Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Niekończąca się strefa płatnego parkowania. Obejmie całe miasto?

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
W lipcu radni zdecydowali o powiększeniu strefy płatnego parkowania. Teraz chcą konsultacji w kolejnych pięciu rejonach. Urzędnicy niezbędne analizy przeprowadzą w przyszłym roku. Ich zdaniem, strefa nie koniecznie pojawi się tam, gdzie wskazuja radni.

WIDEO: Krótki wywiad

Radni zdecydowali, że konsultacje odnośnie wprowadzenia do strefy płatnego parkowania (SPP) nowych obszarów obejmą Bronowice, Dąbie, Prądnik Czerwony, resztę Krowodrzy oraz część Łagiewnik. Zobowiązali także prezydenta i jego urzędników do wykonania tam analiz zasadności wprowadzenia strefy oraz poziomu zajętości miejsc parkingowych. Na przyszłe wakacje zaplanowane jest już duże poszerzenie strefy. Niewykluczone, że jego skala znacząco się zwiększy. Przy okazji znów padają pytania, czy strefa rozleje się wkrótce na całe miasto, a szlabany na osiedlach zastąpią parkomaty.

W połowie lipca radni zdecydowali o sporych zmianach w SPP. 22 września w życie weszło pierwsze poszerzenie. Płatne parkowania objęło wtedy Zabłocie, os. Podwawelskie oraz rejon ulic Wita Stwosza, Prandoty i al. 29 listopada do wysokości torów kolejowych. Z kolei w połowie grudnia zaczną obowiązywać nowe, wyższe stawki za parkowania.

Poszerzenia na wakacje 2020

W lipcu radni podjęli także decyzję, że strefa obejmie kolejne obszary, tyle że od wakacji przyszłego roku. Chodzi o część Krowodrzy do granicy ulicy Głowackiego, Piastowskiej (wzdłuż Czarnowiejskiej i Nawojki), Wrocławskiej i linii kolejowej. Do tego dalsze fragmenty Zwierzyńca, od ulicy Kasztelańskiej, wzdłuż alei Focha do rzeki Rudawa oraz pomiędzy ulicami Emaus i Królowej Jadwigi, do Piastowskiej. W wakacje 2020 strefa ma się także pojawić między ulicami Kapelanka, Brożka, Wadowicka i Konopnickiej oraz na kolejnych ulicach Grzegórzek, w rejonie ulic Fabrycznej i Cystersów, o co wnioskowali mieszkańcy, oraz pomiędzy aleją Pokoju i Wisłą, do nasypu kolejowego.

Zgodnie z przepisami, przed wprowadzeniem strefy, trzeba przeprowadzić konsultacje społeczne oraz wykonać analizy określające m.in. poziom zajętości miejsc. W tym samym czasie powinny się więc odbyć szerokie konsultacje dla obszarów z uchwały lipcowej oraz z 25 września. Zgodnie z tą drugą, konsultacje powinny potrwać do 60 dni i zakończyć się do końca czerwca.

Kolejne pięć obszarów, kiedy całe miasto?

Szczegółowy obszar objęty konsultacjami prezentujemy na końcu tekstu. Jeśli strefa poszerzy się o wszystkie te rejony, a wiele na to wskazuje, bo domagają się tego mieszkańcy i poszczególne rady dzielnic, to płatne parkowanie obejmie ogromny obszar. W takim wypadku strefy nie będzie w pięciu nowohuckich dzielnicach, a także w Bieżanowie-Prokocimiu, Swoszowicach, Prądniku Białym, Podgórzu Duchackim i Łagiewnikach-Borku Fałęckim. Pozostałe dzielnice będą objęte strefa w całości lub w części.

To wszystko rodzi pytanie, czy płatne parkowanie wkrótce nie obejmie całego miasta. Takie obawy wyrażali radni, choć wszyscy głosowali za przeprowadzeniem konsultacji.

- Strefa pierwotnie miała służyć ograniczeniu dostępu do zabytkowej części miasta, a teraz rozlewa się i nie zdziwię się, jeśli za kilka lat rozleje się na całe miasto i dzisiejsze szlabany na osiedlach zostaną zastąpione przez parkomaty - mówił Wojciech Krzysztonek (Koalicja Obywatelska).

Za byli także wszyscy radni PiS, choć mieli wiele uwag. Szef klubu Włodzimierz Pietrus wyraził zdanie, że urzędnicy przeprowadzą konsultacje, a potem prezydent i tak zrobi, co chce. - Tak było z organizacją ruchu na Kazimierzu - mówił.

Nie ma innego wyjścia

Przewodniczący rady miasta Dominika Jaśkowiec (KO), autor uchwały o konsultacjach, jeszcze przed wakacjami mówił, że chciałby, aby było to ostatnie poszerzenie. Choć zdaje sobie sprawę, że w przyszłości może się to zmienić. Jego zdaniem nie ma jednak innej drogi.

- W przepisach krajowych brakuje zapisów, które pozwalałyby tworzyć miejsca parkingowe na osiedlach tylko dla mieszkańców. To rodzi ryzyko, że będą kolejne poszerzenia - mówi Jaśkowiec. Jak dodaje, w obszarach zaproponowanych do konsultacji możliwe są buforowe strefy, obowiązujące tylko w godzinach od 8 do 17, kiedy są największe problemy z zaparkowaniem.

Urzędnicy wstępnie zakładają, że najpierw przeprowadzą analizy, a potem, z danymi w ręku, rozpoczną konsultacje. - Moim zdaniem SPP nie jest potrzebna we wszystkich miejscach wskazanych przez radnych. Ale to wykażą analizy i konsultacje - mówi nam Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego. Przypomina przy tym, że SPP powinno się wprowadzać tam, gdzie zajętość miejsc parkingowych przekracza 85 proc.

Żeby pojawiła się SPP, trzeba wykazać, że problem z parkowaniem jest obszarowy, a nie punktowy. - Na przykład na Krowodrzy były już konsultacje. Mieszkańcy wskazywali na problemy z parkowaniem przy Przybyszewskiego i Armii Krajowej, gdzie są biurowce. Ale już mieszkańcy z północnej części, bliżej Bronowickiej, mówili że nie ma problemu i nie chcą strefy - kwituje.

Dyrektor ZPT sceptycznie patrzy na pomysł buforów działających od 8 do 17. - Teoretycznie wszystko jest możliwe. Zasady powinny być jednak przejrzyste. Żeby nie było tak, że co ulice zmieniają się godziny działania strefy, bo ludzie się pogubią - dodaje.

Obszary do konultacji

W Bronowicach to obszar pomiędzy ulicami Głowackiego, Piastowską, Armii Krajowej i torami kolejowymi.

Na Prądniku Czerwonym konsultacje obejma obszar pomiędzy ulicami Mogilską, Małą Obwodnicą Kolejową Krakowa (linia kolejowa nr 100), Zenona Klemensiewicza, al. 29. Listopada a ul. Lublańską, al. Gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, granicą Dzielnicy III Prądnik Czerwony z Dzielnicą XVI Czyżyny, ul. Seniorów Lotnictwa i Ułanów.

SPP na Dąbiu miałayby się pojawić na obszarze pomiędzy rzeką Białuchą a Małą Obwodnicą Kolejową, ulicą Miedzianą a rzeką Wisłą.

Na Krowodrzy konsultacje objęłyby całą resztę dzielnicy V, które do tego czasu w SPP się nie znajdą, czyli do zachodniej granicy opartej na ulicach Piastowskiej, Głowackiego, Armii Krajowej i Mydlnicka.

Ostatni rejon do konsultacji to obszar objęty ulicami Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Tischnera i Wadowicką.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Niekończąca się strefa płatnego parkowania. Obejmie całe miasto? - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto