Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe wydziały i jednostki. Zmiany w krakowskim magistracie

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Prezydent Jacek Majchrowski zmiany w urzędzie zapowiadał już przy okazji prezentowania swoich wiceprezydentów
Prezydent Jacek Majchrowski zmiany w urzędzie zapowiadał już przy okazji prezentowania swoich wiceprezydentów Piotr Ogórek
10 nowych wydziałów plus jednostki, które powstały na gruzach Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Większość z nich ma już dyrektorów wybranych przez Jacka Majchrowskiego. Jak mówi prezydent, od zawsze kieruje się zasadą awansu wewnętrznego. Stąd na stanowiskach próżno szukać nowych nazwisk.

I tak, przy okazji reorganizacji w magistracie, dyrektorką Zarządu Inwestycji Miejskich została Iwona Król. To była wicedyrektorka ZIKiT, która ma zakaz pełnienia funkcji publicznych. Wyrok (jeszcze za czasy poprzedniego zarządu dróg pod kierownictwem Jana Tajstera) nie jest jednak prawomocny, więc władze miasta nie widzą przeszkód, żeby mianować Iwonę Król na nowe stanowisko.

Zastąpi Janinę Pokrywę, która ma trafić do Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Z kolei Zarządem Transportu Publicznego pokieruje Łukasz Franek, do niedawna wicedyrektor ZIKiT. Inny wicedyrektor tej jednostki, Paweł Sularz, został szefem Zarządu Cmentarzy Komunalnych.

W magistracie nadal będzie 40 wydziałów. Wśród nich nowe, m.in. Krakowskie Centrum Świadczeń, gdzie mieszkańcy będą mogli załatwić w jednym miejscu wszystkie formalności związane z pobieranymi przez nich świadczeniami. Nową jednostką będzie też Wydział Komunikacji Społecznej, o czym pisaliśmy w „Dzienniku Polskim” pod koniec listopada. Ma on w większym stopniu docierać do konkretnych grup mieszkańców, by poszerzyć ich wiedzę o działaniach miasta. Zdecydowana większość nowych wydziałów i jednostek ma już swoich dyrektorów. To z reguły te same nazwiska związane z prezydentem Jackiem Majchrowskim od lat. Konkursy odbywają się natomiast na dyrektorskie stanowiska w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa (ZDMK), Wydziale Edukacji i Biurze ds. Podatku VAT. Obecna liczba urzędników zwiększy się do ok. 2800. Większość zmian wejdzie w życie od stycznia 2019 roku.

Wewnętrzny awans

- Raz na jakiś czas trzeba dokonać zmian, a początek kadencji to dobry termin. Urząd powinien być tak zorganizowany, żeby jak najsprawniej odpowiadać na potrzeby mieszkańców - mówił wczoraj prezydent Jacek Majchrowski. Jak podkreślił, nowe wydziały powstały w wyniku w wyniku łączenie lub dzielenia dotychczasowych. Jest to też dobra okazja, do wymiany na stanowiskach kierowniczych.

- Zawsze stosowałem zasadę, iż odpowiedzialne funkcje w urzędzie powinni pełnić ci wszyscy, którzy znają się na materii, którą mają zarządzać. Nie brałem pod uwagę nigdy działaczy politycznych. Praca urzędnika jest specyficzna, wymaga znajomości nie tylko urzędu, ale także meritum sprawy. Decyzje zapadające w UMK rzutują na losy wielu ludzi. Wymagają zatem odpowiedzialności i fachowości - przekonywał prezydent. Stąd na nowych stanowiskach pojawią się głównie ludzie pracujący w urzędzie od lat.

Dyrektorka z wyrokiem

Takim odpowiedzialnym pracownikiem ma być np. Iwona Król. To wieloletnia wicedyrektorka byłego już ZIKiT-u i wcześniejszego zarządu dróg, kiedy kierował nim Jan Tajster. Oboje zostali skazani za nieprawidłowości przy przetargach na organizację ruchu podczas wizyty papieża Benedykta XVI w 2006 r. Jedną z kar jest m.in. zakaz pełnienia funkcji publicznych. Wyrok jest jednak nieprawomocny, a rozprawa apelacyjna ruszyła na początku grudnia tego roku.

Zdaniem władz miasta, obecnie nie ma więc przeszkód, aby Iwona Król pełniła funkcję kierowniczą w miejskiej jednostce. Zastąpi ona bowiem Janinę Pokrywę na stanowisku dyrektorki Zarządu Inwestycji Miejskich. Pokrywa ma trafić natomiast do ZDMK, najpewniej na fotel wicedyrektora.

ZDMK to jedna z trzech jednostek, gdzie odbywa się nabór w drodze konkursu. Na dyrektora jednostki zgłosiło się troje kandydatury. Jednym z nich ma być Marcin Hanczakowski, obecnie pełniący obowiązki dyrektora jednostki. To dość zaskakujące, bo wcześniej deklarował, że nie będzie startował w konkursie. Urzędnicy nie chcieli wczoraj podać nazwisk kandydatów, choć mają taki obowiązek. Jedna z kandydatur miała zostać odrzucona ze względów formalnych.

Pozostałe konkursy

Nabór trwa także na dyrektora Wydziału Edukacji, po tym jak Anna Korfel-Jasińska została zastępczynią Jacka Majchrowskiego. Konkurs ma także wyłonić dyrektora nowego wydziału - Biura ds. Podatku VAT. - Nie mamy w urzędzie za dużo specjalistów od podatku VAT, stąd konkurs - mówi Marta Nowak, dyrektorka magistratu. Biuro ma się zająć centralizacją podatku w skali gminy.

Nowością ma być Krakowskie Centrum Świadczeń. Mieszkańcy będą w nim mogli załatwić wszystkie formalności związane z zasiłkami rodzinnymi, dodatkami mieszkaniowymi, świadczeniami opiekuńczymi i rodzicielskimi, becikowym czy 500+ i 300+.

- Chcieliśmy skoncentrować sporo rzeczy. Centrum Świadczeń to właśnie taki przykład - zaznaczył prezydent. Centrum znajdzie się przy ulicy Stachowicza, gdzie aktualnie działa Wydział Spraw Społecznych. W budynku zostanie przeprowadzony gruntowny remont parteru. W dalszych planach jest także umiejscowienie w jednym miejscu wydziału architektury, biura planowania przestrzennego i geodezji. - Chcemy także doprowadzić do rozwoju biura planowania, aby zrezygnować ze zlecenia opracowywania planów miejscowych na zewnątrz. To sporo kosztuje, a ci którzy z reguły wygrywają, są spoza Krakowa i nie czują materii naszego miasta. Potem to trzeba weryfikować - uważa prezydent.

Urzędnicy nie wykluczają, że w tej kadencji pomyślą o budowie nowej siedziby magistratu. - Urząd jest rozproszony w 25 budynkach i lokalach, których część wynajmujemy. To niekomfortowe, bo wszystko powinno być skupiono w jednym lub niewielkiej liczbie miejsc. Od wielu lat przymierzamy się do jednej siedziby i trzeba iść bardziej aktywnie w tym kierunku. Jedną z propozycji jest siedziba przy ulicy Centralnej - wspomniał Jacek Majchrowski.

Urząd miasta czeka wkrótce wzrost zatrudnienia. Aktualnie urzędników jest już ponad 2700, a ich liczba zwiększy się do ok. 2800. - Jednak nie z powodu reorganizacji wydziałów. Będziemy realizować znacznie więcej zadań. Na przykład zmiana użytkowania wieczystego we własność. Tam będzie trzeba zatrudnić kilkadziesiąt dodatkowych osób. Ok. 40 osób to wydział inżyniera miejskiego ruchu - wylicza Marta Nowak.

Nowe i stare wydziały z nowymi dyrektorami

  • Biuro Nadzoru Właścicielskiego - Michał Marszałek;
  • Wydział Kontroli Wewnętrznej - Monika Augustyniak;
  • Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia - Elżbieta Kois-Żurek;
  • Centrum Świadczeń - Jan Żądło;
  • Wydział Komunikacji Społecznej - Monika Chylaszek;
  • Wydział Strategii, Planowania i Monitorowanie Inwestycji - Janusz Moskwa;
  • Wydział Przedsiębiorczość i Innowacji - Katarzyna Wysocka;
  • Wydział Mieszkalnictwa - Andrzej Poznański;
  • Wydział Turystyki - Elżbieta Kantor;
  • Biuro ds. Dzielnic - Natasza Kucharska;
  • Miejski Inżynier Ruchu - Łukasz Gryga;
  • Zarząd Cmentarzy Komunalnych - Paweł Sularz;
  • Zarząd Inwestycji Miejskich - Iwona Król;
  • Zarząd Transportu Publicznego - Łukasz Franek.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Smog skraca życie. Jesteśmy jak palacze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowe wydziały i jednostki. Zmiany w krakowskim magistracie - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto