Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa stacja kolejowa w Krakowie otwarta. Ale problemów nie brakuje

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Stacja Kraków Bonarka
Stacja Kraków Bonarka AM
Zmodernizowana stacja PKP Kraków Bonarka została otwarta dla pasażerów. Do ich dyspozycji są dwa nowe perony oraz kładka, która ułatwi komunikację w tej części miasta. Ze stacji tej teoretycznie można w kilka minut dojechać do centrum stolicy Małopolski. Na razie jednak do śródmieścia dojeżdżać będzie z Bonarki... zaledwie kilka pociągów w ciągu doby - jeden na kilka godzin. Na samym obiekcie widać dodatkowo niedoróbki, które należy poprawić.

FLESZ - Ile Polak musi pracować na iPhone’a?

od 16 lat

Kolejarze z PKP PLK podkreślają, że zmodernizowana stacja Kraków Bonarka jest tak przygotowana, by łatwo korzystać z niej mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonawcy wybudowali dwa perony (200 i 300 metrów długości). Platformy są większe i wyższe od dotychczasowych. Wyposażono je w ścieżki naprowadzające i nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Na stacji pojawiły się też oznaczenia w alfabecie Braille’a.

- Oddanie do ruchu stacji Kraków Bonarka to kolejny krok do uczynienia kolejowego ruchu aglomeracyjnego w Krakowie bardziej drożnym i bardziej komfortowym. Inwestycje rządowe pracują na rzecz pasażerów zarówno w transporcie dalekobieżnym, jak i miejskim. Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu i jej rozbudowa jest jednym z przejawów dbałości o klimat i środowisko - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Nowością jest kładka, która łączy perony z położonymi po obu stronach torów ul. Puszkarską i ul. Tischnera. Kładka jest w pełni zadaszona i wyposażona w windy i klatki schodowe. Konstrukcja jest szersza od podobnych tego typu obiektów. Wykonawcy na stacji wymienili również tory, rozjazdy i sieć trakcyjną.

- Stacja w Bonarce będzie ważnym elementem rozwijającej się krakowskiej kolei aglomeracyjnej. Dzięki projektom realizowanym przez PLK mieszkańcy zyskają nową, szybką i wygodną komunikację – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Problem jednak w tym, że na razie ze stacji Kraków Bonarka do centrum Krakowa w ciągu doby dojedzie zaledwie kilka pociągów - średnio jeden na kilka godzin. Nie stanie się więc ona obecnie miejscem, z którego okoliczni mieszkańcy będą regularnie dojeżdżać koleją do śródmieścia np. do pracy.

Stacja znajduje się w rejonie popularnego centrum handlowego Bonarka, wiele osób z innych rejonów miasta mogłoby więc teoretycznie do tej galerii dojeżdżać pociągiem. Do tego jednak potrzebne są częstsze i regularne kursy.

- Ze względu na prowadzone wciąż prace w centrum Krakowa (między Zabłociem a stacją Kraków Główny dostępny jest na ten moment tylko jeden tor) ze stacji Bonarka na razie odjeżdżać będzie ograniczona liczba pociągów. To jednak będzie się zmieniać, przewoźnicy planują uruchomić kursy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę, a pociągi będą się zatrzymywać również na stacji Kraków Bonarka. Jeszcze w tym roku liczba pociągów dostępnych dla pasażerów na tej stacji zwiększy się - wyjaśnia Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.

Do poprawki jest również kilka elementów na samej stacji. Pojawiliśmy się na niej w czwartek, na kilkanaście godzin przed otwarciem. Niestety w wielu miejscach nawierzchnia jest nierówna, miejscami wciąż mało estetyczna (widoczne na zdjęciach).

- Na razie stacja przeszła tzw. odbiory eksploatacyjne, czyli została dopuszczona do użytku. A odbiory końcowe będą dopiero we wrześniu. Wykonawca będzie jeszcze robił poprawki, do których został zobligowany - zapewnia Piotr Hamarnik.

Modernizacja krakowskiej Bonarki to element przebudowy linii kolejowej 94, na odcinku od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. W ramach wartej przeszło 250 mln zł inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, powstały m.in. dwa nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Nowe oblicze zyskały również stacje w Skawinie i Podborach Skawińskich, oraz przystanki Skawina Zachodnia i Kraków Sidzina.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowa stacja kolejowa w Krakowie otwarta. Ale problemów nie brakuje - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto