Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie daj się ponieść świątecznej gorączce zakupów

Redakcja
- Nie odkładajmy zakupów na ostatnią chwilę - apeluje miejski ...
- Nie odkładajmy zakupów na ostatnią chwilę - apeluje miejski ... AK
- Nie odkładajmy zakupów na ostatnią chwilę - apeluje miejski rzecznik konsumentów Jerzy Gramatyka. Zobacz jak kupować przed świętami, żeby nie żałować.

Przedświąteczna gorączka zakupów trwa. Witryny kuszą promocjami i rabatami, a sklepy przeżywają oblężenie klientów kupujących świąteczne prezenty dla rodziny i przyjaciół. Jednak sporo osób zakupy zostawia na ostatnią chwilę, a to może grozić rozczarowaniem.

Czytaj: Parkowanie przed supermarketem: Kodeks drogowy a uprawnienia policji


- Pośpiech i tłok w sklepach nie sprzyjają podejmowaniu przemyślanych decyzji - mówi miejski rzecznik konsumentów Jerzy Gramatyka.

Zobacz też: Gdzie i za ile w Polsce można bawić się w sylwestra?

Jednak pamiętając o kilku zasadach można uniknąć rozczarowania po odejściu od kasy. Zobacz zakupowy dekalog konsumenta:

Po pierwsze: nie ufaj magicznym słowom: „promocja", „wyjątkowa okazja", „super cena" itd.

W praktyce są one nadużywane i zdarza się, że przeceniony towar jest droższy niż przed "promocją". Zanim dokonamy "okazyjnego" zakupu warto sprawdzić, czy w innych sklepach ten sam towar lub bardzo podobny nie kosztuje znacznie mniej.

Po drugie: licz

Warto sprawdzać gramaturę lub liczbę sztuk, ponieważ może się okazać, że w dużym opakowaniu jest znacznie mniej produktu niż wskazuje na to jego wielkość.

Po trzecie: sprawdzaj datę ważności

Sprzedawca nie ma prawa oferować przeterminowanego towaru po obniżonej cenie, ponieważ jego spożycie może być niebezpieczne dla zdrowia, jednak takie przypadki niestety również się zdarzają. Warto także się zastanowić czy kupować przeceniony produkt tuż przed upływem daty przydatności - jeśli nie mamy pewności, że zostanie zużyty, lepiej zostawić go na półce, zamiast później wyrzucać.

Po czwarte: nie daj się zwieść szacie graficznej, czytaj dokładnie etykiety!

Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd, dlatego na kartonie producent ma obowiązek umieścić jasną informację o jakości i składzie produktu - na przykład czy kupujemy nektar, sok czy napój. Z etykiety dowiemy się także ile np. soku z egzotycznych owoców jest faktycznie w produkcie

Po piąte: nie wierz w cuda

Producent nie powinien przypisywać swojemu produktowi nadzwyczajnych właściwości, jeśli wszystkie podobne produkty spożywcze je posiadają. Zakazane jest również sugerowanie kupującemu, że dany artykuł posiada specjalne właściwości lecznicze jak na przykład reklamowy slogan "niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu". Zasady te dotyczą nie tylko słów, ale i znaków graficznych znajdujących się na opakowaniu.

Po szóste: zachowaj dowód zakupu

Bez paragonu trudno nam będzie wykazać z kim i kiedy zawarliśmy umowę sprzedaży. Dowodu zakupu klient ma prawo żądać nie tylko w sklepie, ale również na targowisku czy bazarze, o ile właściciel ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej.

Po siódme: nie bój się reklamować

Jeśli żywność okaże się nieświeża, zawsze przysługuje prawo do reklamacji. W przypadku reklamacji produktów spożywczych obowiązują szczególne terminy - żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu. W pozostałych przypadkach towar niezgodny z umową możemy reklamować u sprzedawcy w terminie do dwóch lat.

Po ósme: nie bój się pytać ekspertów

Jeśli nie jesteśmy pewni swoich praw lub natrafimy na problem z reklamacją zawsze można zwrócić się o telefoniczną poradę prawną lub informację do bezpłatnej infolinii konsumenckiej pod numerem telefonu 0800 800 008. Infolinia dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17.

Po dziewiąte: kupuj "z głową" i to czego rzeczywiście potrzebujesz

W ferworze zakupów zdarza się ulec pokusie i kupić okazyjny produkt, który wpadnie nam w oko. Jeśli po dłuższym zastanowieniu okazało się, że wcale nie będzie nam potrzebny, a towar nie ma ukrytych wad, to czy uda się go zwrócić zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

Po dziesiąte: interweniuj

O nieprawidłowościach związanych z jakością lub sprzedażą żywności warto zawiadomić Małopolską Wojewódzką Inspekcję Handlową lub Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną czy też Inspekcję ds. Jakości Artykułów Rolnych i Spożywczych.

Zakupy w internecie

Należy także pamiętać, że zakupy internetowe rządzą się swoimi prawami. Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podawania przyczyn. W tym celu należy wysłać stosowne oświadczenie woli na piśmie (a nie drogą elektroniczną), a sam towar odesłać do 14 dni. Należy pamiętać, aby oświadczenie wysłać listem poleconym i zachować dowód nadania z umieszczoną datą wysłania. Zapis ten dotyczy jedynie zakupu od przedsiębiorcy, w przypadku zakupu od osoby prywatnej, sprzedawca nie jest objęty obowiązkiem przyjęcia takiego zwrotu.

W Krakowie pomocą służy Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Do biura można zgłaszać się:

•osobiście: Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, box nr 49 (parter), od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30.

•telefonicznie: 12 61 69 231, 12 61 69 232,

•elektronicznie: www.bip.krakow.pl/rzecznik.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto