Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niezadowolony pasażer łódzkiego MPK

Agnieszka Magnuszewska
Jeśli pasażerowie chwalą, to nowe autobusy
Jeśli pasażerowie chwalą, to nowe autobusy fot. Krzysztof Szymczak
Z badań satysfakcji pasażerów łódzkiego MPK, których w październiku przeprowadziła firma wynajęta przez Zarząd Dróg i Transportu wynika, że zaledwie 48,3 procent łodzian jest zadowolonych z komunikacji miejskiej. Mieszkańcom Łodzi przeszkadzają spóźnienia, brud i mała częstotliwość kursowania. Chwalą za to nowy tabor oraz kierowców.

ZDiT bada zadowolenie z pasażerów od 2008 roku. Nie jest to jednak inicjatywa, która ma służyć zwiększeniu częstotliwości kursów czy dostosowaniu linii do potrzeb łodzian.

- Badania robione są na potrzeby raportu z wykonania projektu Łódzki Tramwaj Regionalny. Jednak badani są nie tylko ci pasażerowie, którzy jeżdżą po trasie ŁTR - wyjaśnia Wojciech Makowski, rzecznik niezmotoryzowanych.

Ubiegłoroczne badania na zlecenie ZDiT zostały przeprowadzone równolegle z badaniami Deloitte, w których transport zbiorowy oceniali mieszkańcy siedmiu największych miast Polski. Łódź wypadła wtedy najgorzej.

Niestety, w tym roku zadowolenie z MPK jest jeszcze mniejsze. Poziom satysfakcji pasażerów jest o 1,2 procent niższy niż w ubiegłym roku.

Z przebadanych 1.122 łodzian aż 39,4 procent w ogóle nie korzysta z usług MPK. Natomiast codziennie autobusami i tramwajami jeździ tylko jedna piąta mieszkańców Łodzi. Powód? Przede wszystkim opóźnienia. Przeszkadzają one aż 28 procent łodzian. Mają prawo się zżymać, jeżeli dopuszczalny margines opóźnienia, jaki podawali podczas badań, to 3,2 minuty.

Brud jest drugą w kolejności wadą MPK wskazywaną przez respondentów, a trzecią częstotliwość kursów. Ta ostatnia zależy od ZDiT i władz miasta.

- Ten raport powinien być podstawą oceny wiceprezydenta Banaszka. Widać z niego, że jak na razie nie zahamował upadku transportu zbiorowego w Łodzi - podkreśla Wojciech Makowski. - Miasto jak najszybciej powinno znaleźć sposób na zachęcenie łodzian do komunikacji miejskiej. W innym przypadku wpływy z biletów będą spadać, bo coraz mniej osób będzie korzystać z MPK.

Przewoźnik zdaje sobie sprawę, że dla łodzian najważniejsza jest pewność, by autobus lub tramwaj przyjechał.

- Dlatego w tym roku kupiliśmy 45 nowych autobusów i to z klimatyzacją. W ogóle mamy jeden z lepszych taborów autobusowych w Polsce. Z wymianą tramwajów musimy poczekać aż zostaną wyremontowane torowiska - wyjaśnia Marcin Małek z biura prasowego MPK.

Łodzianie najbardziej zadowoleni są właśnie z taboru oraz z zachowania kierowców. Tych ostatnich jako zaletę MPK postrzega 12 procent łodzian.

* * * * *

Tylko 48,3 proc. łodzian jest zadowolonych z MPK
21,4 proc. łodzian korzysta codziennie z usług MPK
28 proc. łodzian narzeka na spóźnienia MPK
17 proc. łodzian uważa, że brud w taborze MPK jest największą wadą
9,7 proc. respondentów skarży się na słabą częstotliwość kursów
32,5 proc. łodzian jest zadowolonych z taboru MPK
12 proc. łodzian uważa, że największa zaleta MPK to kierowcy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto