. Miasto przed potencjalnym przewoźnikiem postawiło sporo wymagań. Po pierwsze, wszystkie zakupione przez niego autobusy będą musiały być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane w 2014 r.

Po drugie, będą musiały posiadać wiele udogodnień dla pasażerów niepełnosprawnych - mają być niskopodłogowe, a zatrzymując się na przystanku, będą musiały być wyposażone w wysuwaną rampę oraz możliwość "przyklęku", czyli dodatkowego obniżenia podwozia. Standardem ma być także klimatyzacja. Obowiązkowo mają być wyposażone w automaty biletowe, w których będzie można zbliżeniowo płacić kartą. Nie zabraknie nowoczesnych tablic, na których będzie wyświetlane aktualne położenie pojazdu na trasie i jaki będzie najbliższy przystanek. Każdy pojazd będzie miał też komputer pokładowy, który będzie współpracował z tablicami informacyjnymi na przystankach i podawał czekającym czas spóźnienia autobusu.

- Obecnie tablice informują tylko o przyjeździe tramwaju. W przyszłe wakacje się to zmieni - zapowiada Sapoń. Pozostaje jeszcze ostatnia kwestia wyglądu pojazdów. Obecnie linie obsługiwane przez Mobilis są widoczne, bo mają żółty kolor. Za rok tak nie będzie.

- Wszystkie nowe pojazdy będą biało-granatowe - podkreśla zastępca dyrektora ZIKiT. Wśród tych, którzy zgłosili się do przetargu, jest firma Mobilis, który wozi krakowian od 2008 r. - Dobrze współpracuje się nam z miastem, dlatego postanowiliśmy wystartować. Zresztą mamy w tej materii niemałe doświadczenie, bo od dawna działamy już na większym, warszawskim rynku - mówi Ireneusz Michał Hyra, rzecznik prasowy firmy Mobilis. Jak dodaje, jeśli firma wygra, to jest spora szansa na to, że w Krakowie na stałe zawitałyby 19-metrowe przegubowce, które firma testowała w Krakowie w połowie kwietnia br. Nowoczesne autobusy ucieszą mieszkańców Krakowa.

- Autobusem linii 102, który ma przejść w ręce prywatnego przewoźnika, jeżdżę teraz dość często. I to niemal od pętli do pętli. Zawsze trafiam na tę "krótką" 102, w której w połowie trasy brakuje miejsc siedzących i ludzie się gniotą. Mam nadzieję, że autobusy, które się tam pojawią, będą większe - mówi Katarzyna Rożek, studentka AGH.

- Bardzo fajnie, że zwiększy się liczba linii z prywatnymi operatorami. Jeżdżę często samochodem po trasie 152 i już dawno zauważyłam, że kierowcy żółtych autobusów zachowują się na drodze bardziej kulturalnie niż w tych niebieskich - zauważa Izabela Kaim, studentka Politechniki Krakowskiej.

Jak podkreśla Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, trwający przetarg na przewoźnika to niejedyna okazja "odświeżenia" miejskiego taboru.

- W Krakowie cały czas przybywa nowoczesnych, wygodnych i bezpiecznych pojazdów. W tym roku zakończyła się już dostawa 24 nowych tramwajów NGT8 zakupionych w ramach unijnego projektu- zapowiada rzecznik MPK.

Przyznaje, że rozpoczęto także modernizację wagonów GT8S , dzięki czemu kolejne 28 tramwajów zostanie wyposażonych w tzw. niskie podłogi. Jeśli zaś chodzi o autobusy, w tym roku w ramach zamówienia z 2011 r. do Krakowa zostało dostarczonych kolejnych 29 pojazdów. W przyszłym roku dotrze ostatnia partia, czyli 28 autobusów. Zastąpią tabor z lat 90.



Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto