Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

NIK: Stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych w naszym kraju nie jest w pełni zadowalający

Bartosz Dybała
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych. "Poprawę bezpieczeństwa przewozów utrudniają bariery prawne, finansowe i organizacyjne, w tym związane przede wszystkim z niewłaściwym stanem technicznym blisko połowy linii kolejowych oraz przestarzałym taborem kolejowym" - twierdzą kontrolerzy.

Przestarzały tabor wydaje się być głównym problemem przewoźników. Najstarsze są wagony Przewozów Regionalnych. Ich średni wiek to prawie 33 lata. Roczne wagony ma Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na drugim miejscu od dołu są Koleje Małopolskie. Średni wiek wagonów to 2,3 lata.

"Skontrolowane spółki wypełniały, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, zadania w zakresie nadzoru nad utrzymaniem taboru w stanie technicznym zapewniającym bezpieczeństwo przewozów pasażerów i ładunków" - stwierdzają kontrolerzy.

NIK skontrolowała również infrastrukturę i dworce kolejowe. Wnioski są następujące:

- Wyniki kontroli przeprowadzonych na zlecenie NIK przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w 23 zakładach linii kolejowych
PKP PLK S.A. wykazały szereg nieprawidłowości obniżających poziom bezpieczeństwa przewozów pasażerów i ładunków;

- Kontrole stanu technicznego 46 mostów i wiaduktów kolejowych przeprowadzone na zlecenie NIK – przy udziale Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego – przez wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego wykazały nieprawidłowości w zakresie utrzymania 38 (tj. 83%) poddanych oględzinom obiektów inżynieryjnych;

- Kontrole 238 kolejowych obiektów dworcowych przeprowadzone na zlecenie NIK przez Państwową Straż Pożarną wykazały nieprawidłowości dotyczące nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz występowania innych zagrożeń w przypadku 175 (tj. 74%) dworców.

Rok 2016 był najbezpieczniejszy dla transportu kolejowego w Polsce w okresie ostatnich 5 lat, a w I półroczu 2017 r. odnotowano w tym zakresie dalszą poprawę. W wyniku działań jednostek kontrolowanych spadła liczba wypadków na liniach kolejowych z 638 w 2015 r. do 581 w 2016 r. (o prawie 9 proc.) oraz ofiar śmiertelnych z 228 do 169 (o 26 proc.). Zmniejszeniu uległa również liczba najechań pojazdów kolejowych na osoby przechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych z 235 do 174 (o 26 proc.) oraz kradzieży i dewastacji infrastruktury kolejowej z 3 275 do 2 486 zdarzeń (o 24 proc.). Szacunkowe dane za cały 2017 r., wskazujące na wyższą liczbę wypadków i poważnych wypadków kolejowych (spowodowaną innym sposobem rejestracji i/lub wzrostem liczby tych zdarzeń w drugiej połowie 2017 r.).

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto